Як Халіфат захистить честь жінок?

Статті
Друкарня

• Піднесенні статусу і збереженості честі жінки є однією із важливих задач Ісламу. Численні вказівки у Шаріаті зобов’язують чоловіків і суспільство у цілому приділяти жінці належну увагу, захищати її честь і гідність.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا ۖ وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ ۚ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا

«О ті, які увірували! Вам не дозволено наслідувати жінок проти їх волі. Не чиніть їм перешкоди, щоб унести частину приданого, яке ви їм дали, якщо тільки вони не скоїли явної мерзоти. Живіть з ними гідно, і навіть якщо вони неприємні вам, але ж вам може бути неприємне те, у чому Аллах заклав багато добра» (4:19).

Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّمَا النِّسَاءُ شَقَائِقُ الرِّجَالِ، مَا أَكْرَمَهُنَّ إِلَّا كَرِيمٌ وَمَا أَهَانَهُنَّ إِلَّا لَئِيمٌ

«Жінки рівні з чоловіками. Жінок вшановує лише благородний, а принижує їх лише підлий» (Абу Дауд).

А також:

اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْراً

«Ставтесь до жінок обережно» (Бухарі, Муслім).

• У зв’язку з цим збереження гідності і безпеки жінок буде одним із ключових питань державної політики у Халіфаті.

«Основним положенням жінки є бути матір’ю і дружиною. Її честь і гідність будуть захищені» (стаття 25 «Проекту Конституції Ісламської держави Халіфат», запропонованого з боку Хізб ут-Тахрір).

• Держава буде сприяти росту богобоязливості і розуміння законів Аллаха у суспільстві, що підсилить усвідомлення відповідальності чоловіків перед тем, як вони дивляться на жінок і як обходяться з ними.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

«О ті, які увірували ! Бійтесь Аллаха, і нехай душа подивиться, що вона приготувала на завтрашній день. Бійтесь Аллаха, адже Аллах знає про те, що ви робите» (59:18).

• за допомогою своєї політики, системи освіти, мас-медіа та усіх інших інструментів, Халіфат буде працювати над зміцненням вшанованого місця жінки у суспільстві і відповідного погляду на неї.

• Іслам забороняє будь-які форми насильства у відношенні жінки — будь то вдома чи на вулиці. Пророк ﷺ сказав:

لاَ تَضْرِبُوا إِمَاءَ اللَّهِ

«Не бийте рабинь Аллаха!» (Ібн Маджа).

• Сексуалізація суспільства, а також усі форми нападок, експлуатації і приниження гідності жінок будуть заборонені у Халіфаті. Держава забороняє жінці займатись якою-небудь роботою чи службою, яка використовує її красу чи жіночість і погіршує її статус.

Від Абу Дауда передається, що Посланець Аллаха ﷺ «наклав заборону на заробіток рабинь, якщо тільки мова не йде про роботу, яку вона робить своїми руками. Сказавши це, він вказав на хліб, пряжу і шерсть».

«Чоловікам і жінкам забороняється по Шаріату здійснення яких-небудь справ, в яких є загроза моральності чи загроза поширення у суспільстві зла і порочності» (стаття 119 Проекту Конституції).

• Всеохоплююча ісламська соціальна система ставить під захист гідність жінок в основу своїх законів і націлена на те, щоб повага до жінки стала ключовим принципом суспільства. Ці соціальні закони Ісламу регулюють взаємодію між чоловіками і жінками, обмежуючи ймовірність інтимних відносин між ними виключно шлюбом.

«Чоловіки і жінки в основному повинні знаходитись окремо одне від одного. Вони не повинні знаходитись разом, за винятком обставин, дозволених Шаріатом і заради яких у Шаріаті дозволено їх зібрання (наприклад, при здійсненні торгівлі, а також під час паломництва» (стаття 113 Проекту Конституції).

«Їй забороняється бути в усамітненій обстановці з будь-яким чоловіком, за якого вона потенційно може вийти заміж, якщо разом з нею не знаходяться чоловіки-махрами. Їй також забороняється демонструвати свої прикраси перед такими чоловіками і з’являтись у їх товаристві з відкритими частинами тіла» (стаття 118 Проекту Конституції).

• Ісламська соціальна система забезпечує базис для практичного захисту гідності жінки:

— по-перше, шляхом утвердження принципу, який гласить про те, що жінка не є об’єктом демонстрації для догоджання чоловіків, а треба мати чисті стосунки між статями, які забезпечать їх взаємодію правильним шляхом, не зменшуючи жіночої гідності, далеким від яких-небудь сексуальних збочень. Це встановлює продуктивну, здорову співпрацю між чоловіками і жінками в усіх сферах життя.

