Банківські депозити з гарантованою компенсацією втрат. Фетви про припустимість і заяви деяких «ісламських» діячів. Воістину, огидні їх рішення!

Статті
Друкарня

Президент Туреччини Ердоган разом зі своїм урядом вже давно здійснює різноманітні спроби знайти вхід із економічної кризи, яка підсилюється. Він змінює голів Центрального банку і міністрів фінансів, а Центральний банк за його наказом смикає за ниточки, граючи відсотковими ставками.

Але, незважаючи на ці рішення, зупинити ріст курсу іноземних валют не вдавалось. Більше того, падіння турецької ліри тільки прискорилось. Уряд Туреччини не тільки ввів режим плаваючого курсу для збільшення виробництва, експорту виробничих потужностей, але і прийняв відповідну політику. Проте через великий попит на іноземну валюту і золото, особливо враховуючи те, що банки і крупні капіталісти завжди шукають можливості в цій сфері, зупинити ріст курсів іноземної валюти не вдалось, незважаючи навіть на чотирикратне втручання ЦБ.

Після міністерського засідання 20 грудня 2021 року президент Ердоган озвучив новий пакет рішень. Серед іншого він сказав: «Ми запропонуємо нову фінансову альтернативу громадянам, які хочуть зменшити свої побоювання щодо росту обмінного курсу. Цей новий інструмент, який забезпечить можливість повернення іноземної валюти за рахунок збереження активів в турецьких лірах, буде працювати наступним чином: якщо депозитний прибуток наших громадян в турецьких лірах в банку буде вище, аніж ріст обмінного курсу, вони отримують свій прибуток, але якщо обмінний курс перевищить депозитний прибуток, різниця буде компенсована безпосередньо нашим громадянам».

В своїх заявах Ердоган пообіцяв, що держава виплатить різницю вкладникам, які конвертують свої гроші із іноземної валюти в турецькі ліри, а потім вкладають їх в банки з «гарантованою компенсацією різниці» строком на три, шість місяців чи рік, в тому випадку, якщо ріст курсу іноземної валюти перевищив прибуток від депозиту.

Проте заяви Ердогана викликали бурхливу реакцію серед мусульман, чуттєвих до відсоткових прибутків. В результаті багато претендуючих на ступінь вченого особистостей почали висловлювати свої думки. Одні сказали, що будь-які справи, пов’язані з відсотками, неприпустимі. Інші заявили, що відсотки дозволені тільки в певних обставинах. Іще одні порахували відсотковий прибуток абсолютно прийнятним.

Так 26 грудня 2021 року професор факультету теології, відомий своєю близькістю до Ердогану і його уряду, Хайреддін Караман написав в своїй колонці в газеті «Yeni Şafak» статтю, озаглавлену «Засіб від підірваного валютного ринку». Вивчивши думки подібних собі вчених, він резюмував їх відповідь щодо депозитних рахунків в турецьких лірах з «гарантованою компенсацією різниці»:

«Якщо виникає різниця на користь іноземної валюти, як долар, порівняно з прибутком, отриманим в кінці депозитного строку з рахунків в кредитних банках, а цю різницю компенсує держава, то це неможна назвати відсотком, який згадується в традиційній ісламській юриспруденції. Причина цього полягає в тому, що компенсацію, виходячи із своїх цілей, здійснює третя сторона, яка не бере участь в договорі депозиту початково, а це не означає, що партнерство з самого початку несе гарантію прибутку. Тут мета полягає в тому, щоб громадяни, які вкладають свої збереження в турецьких лірах згідно з економічними інтересами країни не ставали жертвами волатільності обмінних курсів».

В тій же статті наводяться слова інших так званих «вчених». Наприклад, один говорить: «Здається, держава опинилась у безвихідній ситуації і знайшла раціональне рішення, в яком є необхідність. І подібні процедури треба розглядати з цієї точки зору». Потім він заявляє, що немає ніяких перешкод для здійснення цієї угоди за участю банків.

