Проектування житла по Ісламу

Статті
Друкарня

В наш час мусульмани віддалились від ісламського образу життя, а їх дома стали далекі від таких концепцій Ісламу, як «прикривати», «опускати погляд», підтримувати комфорт сусіда та інших людей.

Чи можна використовувати переваги міської забудівлі, щоб спроектувати дім, який відповідає вимогам ісламського права? Аллах говорить:

وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّن بُيُوتِكُمْ سَكَنًا

«Аллах зробив для вас дома оселями» (16:80).

Іслам — це релігія, яку Аллах ниспослав нашому господину Мухаммаду ﷺ, щоб врегулювати відносини людини зі своїм Творцем, з самою собою та іншими людьми. Ось чому мусульманину необхідно будувати свою поведінку згідно з цією божественною системою, представленою Книгою Аллаха і пророцькою Сунною. Нижче ми представимо основи ісламського бачення відносно житла і деякі архітектурні рішення, які сумісні з віруваннями мусульман.

Однією із поширених помилок є думка, що ісламські дома представляють собою матеріальні форми і полі стіни, де не врахована функціональність. В ісламському житлі звертається увага на дві частини: перша — функціональна частина, заснована на ісламських концепціях, а друга — матеріальна, що є практичним відображенням цих критеріїв.

Спочатку ми обговоримо деякі критерії, визначені ісламським законом в побудові дому і сумісні з вірою мусульманина.

Право родини:

Ісламська релігія надає родині особливого значення в суспільстві, тому велить опускати погляд і не дивитись на заборонене. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

مَنْ أَدْخَلَ عَيْنَهُ فِي بَيْتٍ مِنْ غَيْرِ إِذْنِ أَهْلٍ فَقَدْ دَمَّرَهُ

«Хто подивився в дім людей без їх дозволу, той зруйнував цей дім» (Ібрахім аль-Харбі). Входити в чиїсь дім можна лише з дозволу його хазяїв. Аллах говорить:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا

«О, ті, які увірували! Не входьте в чужі дома, поки не спитаєте дозволу і не привітаєте миром їх мешканців» (24:27).

Виходячи із вищесказаного, можна упевнено сказати, що дім — це заборонене місце.

Право сусідів:

Так само ж Іслам надає велике значення сусідам. І оскільки люди в суспільстві представляють собою групу сусідів, повага і доброта до них рівносильні повазі і доброзичливості до усьому суспільству. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

مَا زَالَ جِبْرِيلُ يُوصِينِي بِالْـجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُ

«Джібріль не припиняв давати мені наставляння про необхідність доброго ставлення до сусіда так довго, що я навіть подумав, що він включить його в число спадкоємців» (Ахмад). Також він сказав:

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِالله وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلاَ يُؤْذِ جَارَهُ

«Нехай той, хто вірує в Аллаха і в останній День, не шкодить сусіду» (Бухарі). Якщо людина відчуває себе в безпеці від сусідів, вона отримує утіху і спокій.

Право суспільства:

Що стосується відношення житла до дороги загального користування, то воно вже визначено хадісом Посланця Аллаха ﷺ:

إِيَّاكُمْ وَالْجُلُوسَ عَلَى الطُّرُقَاتِ فَقَالُوا: مَا لَنَا بُدٌّ، إِنَّمَا هِىَ مَجَالِسُنَا نَتَحَدَّثُ فِيهَا. قَالَ: فَإِذَا أَبَيْتُمْ إِلاَّ الْمَجَالِسَ فَأَعْطُوا الطَّرِيقَ حَقَّهَا. قَالُوا: وَمَا حَقُّ الطَّرِيقِ؟ قَالَ: غَضُّ الْبَصَرِ، وَكَفُّ الأَذَى، وَرَدُّ السَّلاَمِ، وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهْىٌ عَنِ الْمُنْكَرِ

«Стережіться посиденьок на дорогах!». Люди сказали: «Але ж там ми можемо збиратись і балакати один з одним!». Тоді Пророк ﷺ сказав: «Якщо ж вам треба збиратись там, то, принаймні, воздавайте дорозі належне!». Люди спитали: «А що означає воздавати належне дорозі?». Він відповів: «Це означає потупляти погляди, нікому не завдавати шкоди, відповідати на привітання, спонукати до схвалюваному і утримувати від засуджуваного» (Бухарі).

Хадіс забороняє сидіти на дорогах словом «стережіться», яке зазвичай супроводжується покаранням для порушника. І хоча після цього в хадісі дозволяється робити це в крайніх випадках, то тільки з дотриманням суворих умов. Отож, мусульманину необхідно приділити увагу внутрішньому життю, тобто життю всередині домів, що у свою чергу, забезпечує повну недоторканість житла. Дім — це місце, де чужі не побачать заборонене, і він не повинен будуватись на дорозі, щоб не суперечити хадісу Посланця Аллаха ﷺ.

