Домовленості, угоди і судові справи до побудування Халіфату

Хадіс
Друкарня

Ми вітаємо усіх вас, наші любі брати в усьому світі, у новій серії програми «Разом із хадісом». І ми хочемо почати з найкращим привітанням – мир, милість і благословення Аллаха вам.

Абу Дауд у своєму «Сунан» сказав: нам розповів Хаджадж ібн Аби Йакуб від Муси Бен Давуда від Мохаммеда бін Мусліма від 'Амра ібн Дінара від Абу Шуаса від Ібн Аббаса, що: Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, сказав: "Кожна доля (спадщина, доля) отримана у джахілії, є(спадщиною, долею) того, кому воно дісталося. А кожна доля (отримана) у часи Ісламу, є долею в Ісламі".

Автор «Авну-ль-Мабуд» сказав:

(Кожна доля): мається на увазі поділене майно.

Аль-Хітабій сказав: цей хадіс пояснює, що закони грошей, майна, причини і шлюби, які були в епоху джахілії (невігластва), не повертаються, не анулюються, а залишаються в Ісламі такими, якими були, те ж, що походить з цих законів в епоху Ісламу, то вони вирішуються лише за законами Ісламу.

Сказав аль-Мунзірій та Ібн Маджа.

Сказав аль-Хафіз Шамсу ад-Дін Ібн аль-Каййїм, хай змилується над ним Аллах: На це вказують слова Аллаха:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

О ті, які увірували! Бійтеся Аллаха і не беріть решту частини лихви, якщо тільки ви є віруючими. (02:278)

Всевишній Аллах наказав їм залишити те, що було з лихви, і залишив  те, що було закладено в основі.

Також і шлюби, здійснені в епоху джахілії, залишилися визнаними в Ісламі, окрім тих, які суперечать Ісламові, вони є недійсними, подібно до одруження на двох сестрах чи одруженні на більше ніж чотирьох жінках.

Також гроші і майно, Посланець Аллаха ﷺ, нікого не запитував про те як він добув своє майно.

Це є основою з основ шаріату, на якій будується багато інших законів.

У цьому хадісі Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, показує, яким чином ісламська держава вчинила з договорами і угодами, укладеними в епоху джахілії…це правило застосовується і до контрактів та угод, укладених сьогодні у відповідності зі світськими законами у відсутність законів шаріату. І також буде чинити з цими договорами держава Халіфат, яка буде дуже скоро, дасть Аллах, у відповідності з цим хадісом і наказом Аллаха:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

О ті, які увірували! Бійтеся Аллаха і не беріть решту частини лихви, якщо тільки ви є віруючими. (02:278)

Так вчинив Посланець Аллаха ﷺ, коли побудував першу державу Ісламу у Медині, він не анулював договори і контракти укладені в епоху джахілії, коли територія стала ісламською. Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, після завоювання, не повернувся у свій будинок у Мецці, з якого здійснив хіджру, тому що його двоюрідний брат Акіль ібн Абу Таліб успадкував його будинок, згідно з законом курайшитів, також і дому його сподвижників, які прийняли Іслам і здійснили хіджру.. Акіль розпоряджався цим будинком і продав його, Пророк, хай благословить його Аллах, не вийшов проти цього продажу, він визнав цю угоду та утвердив. Передає Бухарі у його Сахіх від Усами Ібн Зэйд, який спитав: «Посланець Аллаха, де ти зупинишся завтра, якщо побажає Аллах?» А було це під час взяття Мекки. Він сказав: «А хіба Акіль залишив нам житло?»

Посланець Аллаха ﷺ, також не скасував шлюбні контракти, які були проведені парами мусульман до того, як вони прийняли Іслам, незалежно від того, мухаджири були це або ансари, він ﷺ, утверджений їх шлюб після того як вони прийняли Іслам, Посланець Аллаха ﷺ, коли його зять прийняв Іслам, Абу аль-Аас чоловік його дочки Зайнаб, хай благословить його Аллах і привітає, повернув її на основі першого шлюбу, який був в епоху невігластва і перш ніж вони прийняли Іслам. Передав ібн Маджа від ібн Аббаса: Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і  привітає, повернув свою дочку Абу аль-Аасу ібн аль-Рабі через два, на основі їх першого (до ісламського) браку».