— по-друге, шляхом створення цнотливого і чистого оточення, у якому сексуальні бажання виконуються таким чином, щоб приносити користь суспільству, а не шкодити. Усе це допомагає підтримувати атмосферу величезної поваги до жінок, зводячи до мінімуму насильство та інші злочини проти слабкої статі. Врешті решт, у затишку Халіфату утвориться суспільство, де жінки зможуть вчитись, працювати і подорожувати у безпеці.

• Завдяки своїй освітній і судовій системам Халіфат викорінить культурні установки, які знецінюють жінок чи позбавляють їх ісламських прав, а також усуне репресивні практики неісламських традицій, такі як примусові шлюби і вбивства у захист честі. Халіфат також заборонить появу у суспільстві будь-яких ідей, зображень, книг, журналів або музики, які принижують жінок.

• Халіфат буде застосовувати жорсткі шаріатські покарання за будь-які форми насильства у відношенні жінок. Серед цих заходів — такі як покарання за наклеп чи смертна кара за інші злочини проти гідності жінок. Держава повинна мати ефективну судову систему для оперативного розгляду злочинів, щоб жінки могли швидко і безперешкодно добиватися справедливості у випадку будь-яких замахувань на їх честь і права.

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً

«Тих, які звинуватять цнотливих жінок і не приведуть чотирьох свідків, висічіть вісімдесят разів» (24:4).

Від Абу Дауда повідомляється, що Алькама ібн Ваіль передає від свого батька, що одного разу у часи Пророка ﷺ жінка вийшла, щоб зробити молитву, і їй зустрівся чоловік, який напав на неї і оволодів нею. Вона закричала, і нападник втік. А поруч проходив якийсь чоловік. Вона сказала: «Цей чоловік зробив зі мною то-то и то-то!». А коли поруч проходила група мухаджирів, жінка сказала: «Цей чоловік зробив зі мною то-то і то-то!». І вони схопили якогось чоловіка, а жінка подумала, що це і є нападник, і, коли його привели, сказала: «Так, це він». Вони привели його до Пророка ﷺ. І коли він віддав повеління відносно нього, піднявся нападник, який оволодів цією жінкою, і сказав: «О, Посланець Аллаха! Це зробив я». Посланець ﷺ сказав (жінці): «Іди, Аллах простив тебе». А тому чоловіку він сказав благі слова». Абу Давуд повідомив: «Тобто чоловіку, якого схопили (помилково). А відносно чоловіка, який скоїв насильство над жінкою, він ﷺ сказав: «Побийте його камінням».

• Іслам зобов’язує чоловіків бути попечителями над жінками і дітьми і робити усе необхідне для їх захисту. Це великий обов’язок — попечительство — полягає не у домінуючій і командній ролі над дружиною, а у турботі над нею та її родичах. Це також зводить до мінімуму насильство у відношенні жінок.

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ

«Чоловіки є попечителями жінок» (4:34).

• Іслам роз’яснив права дружини над чоловіком і пов’язав долю чоловіків у Дунья та Ахіраті з їх хорошим ставленням до своїх дружин. Усе це позначається на зниженні до мінімуму рівня жорстокості і поганого ставлення до жінки.

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ

«Живіть з ними гідно» (4:19).

Посланець Аллаха ﷺ сказав:

أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَخِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ

«Найбільш досконалою вірою володіють найбільш благонравні віруючі, а кращі із вас — ті, хто краще усіх ставиться до своїх жінок» (ат-Тірмізі).

Наприклад, згідно архівам судових записів часів Османського Халіфату, до чоловіків, які жорстоко обходились зі своїми дружинами, держава застосовувала заходи, аж до тюремного ув’язнення. Судді часто примушували чоловіка прийняти умову, згідно якої при повторному насильстві по відношенню до своєї дружини вони будуть розлучені, при цьому дружина збереже свої фінансові права, які має у шлюбі.

«Подружнє життя є заспокоєнням і дружбою між подружжям. Чоловік є попечителем над дружиною, що проявляється у відповідальності і турботі про неї, а не у владі над нею» (Стаття 120 Проекту Конституції).

• Халіфат вживе активні кроки для захисту гідності жінок у державі аж до мобілізації армії проти зовнішніх ворожих сил, які оскверняють або навіть погрожують осквернити честь жінок, бо захист її честі має дуже великий статус в Ісламі.

У IX сторіччі н.е. у часи Аббасидського халіфату одна мусульманка була схоплена і наразилась на насильство з боку римського (тобто візантійського) солдата у Сирії. У відповідь халіф аль-Мутасім Біллах направив грізну армію в Аморій (у нинішній Туреччині), де розташовувалось найбільше скупчення римлян, незважаючи на те, що у той час столиця Халіфату знаходилась у Багдаді. Цей приклад відображає серйозність голови Ісламської Держави, якою він ставився до захисту гідності жінок держави.

 

Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Назрін Наваз
Керівник жіночого відділу Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір

Головне меню