Шановні брати, вітаємо вас усіх на нашій програмі «разом із благородним хадісом» і почнемо з кращого привітання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Від аль-Харіса ібн Біляла ібн аль-Харіса, від його батька, що Пророк ﷺ виділив Білялу ібн аль-Харісу цілу ущелину. Коли ж при владі знаходився Умар, він сказав Білялу: «Посланець Аллаха ﷺ не виділив тобі цю землю, щоб ти утримував її від людей, а виділив тобі її для того, щоб ти працював на ній». Потім Умар ібн аль-Хаттаб розподілив цю землю серед людей». Даний хадіс сахіх, але Бухарі і Муслім не вивели його, книга аль-Мустадрак, автор аль-Хакім.
Кожний власник землі в обов’язковому порядку повинен оброблювати її. Усі, хто потребує в усьому тому, щоб мати можливість обробляти землю, отримують від Байт уль-Мал необхідну допомогу. Усе ж якщо на протязі трьох років власник землі ігнорував її, то земля відбирається і передається в інші руки. Одностайність сподвижників каже про те, що людина, яка не користується землею на протязі трьох років – втрачає її і вона переходить у інші руки.
Власник землі повинен її оброблювати своїми силами, саджати на ній власні культури, де повинна працювати його техніка, тварини, робочі, яких він наймає. Якщо ж у нього не вистачає можливостей, тоді йому допомагає держава. Якщо власник не використовує землю, тоді він безкоштовно віддає її іншому, щоб той оброблював її. Якщо він не чинить подібним образом і утримує землю за собою, то на протязі трьох років відводиться термін, на протязі якого якщо картина не змінилася, тоді держава відбирає цю землю і виділяє її іншому. Розповідає Юнус від Мухаммада ібн Ісхака від Абдуллаха ібн Абу Бакра, який сказав: «Одного разу Білял Ібн аль-Харіс аль-Музаній прийшов до Посланця ﷺ і попросив виділити йому землю. Посланець Аллаха ﷺ виділив йому велику довгу землю. Коли Умар прийшов до влади, він сказав Білялу: «Ти попрохав Посланця Аллаха ﷺ виділити тобі велику землю і він виділив тобі. Адже Посланець Аллаха ﷺ не відмовляв у тому, якщо у нього щось просили. Але ти не в силах обробити те, чим володієш». Білял відповів: «Так». Потім Умар продовжив: «У такому випадку візьми стільки, скільки під силу тобі, а те, що не під силу – віддай нам і ми поділимо серед мусульман». Білял відповів: «Я не зроблю так. Клянусь Аллахом, я не віддам нічого з тієї землі, яку дав мені Посланець Аллаха ﷺ». Умар відповів: «Клянусь Аллахом, ти віддаси цю землю». І забрав у Біляла ту землю, яку він не міг оброблювати, і розподілив її між мусульманами», ця історія приводиться Ях’єю Ібн Адамом у книзі «аль-Харадж». Дане повідомлення наочно показує як земля, власник якої був не у змозі її обробляти на протязі трьох років, вилучається державою і надається у користування іншій людині. Як вчинив Умар з великими землями Біляла аль-Музаній.
Отже, власник землі якщо на протязі трьох років не використовував її, втрачає на неї право і вона надається іншій людині, не зважаючи на будь-які причини володіння цією землею. Тут враховується фактор залишання землі без робіт, а не причини володіння нею. І тут недоречно стверджувати, що дана норма розцінюється як відняття законного майна у людей, тому що Шаріат вклав у розуміння значення слова «власник землі» інше ніж «власник рухомого чи нерухомого майна». Володіння землею несе у собі сенс її обов’язкового оброблювання. Якщо власник землі перевищив термін, відведений Шаріатом на оброблювання, тоді втрачається увесь сенс знаходження цієї землі у володінні такої людини. Шаріат встановив причину володіння землею – оброблювання, що може бути здійснено її освоєнням, придбанням шляхом відділення від держави, успадкуванням, купівлею тощо. Позбавлення ж прав власника на цю землю відбувається у випадку ігнорування роботами на землі на протязі трьох років. Усе це спрямоване на те, щоб земля постійно мала застосування і засівалася.
Шановні брати, до наступних зустрічей, хай Аллах береже вас. Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!
19 Раджаб 1435 р.х.
18.05.2014 р.