أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
«Воістину, самі вони поширюють нечестя, але вони не усвідомлюють [цього]» (2:12).
«Член Ради суверенітету Судану Сіддік Тауер отримав рекомендації по підсумкам конференції «Іслам і оновлення між основою і сучасністю, яка завершила свою роботу сьогодні вдень у «Залі дружби» м. Хартум. На минулій конференції її учасників закликали до необхідності дотримуватись нейтралітету у релігійному дискурсі і зберігати його незалежність від різного роду впливів, які ведуть до відхилення від істини. Поруч з розвитком релігійного дискурсу і оновленням його положень були заклики ув’язувати дискурс з цілями Шаріату, вимогами народу, а також керуватись сучасними науковими фактами в усіх науках і переосмислити тексти Корану.
На конференції було заявлено про встановлення стандартів для світських законів,щоб вони не суперечили цілям Шаріаті і праву вибору між висловлюваннями вчених. Було зазначено, що прийняття тих чи інших законів повинно бути з урахуванням сучасних проблем, не говорячи вже про відродження цінностей, які дозволять налагодити відносини з іншими. У ході конференції було гарантовано, що Академія ісламського фікху представить і роз’яснить принципи і правила, виведені із цілей Шаріату. Було заявлено, що академія буде:
— використовувати метод оновлення людського мислення,
— опиратися на цілі Шаріату, які будуть включені в освітню програму університетів,
— виводити шаріатські хукми для сучасних проблем на тлі концепцій «дальбу аль-масаліхвадафъу аль-мадарр»1 і «садд уз-зараі»2.
Також була підкреслена неприпустимість прояву слабкості перед невпинними хвилями ідейного тиску, на які наражаються мусульмани.
На конференції згадали про необхідність враховувати думки інших, визнавати наявність декількох правильних думок у суперечливих питаннях, а не заявляти про відсутність різних думок. Також було заявлено про необхідність оновлення, яке буде ґрунтуватись на іджтіхаді, баченні, знанні і глибокому розумінні текстів Шаріату з урахуванням існуючої дійсності, яка, у свою чергу, повинна проходити з дотриманням норм Шаріату і розуму.
На конференції була підтверджена необхідність проведення великої кількості семінарів, конференцій, досліджень, щоб прищепити ідею оновлення, прищепити людям погляд про те, що законодавство повинно бути на основі Корану, Сунни і доказів фікху. Також був заклик до пізнання тонкощів іджтіхаду і досліджень у фікху у вирії змін. Вчені вимагали, щоб вони також грали свою роль в захисті принципів і непохитних основ. Згадується, що конференція проходила під гаслом «Оновлене послання різноманітному світу». Конференція складалась із шести робочих сесій, у ході яких було зачитано двадцять сім наукових доповідей» (Інтернет - видання suna-sd.net за 25.10.2020).
У чому зміст заклику конференції до нейтральності у релігійному дискурсі і його незалежності від різного роду впливів? Що означає нейтральність, і чи можна це застосувати це до Ісламу як релігії, яка прийшла розділити між істиною і брехнею? Чи може нейтральність бути позицією вчених і правильним рішенням на тлі положення мусульман сьогодні? Хіба дистанціювання і позиція нейтральності не вважаються зрадництвом і уходом від відповідальності, яку поклав Аллах на тих, хто є спадкоємцями пророків.
Нейтральність — це термін, який використовується в області науки для позначення відмови від дослідження в одному із питань і збереження позиції справедливості і неупередженості. Нейтральну позицію займають тоді, коли дослідник розуміє, що не зможе досягти суті, а якщо продовжить, тоді видасть бажане за дійсне. Тому він зупиняє процес дослідження і займає відсторонену позицію у цьому питанні. Подібна якість вважалася похвальною.
Проте термін «нейтральності» перенесли в політичну площину. Даний термін у політиці сформувався відносно недавно, точніше — після двох світових війн, і почав означати неупередженість до однієї із конфліктуючих сторін. Під час «Холодної війни» даний термін використовувався у повній мірі. У практичній же формі він був застосований у ході Бандунгської конференції.
Таким чином, сьогодні дослідники у будь-якій області перестали відокремлювати істину від брехні, щоб довести іншим, що вони займають нейтральну позицію.
Небезпека і помилковість даного терміну в ісламському дискурсі стають очевидними, адже вчені своєю нейтральною позицією вводять людей в оману, бо їх позиція не відокремлює істину від брехні, не вказує на порочні погляди і ідеї, не займає належну позицію у поточних питаннях. Нейтральність у питаннях позбавляє Іслам його змісту і сутності. Виникає питання: яке положення того, хто, знаючи істину, не надає їй підтримки, а займає нейтральну позицію?
В Ісламі немає принципу нейтральності, навпаки, Всевишній Аллах наказує у Корані бути справедливими, бути на стороні істини, коли необхідно розсудити серед людей, коли треба показати, хто тиран, а хто пригноблений, які ідеї правильні, а які ні. Аллах сказав:
وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ
«і судіть по справедливості, коли ви судите серед людей» (4:58),
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ
«О ті, які увірували! Будьте стійки заради Аллаха, свідчачи неупереджено, і нехай ненависть людей не підштовхне вас до несправедливості. Будьте справедливі, адже це ближче до богобоязливості» (5:8).