Недоторканість житла:

Необхідне забезпечення високого ступеня недоторканості житла. Частина дому, присвячена приватному родинному життю, відокремлюється від другої частини, яку можуть відвідувати сторонні люди, щоб неможна було ані чути, ані бачити те, що відбувається в другій частині. Цей принцип впливає на загальне планування житла.

Ці пункти повинні бути реалізовані при будівництві дому. У цій статті ми звернемось до деяких рішень, які були знайдені в архітектурі в золоту епоху Ісламу.

Що стосується першого рішення, яке відноситься до внутрішньому життю, воно представлено концепцією «двору», який повинен забезпечити знаходження на вулиці, але подалі від очей людей. Двір повністю закритий, і лише зовнішні стіни двору можуть мати маленькі отвори на вулицю, які зазвичай розташовані дуже високо.

Що стосується другого рішення, то це «бадгір (вітролов)», який, в свою чергу, повинен бути пристосований до житлу, щоб забезпечити повний комфорт для його жителів.

Двір:

Двері житла повинні виходити у двір, а двір виконує наступні функції:

1. Це відкритий простір всередині будівлі, яка дозволяє людині контактувати з вуличним повітрям і природою.

2. Кімнати житла розташовуються навколо внутрішнього двору, що відповідає принципу усамітнення для жителів в практиці їх родинного життя.

3. Двір виконує функцію терморегулятора, тому що вночі в ньому збирається холодне повітря, завдяки чому вдень підтримується низька температура. Таким чином, він сприяє зниженню температури внутрішніх просторів будівлі у перший період дня, оскільки затемнює більшу частину підлоги двору, зменшує відображення сонячного світла і дозволяє створювати зелену зону або встановити фонтан. Двір — це зменшення засліплення від сонця, підтримка температури повітря і підвищення вологості.

4. Жителі проводять свої вечори у дворі подалі від очей людей, насолоджуючись повним усамітненням, особливо влітку, в комфортній атмосфері з помірною температурою. У багатьох спекотних країнах жителі можуть навіть спати у дворі, щоб уникнути сильної спеки всередині, і, таким чином, заборонність дому зберігається.

Бадгір:

Життя мусульман всередині дому вимагає того, щоб дім повністю замикався, а кімнати мали вихід лише у внутрішній двір. В той же час зовнішні стіни мають маленькі отвори, якщо вони взагалі є. Проектувальнику необхідно знайти розумне архітектурне рішення для руху повітря всередині дому, щоб забезпечити температурний комфорт. В будь-якому затіненому місці з рухом повітря підтримується низька температура, а рух повітря допомагає пом’якшити суворо сухий клімат, що робить вітролов пріоритетним чинником при проектуванні житла, особливо в країнах з жарким сухим кліматом.

В жаркому і вологому кліматі протилежний рух повітря відбувається, коли повітряний потік проходить навколо будівлі. Навколо вітряної частини створюється зона високого тиску. При різниці тисків між двома частинами всередині будівлі виникають повітряні потоки, якщо є відповідні отвори. Тоді повітря скеровується із областей з високим тиском в області з низьким тиском, отож,чим більше будівля перпендикулярно розташована до напрямку вітру, тим більше надходить повітря. Виходячи із цього, ми можемо сказати, що мета вітролова — забезпечити природний потік повітря і охолодження всередині будівлі.

Оскільки в більшості випадків кімнати — суміжні, а поверхні не схильні впливу зовнішніх кліматичних чинників, вітролов в більшості ісламських міст використовується у якості постійної системи кондиціювання повітря, і його вартість невисока порівняно з сучасними системами охолодження. Ми не повинні забувати, що вітролов створює природну, а не штучну вентиляцію.

Ісламське місто:

Знаходження архітектурних рішень, які відповідають мусульманській вірі, є важливою справою в ісламських містах, і ми повинні ув’язати міський розвиток з нашою древньою спадщиною з точки зору будівництва та інших інженерних робіт, знайти ідеальний вид ісламського міста, відмінний від решти усіх інших міст.

Література:

1. «Ісламська архітектурна спадщина в Єгипті», Саліх Ламей Мустафа.

2. «Вплив клімату і арабська архітектура», Мухаммад Бадруддін аль-Хаулі.

3. «Коранічні думки» в журналі «Алям уль-біна», Хазім Мухаммад Ібрахім.

 

Мухаммад Аззам