Другий проявив глибоке невігластво і нерозсудливість, восхваливши Аллаха за «успішно проведені заходи», і продовжив підніматись на верхівку абсурду, намагаючись показати правильність прийнятих кроків.

Таке ж невігластво можна побачити і в заяві третього: «Є надія, що цей новий підхід захистить національну валюту. Держава в складаних умовах може вибрати найменше із двох зол серед неісламських рішень, щоб успішно захистити свій народ, економіку, валюту і національні заощадження найефективнішим чином».

Така позиція простежується в словах мислителів, наведених в статті Карамана. Зараз ми не будемо поглиблюватись у питання дозволеності компенсації державою різниці, яка виникає при коливанні національної валюти, і не будемо говорити про те, чи вважається компенсація з боку держави виплатою відсотків. Ми не хочемо стати подібними тому, хто мовчить про масове п’янство в народі, а потім говорить свою думку про наслідки п’янства, чи тому, хто торгує жінками, а потім говорить про ринкові ціни і компенсації втрат, чи тому, хто обговорює, чи є прибуток, який заробляють люди понад певної суми, заборонним чи ні, не зачіпаючи того, що роблять лихварі і люди, які заробляють гроші на відсотках, і не згадуючи про жорстокість тих, хто заохочує і винагороджує це. Інакше кажучи, ці псевдовчені закривають очі на явні заборони, не бажаючи викоренити їх і тих, хто практикує подібне. Вони гнівлять Аллаха, намагаючись догодити своєму правителю. Важливо розуміти декілька обставин:

1 — Ці так звані «ісламські мислителі» ані слова не сказали про те, що люди вкладають свої гроші під відсотки в банки, а уряд заохочує це. Вони подібні німому шайтану, умовчуючи про такі угоди, які розцінюються як об’явлення війни Аллаху і Його Посланцю ﷺ.

2 — Якщо розглянути питання тільки в частині термінових вкладів в банках-учасниках (працюючих за принципом мурабаха чи мушарака), то уряд спонукає мусульман відкривати термінові депозитні рахунки в цих банках, надаючи їм ісламської дозволеності, але обходячи стороною заборонену по Ісламу умову, існуючу між Центральним банком і банками-учасниками, яка гласить: «У випадку, якщо прибуток, що належить перерахуванню на рахунки учасників, нижче, аніж витрати, понесені в однотижневих угодах РЕПО,укладених в рамках операцій на відкритому ринку між банками-учасниками і Центральним банком, банк-учасник покриває різницю в однобічному порядку».

3 — Заборона лихварства категорична. Аллах говорить:

وَأَحَلَّ ٱللَّهُ ٱلۡبَيۡعَ وَحَرَّمَ ٱلرِّبَوٰاْۚ

«Але Аллах дозволив торгівлю і заборонив лихварство» (2:275).

Це питання не підлягає обговоренню, захисту чи ігноруванню.

4 — В заявах президента Ердогана чітко і недвозначно міститься заклик до вкладанню грошей на відсоткових депозитних рахунках. Щирим по відношенню до Аллаху мусульманам, особливо вченим, треба зосередити увагу у першу чергу на цих закликах, не побоюючись чого-небудь засудження, і попередити правителів про те, що відсоток — в усіх відношеннях харам. Мовчати перед заявами Ердогана, заохочуючими відсоткові ставки і заснованими на зміцненні банківської системи, і розглядати тільки питання, чи буде вважатись подарунком компенсація різниці чи ні, — це усвідомлений чи неусвідомлений обман. Інакше кажучи, відволіканням від нагальних проблем ці псевдовчені обманюють маси. Усім знавцям Ісламу відомо шаріатське правило: «Засіб,який веде до хараму, сам є харамом». І це правило відомо усім вченим ісламських наук. Тут варто зазначити, що одним із найгірших діянь є спроба спотворити Шаріат, щоб виправдати дії несправедливого правителя, і умовчувати про те, що він відкрито закликає мусульман до скоєнню харама.
Аллах говорить:

وَلَا تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلۡسِنَتُكُمُ ٱلۡكَذِبَ هَٰذَا حَلَٰلٞ وَهَٰذَا حَرَامٞ لِّتَفۡتَرُواْ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَفۡتَرُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ لَا يُفۡلِحُونَ

«Не промовляйте своїми вустами брехню, стверджуючи, що це — дозволено, а те — заборонено, і не наводіть наклеп на Аллаха. Воістину, не набудуть успіху ті, які зводять наклеп на Аллаха» (16:116).

Шайтан прикрашає діяння правителів, і вони думають, що вчиняють добре. Аллах говорить:

تَٱللَّهِ لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٖ مِّن قَبۡلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ أَعۡمَٰلَهُمۡ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ ٱلۡيَوۡمَ وَلَهُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٞ

«Але диявол прикрасив для них їх діяння. Сьогодні він є їх покровителем і помічником, і їм уготовані тяжкі страждання» (16:63).

Також Він говорить:

قُلۡ هَلۡ نُنَبِّئُكُم بِٱلۡأَخۡسَرِينَ أَعۡمَٰلًا ١٠٣ ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعۡيُهُمۡ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَهُمۡ يَحۡسَبُونَ أَنَّهُمۡ يُحۡسِنُونَ صُنۡعًا

«Скажи: «Чи не повідомити вам про тих, чиї діяння принесуть найбільший збиток? Про тих, чиї зусилля заблудились в мирському житті, хоча вони думали, що вчиняють добре?» (18:103,104).

Кожен вчений повинен займати у відношенні правителя, який порушує заборони Аллаха, позицію, подібну тій, яка описана в хадісі Посланця Аллаха ﷺ:

سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، وَرَجُلٌ قَامَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرٍ، فَأَمَرَهُ وَنَهَاهُ، فَقَتَلَهُ

«Господин шахідів — Хамза ібн Абдульмутталіб і чоловік, який став перед несправедливим правителем, наказав і заборонив, за що був вбитий» (Хакім).

Саме вони повинні піддавати звіту правителів за усі злодіяння згідно принципу «наказ схвалюваного і заборона засуджуваного». Коли правителі приймають неугодне Аллаху рішення, вченим треба відстоювати істину, а не спотворювати релігію і обманювати Умму. Раніше сини Ісраіла називали заборонене дозволеним, а дозволене — забороненим, спотворюючи постулати релігії.

5 — Використовуючи вирази «згідно з економічними інтересами країни», «держава опинилась в безвихідній ситуації і знайшла раціональне рішення, в якому є необхідність, і подібні процедури треба розглядати з цієї точки зору», «хвала Аллаху за успішно проведені заходи», ці мислителі показують, наскільки вони далекі від шаріатських текстів і розуміння шаріатських законів.

6 — Так чому ж вони у виведенні ісламських думок не послідували ісламським шляхом? В їх позиціях немає нічого ісламського. Усі свої висновки вони будують на припущеннях і домислах, усіма шляхами захищаючи правителів. Вони виступили проти Шаріату, піддавшись відчаю, як нібито система — це неприступна фортеця, яку неможливо зруйнувати.

7 — Навіть якщо ми припустимо, що вони стоять на стражі інтересів мусульман, тоді який інтерес був досягнутий?Як захищена вартість турецької ліри? Яка із подібних практик і рішень, реалізованих попередніми урядами з миті заснування республіки, зберегла цінність турецької ліри? Як він може припускати, що подібними заходами він захистить місцеву валюту? Хіба вони не знають про те, що з 1923 року турецька ліра знецінювалась 7 мільйонів разів по відношенню до долару США? Вони занадто бездумні, щоб зрозуміти, що банкіри повністю зацікавлені в тому, щоб гроші, які є на руках у людей, поміщались в банки у виді термінових депозитних вкладів.