Мусульманин повинен бути справедливим у своїх оцінках, він повинен називати речі своїми іменами, тобто виносити судження на основі Шаріату. Він повинен заохочувати те, що заохотив Аллах, він повинен засуджувати те, що засуджує Аллах, навіть якщо його емоції чи емоції інших говорять про протилежне. Всевишній сказав:
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
«Але ні — клянусь твоїм Господом! — вони не увірують, поки вони не оберуть тебе суддею в усьому тому, що заплутано між ними, не облишать відчувати у душі утискання від твого рішення і не підкоряться повністю» (4:65).
Конференція направлена на заклик до розвитку релігійного дискурсу, оновленню його положень, його ув’язуванню з цілями Шаріату і вимогами народу, керівництву сучасними науковими фактами в усіх науках, переосмисленню текстів Корану. Цей огидний заклик зробив цілі Шаріату аргументом на користь видання вигідних законів,тим самим понизивши статус утверджених законів Шаріату. Якщо ви заявляєте про цілі Шаріату, тоді де сам Шаріат в житті суспільства, щоб були досягнуті його цілі?
Що стосується керівництва сучасними науковими відкриттями під час тлумачення Корану, то це нахабне заперечення фундаментальних принципів в ісламській акиді. Причина цього полягає у тому, що ніяка наука не здатна ані спростувати ані підтвердити такі фундаментальні речі, як існування Аллаха, янголів, Судний день, покарання, райські насолоди і т.д. Тому не піддається розумінню те, як наука збирається досліджувати подібні речі! Тлумачити Коран на основі наукових відкриттів — ніщо інше, як метод тих, хто сумнівається, даний метод старий, але був оновлений в Європі з появою секуляризму. Цей метод був розроблений для віддалення людей від релігії, для вселення сумнівів у відношенні релігії, щоб під цим приводом віддалити релігію від життя суспільства, тим самим дозволивши секуляризму правити долями людей.
Що стосується безглуздої і нікчемної цілі самої конференції, то вона полягає у тому, щоб встановити стандарти для світських законів, але так, щоб з виду це не суперечило цілям Шаріату. Але у подібну брехню не повірить жодна розумна людина. Яким чином світські закони будуть здійснювати цілі Шаріату? Як можна правити світськими законами і очікувати здійснення цілей Шаріату?
Що стосується заклику до того, що необхідно вдатися до використання методу оновлення людського мислення, то він і розкрив цілі самої конференції і тих, хто стоїть за нею. Адже вони прагнуть розробити нову релігію, яка не має нічого спільного з Ісламом, оскільки вони хочуть відштовхуватись від мислення, яке наповнено брехнею і оманою. Серед цієї брехні і омани буде присутня така ідея, як секуляризм. Ті, хто стоїть за конференцією, прагнуть пустити пил у вічі людям, і це дозволить їм внести в академічні програми університетів концепцію «цілі Шаріату» і дозволить нав’язати людям погляд про те, що нібито вони — поборники Шаріату.
Ті, хто стоїть за конференцією, та їх однодумці поставили у якості однієї із цілей наступне: вивести нові хукми на сучасні проблеми з урахуванням «дальбу аль-масаліхвадафу аль-мадарр» і «садд уз-зараі», що дозволить їм підмінити вже стверджені шаріатські докази, джерелом яких є Коран, Сунна, Іджма ус-сахаба і Кияс. Після такого підходу буде недивним, що розум встане на одному рівні з Шаріатом, а отож, головування буде належати вже не тільки Шаріату. І це на тлі того, що розум людини обмежений у своїх можливостях і не здатен осягнути усі глибини цього світу, а отож, не здатен виносити правильні рішення у суперечливих питаннях. Усе це означає відхід від правильного розуміння і надання головування розуму, а це один із проявів секуляризму, який намагається увібратись в одіяння Ісламу, але при цьому веде боротьбу з ним.
Таким чином, стає очевидним той факт, що проведена конференція під назвою «Іслам і оновлення між основою і сучасністю» — ніщо інше як зрадництво у відношенні Аллаха, Його Посланця ﷺ і служінні Європі і Америці у боротьбі з Ісламом. Дану боротьбу американські дослідницькі центри назвали «війною ідей». У ході цієї війни Америка змогла мобілізувати під своє крило різні сили в землях мусульман, серед яких — придворні вчені. Не треба думати, що це новий план. Ні, це план колишнього президента Америки Обами, який іще 15 лютого 2015 року заявляв про використання у боротьбі ідей правлячих режимів, організацій і рухів у мусульманських країнах, які він назвав поміркованими. Тоді він пообіцяв щедру підтримку цим режимам, організаціям і рухам.
Сьогодні ми звертаємось до учасників конференції, можливо, вони покаються і повернуться до свого Господа, адже серед них є ті, хто дійсно володіє шаріатськими знаннями. Невже ви не прагнете до вдоволення вашого Господа? Невже ви віддали перевагу цьому життю, яке перед Аллахом не варта і крила комара, перед Вічним життям? Поверніться до прямого шляху, скиньте з себе одіяння зрадництва і ролі агентів, адже Халіфат не за горами. Пам’ятайте, що у Судний день ви будете запитані за свої діяння!
Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Гадат Абдуль Джаббар (Умму Аваб) — Хартум
1. Отримання користі і усунення шкоди (прим. пер.).
2. Заборона дозволенного в своїй основі положення, яке приводить до забороненому (прим. пер.).