Коли припиняться брехливі фетви про дозволеність вітати невірних з їх святами?

Статті
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

У ці дні, більше того — із року у рік, відбувається багато суперечок навколо питання щодо привітання християн з їх святом. Одні дозволяють це робити, інші забороняють, і у кожної думки — свої прибічники.

Наприклад, верховний муфтій Єгипту і верховний шейх університету аль-Азхар поповнили ряди тих, хто дозволяє вітати зі святами невірних. Свою думку верховний муфтій Єгипту і верховний шейх аль-Азхара підкріпили прямою вказівкою з боку єгипетського режиму.

Так 10.12.2021 в ході свого інтерв’ю в програмі «Назра» на каналі «Sada El Balad», що веде Хамді Різк, муфтій Єгипту заявив, що вітати християн з Новим роком, який приурочений до дню народження нашого господина Іси (а.с.), припустимо. Що стосується шейха аль-Азхара, то 13.12.2021 він зв’язався по телефону з єпископом Коптської православної церкви Феодором II, щоб привітати його з Новим роком.

В газеті «Youm7» було опубліковано, що шейх аль-Азхара в заявах для преси сказав, що є такі проповіді, які з Ісламом не мають нічого спільного. Шейх аль-Азхара заявив, що подібні проповіді скеровані на введення в оману, і дійшло до того, що вони почали вказувати, яким чином треба ходити по вулиці, як прокидатись після сну, як ходити на роботу. Він заявив, що ті, хто розповідає такого роду проповіді, почали забороняти вітати християн з їх святами. Таку поведінку з боку проповідників шейх аль-Азхара назвав «культом», який не має нічого спільного з Ісламом.

Верховний муфтій зазначив, що привітання немусульман по різним приводам є бажаною і обов’язковою справою. Також він сказав: «В подібних фетвах ми опираємось на глибоке розуміння суспільства, стабільність і досягнення симпатій між членами одного суспільства <…> Тому в Дар уль-Іфта (управління по виданню фетв) ми стверджуємо, що повинен бути регулятор для винесення фетв, і цим регулятором повинна бути стабільність в суспільстві. Отож, усі фетви повинні залишатись у межах досягнення цієї мети».

Заяви про дозволеність вітати християн і про отримання нагороди за це привітання виходили не тільки від верховного муфтія і шейха аль-Азхара. Були і інші діячі. Подібними заявами придворні шейхи і вчені Єгипту намагаються наблизитись до своїх хазяїв на Заході. Самі фетви не були підкріплені шаріатськими доказами, вони або опирались на раціональне судження, або на брехливу інтерпретацію. Більше того, придворні шейхи і вчені навіть не розкрили змісту самого свята.

Для того, щоб істина стала очевидною і зрозумілою для людей, необхідно у першу чергу роз’яснити саму реальність цього дня у християн і відповісти на питання: чи дозволено взяти участь в цьому святкуванні? Якими є обов’язки мусульманина по відношенню до інших? Чому це питання піднімається кожного року, особливо в останній час?

Найменше, що можна сказати про цей день і свято, так це те, що християни вважають його днем народження сина Бога. Самий погляд «син Бога» є у Аллаха. Аллах говорить:

وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَٰنُ وَلَدًا ‎٨٨‏ لَّقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا ‎٨٩‏ تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا ‎٩٠‏ أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَٰنِ وَلَدًا ‎٩١‏ وَمَا يَنبَغِي لِلرَّحْمَٰنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَدًا

«Вони говорять: «Милостивий взяв Собі сина». Цим ви коїти жахливе злодіяння. Небо готово розколотись, земля готова розверзнутись, а гори готові розсипатись у прах від того, що вони приписують Милостивому сина» (19:88–92).

Тому навіть просте привітання християн з цим днем є згодою з тим, що вони приписують Аллаху сина, а отож, це співучасть у великому гріху, від якого небеса і земля готові розколотись. В книзі «Ахкаму ахлі аз-зімма» Ібн Каййім писав: «Що ж стосується привітання з обрядами невір’я, притаманними йому, то вчені одностайні у тому, що подібне привітання — харам. Також заборонено вітати невіруючих з їх святкуваннями, постом, як, наприклад, говорячи їм: «Благословенне твоє свято!», «Будь щасливий у цей день!» — або ж інші форми привітання. Навіть якщо говорячий подібні речі буде в безпеці від невір’я, усе ж таки говорити подібне відноситься до числу забороненого.