Хіба інтерес Умми полягає у збільшенні капіталу банкірів? Ранні вчені Ісламу вбачали інтерес тільки в тому, що приносить користь усій Уммі в цілому. Чи повинні мусульмани іти на приводу у цих банкірів, які заробляють під час криз мільярди доларів? Навіть недалекоглядна людина зрозуміє, що від банківських ігор у виграші опиняться тільки банкіри, а решта людей постраждають. Як може інтерес полягати у розподілі зібраних з людей податків серед тих, хто втратив гроші через спекуляції з іноземними валютами?

Як тільки вони могли порівняти державну казну в капіталістичній системі з Байт уль-Маль в Ісламській державі, говорячи, що компенсація втрати через коливання курсів валют — це подарунок і допомога від держави? Подібними заявами вони продовжать вводить в оману, приховуючи пункти договору, в яких мова йде про компенсацію відсотків, і заявляючи, що компенсація відбувається по правилам Шаріату. До того ж, Байт уль-Маль не існує зовсім. Робота Байт уль-Маль повністю описана в Ісламі,як з точки зору прибутків, так і витрат. Мета подібних порівнянь полягає в тому, щоб витягнути гроші з кишень людей і віддати їх банкірам. Таким чином, криза економіки і суспільства тільки підсилюється, а мусульмани, особливо вчені, мовчать щодо цього, нічого не говорячи про те, що їх правителі об’явили війну Аллаху і Його Посланцю ﷺ.

8 — Як той, хто претендує на ступінь знавця Ісламу, може шукати виправдання правителям такими виразами, як «держава опинилась в безвихідній ситуації»?! Як він тільки наважується закликати людей до лихварству?! Ці висловлювання показують лише його невігластво в Ісламі і небажання підкорятись Аллаху і Його Посланцю ﷺ. І як тільки він може називати себе знавцем в області ісламської юриспруденції?! Насправді він нічого не знає про ісламські рішення. Ніхто ніколи не має права застосовувати рішення, які суперечать рішенням Аллаха. В Корані говориться:

أَلَا سَآءَ مَا يَحۡكُمُونَ

«Воістину, огидні їх рішення!» (16:59).

9 — Якщо б вони насправді були вченими Ісламу, які ведуть Умму до істини, закликаючими людей до Корану і такими, що бояться Аллаха, тоді вони роз’яснили б мусульманам ісламську економічну систему, показали б ісламські рішення і закликали б до них правителів. В основі цих криз в Туреччині і в усьому світі лежить діюча грошова система і лихварські банки. В центрі цієї глобальної системи стоїть капіталістична ідеологія. Адміністраторами ж цієї системи виступають правителі, а деякі вчені — це їх підтримка.

10 — Основою рішення усіх криз, які уразили Умму, є застосування золотосрібного стандарту згідно грошовій системі, приписаної Ісламом. Це можливо шляхом відмови від доларової системи США і від усіх організацій і угод, які служать інтересам колонізатора. Важливо знати, що золотого запасу в Туреччині досить для реалізації цієї шаріатської системи. Задача вчених,які бояться Аллаха, полягає в тому, щоб бути відвертими з Уммою і ясно говорити про усі шаріатські економічні рішення, головним із яких є ісламська грошова система.

Ісламська Умма не повинна служити інтересам банкірів і інвесторів. До того ж, прийняті президентом Туреччини заходи ніяким чином не служать інтересам Умми, і вже точно вони не стримають ріст іноземної валюти. Більше того, ненаситні банкіри зроблять усе для того, щоб іноземна валюта знов піднялась в ціні.

 

Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Мухаммад Ханефі Ягмур
23 Джумада ас-сані 1443 р.х.
26.01.2022 р.

Головне меню