Це усе одно, що відати невіруючого з його паданням ниць перед хрестом, що є великим гріхом у Аллаха, і це більше гнівить Його, аніж привітання п’ятниці з розпиванням спиртного, привітання вбивці з вбивством і перелюбця з перелюбством. Багато тих, хто не цінує свою релігію, впадають в цей гріх, не усвідомлюючи усієї гидоти своїх діянь, адже той, хто привітає людину з гріхом, бідаатом або невір’ям, той піддає себе гніву Аллаха». Передається від Сабіта ібн ад-Даххака:

نَذَرَ رَجُلٌ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْحَرَ إِبِلاً بِبُوَانَةَ — موضع قرب مكة — فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنِّي نَذَرْتُ أَنْ أَنْحَرَ إِبِلاً بِبُوَانَةَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَلْ كَانَ فِيهَا وَثَنٌ مِنْ أَوْثَانِ الْجَاهِلِيَّةِ يُعْبَدُ قَالُوا لَا قَالَ هَلْ كَانَ فِيهَا عِيدٌ مِنْ أَعْيَادِهِمْ قَالُوا لَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْفِ بِنَذْرِكَ فَإِنَّهُ لَا وَفَاءَ لِنَذْرٍ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ وَلَا فِيمَا لَا يَمْلِكُ ابْنُ آدَمَ

«Один чоловік у часи Посланця Аллаха ﷺ дав обітницю зарізати декілька верблюдів в Бувані (місцевість поблизу Мекки), тому він прийшов до Пророку ﷺ і сказав: «Я дав обітницю зарізати верблюдів в Бувані». Пророк ﷺ спитав: «Чи стояв там який-небудь із ідолів, якому поклонялись у часи джахілії?». Люди сказали: «Ні». Він спитав: «Чи проводились там язичницькі свята у часи джахілії?». Вони сказали: «Ні». Тоді Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Виконай свою обітницю. Воістину, не варто дотримуватись обітниці, яка веде до непослуху Аллаху, а також пов’язану з тим, що непідвладне сину Адама» (навів Абу Дауд, основа цього хадісу згадується в двох збірках Бухарі і Мусліма під назвою «Сахіх»).

Головний посил цього хадісу в тому, що заклання тварини в місцях, де проводились язичницькі свята, є непослухом Аллаху, тобто гріхом, адже Пророк ﷺ ясно сказав: «Воістину, не варто дотримуватись обітниці, яка веде до непослуху Аллаху». Абдуллах ібн Амр ібн аль-Ас сказав: «Той, хто бере приклад з земель неарабів, святкуючи їх Новруз і Махраджан, і буде подражати їм, поки не прийде його смерть, воскресне з неарабами в Судний день». Халіф Умар ібн аль-Хаттаб, сподвижники і вчені поставили умови для неарабів, щоб вони не проводили свої свята в землях мусульман відкрито, вони повинні робити це приховано в своїх домах. Саме тому усі, хто вітає невірних з їх святами, порушують хукми Шаріату і те, чого дотримувались сподвижниками.

І не треба говорити, що привітання невірних відноситься до прояву добра або що це наша відповідь на їх привітання з нашими святами і на їх участь в них. Прояв доброти повинен бути не в визнанні їх невір’я, многобожжя і омани, а в наставлянні і заклику до істини. Тільки заклик до релігії Аллаха, заклик до порятунку від Його покарання в Судний день і є верхівкою добра у відношенні немусульман.

Що стосується привітань невірних, то окрім визнання їх брехні, людина обманює їх, підштовхує їх до омани і закликає їх до вічному покаранню в Вогні.

Відносно відповіді на їх привітання з нашими святами та їх в наших святах, то це не повинно виливатись в співучасть з ними в їх брехні, навпаки, ми повинні бути далекі від неї. Більше того, ми повинні підштовхнути невірних до правильному мисленню, яке приведе їх до істини. І таким чином слова Всевишнього будуть втілені в життя:

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

«Аллах не збороняє вам бути добрими і справедливими з тими, які не бились з вами через релігію і не виганяли вас із ваших осель. Воістину, Аллах любить неупереджених» (60:8).

На такого роду брехливі фетви ми б не реагували, якщо б сьогодні існувала Ісламська Держава, справедливістю якого б насолоджувались мусульмани і немусульмани. У минулому мусульмани і немусульмани Єгипту, а також інших мусульманських земель, на протязі довгих сторіч жили без потреби в обговоренні подібних питань. Причина цього полягала у тому, що кожен знав свої права, обов’язки перед Ісламською Державою, яка в однаковій мірі піклувалась про них, незалежно від релігії, кольору шкіри і національності … Єдиним, кому вигідно піднімати такого роду питання, є Захід. Адже так він намагається відволікти людей на речі, які не ведуть до рішенню доленосної проблеми: встановленню Халіфату, заснованого на методі пророцтва. Захід розуміє, що тільки Халіфат здатен повернути мусульманам їх образ життя, колишню велич, міць і світове лідерство. А отож, гегемонії Заходу прийде кінець.

Сьогодні як ніколи щирі сини Умми, зокрема — військові, повинні встановити Халіфат, захистити Умму від нападок і гегемонії заходу і понести стяг Посланця ﷺ. Так хто ж із вас готовий це зробити сьогодні?

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ

«О, ті, які увірували ! Відповідайте Аллаху і Посланцю, коли він закликає вас до тому, що дарує вам життя. Знайте, що Аллах — між людиною та її серцем, і що ви будете зібрані до Нього» (8:24).

 

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Саід Фадль
Член інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір в Єгипті
24 Джумада аль-уля 1443 р.х.
28.12.2022 р.