Відповідно, контракти, угоди і суди, які були укладені і були реалізовані до встановлення Халіфату, вважаються дійсними між сторонами і суд Халіфату не скасовує їх і не переглядає знову, також не приймає позови стосовно таких договорів і судів після встановлення Халіфату, за виключенням трьох випадків:

Якщо справа завершена, реалізована, але має тривалий вплив, яка суперечить точці зору Ісламу. Всевишній Аллах говорить:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

О ті, які увірували! Бійтеся Аллаха і не беріть решту частини лихви, якщо тільки ви є віруючими. (02:278)

Посланець, хай благословить його Аллах і привітає, дозволив їм забрати початковий капітал без лихви. Передає Абу Дауд від Сулеймана ібн Амра, від його батька, який сказав, що Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, під час проповіді на прощальному паломництві сказав: «Воістину, будь-яке лихварство, яке було у часи джахілії, усе повинно бути залишено вами. Вам ваш капітал, ви не ображаєте і вас не ображають»

А також ті, хто був одружений на більше за чотирьох жінок у відповідності із законами джахілії, вони після встановлення ісламської держави були вимушені залишити лише чотири, з рештою повинні були розлучитися. Передає Тірмізі у його Сунан від Ібн Умара (хай буде вдоволений Аллах ними обома), у якому передається, що «Гайлян ібн Саляма ас-Сакафі став мусульманином і у часи джахілії у нього було десять дружин; вони прийняли Іслам разом з ним і Пророк (мир йому і благословення Аллаха) наказав йому обрати чотирьох із них».

Таким чином, договори, які мають тривалий, безперервний вплив, який суперечить Ісламові, скасовуються в обов’язковому порядку після встановлення Халіфату.

Також, якщо справа стосується тих, хто завдав страждань і шкоду Ісламу та мусульманам…

Тому що Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, коли завоював Мекку, пролив кров декількох людей, які завдали страждання і шкоду Ісламові та мусульманам у джахілії. Передає ан-Насаї у його Сунан від Мусаба бен Саада від свого батька, який сказав: "У день завоювання Мекки Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, забезпечив людям безпеку за виключенням чотирьох чоловіків і двох жінок, він сказав «Вбийте їх, навіть якщо ви знайдете їх, коли вони чіплятимуться за покривало Кааби". І це не дивлячись на те, що Посланець Аллаха ﷺ: «Іслам стирає те, що було до нього» Ахмад і Табарані від Амра ібн аль-Ааса. Тобто той,  хто завдав біль і шкоду Ісламові та мусульманам, є виключенням з цього хадісу. Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, пізніше помилував деяких із них, як помилування Акрами ібн Абу Джаля. Тому халіф може порушити справу проти таких і може пробачити їх. Це відноситься до тих, хто катував мусульман і знущався над ними через те, що вони казали істину, або до тих, хто вчинив наругу над Ісламом, на усіх подібних цей хадіс «Іслам стирає те, що було до нього» не розповсюджується, вони є виключенням з цього і їх справа розглядається згідно з тим, що скаже халіф.

Також якщо справа пов’язана з віднятими, захопленими грошима:

Тому що Пророк, мир йому і благословення Аллаха, прийняв обвинувачення одного чоловіка на іншого, який звинуватив свого опонента у захопленні землі у часи джахілії. Передає Муслім у його Сахіху від Ваїля Ібн Хаджара, який сказав: «Я був у Посланця Аллаха і до нього підійшли двоє чоловіків, які сперечалися про землю. Один сказав: «Ось цей пішов з моєю землею, Посланець Аллаха!» Це Імру-у Аль-Кайс Ібн Абіс Аль-Кяндій. Його опонентом був Рабіа Ібн Абдан. Він почав вимагати: «Твій явний (доказ)!» Той відповів: «Я не маю явного (доказу)». Він сказав: «Клятва Його». Той обурився: «Але тоді він уведе її, (мою землю)!» Він сказав: «Тобі не залишається нічого іншого». Коли той піднявся, щоб поклястися, Посланець Аллаха сказав: «Хто несправедливо відділив (собі чиєїсь) землі, той зустріне Аллаха Розгніваним на нього».

На основі цього, відносно кожного, хто захопив землю, худобу або гроші, які належать окремим особам чи суспільній і державній власності…може бути порушено справу.
Інші випадки, окрім цих трьох, контракти, договори, судові справи не анулюються і не порушуються, якщо приведені у виконання і реалізовані до встановлення Халіфату. Наприклад не приймається позов людини, яку засудили несправедливо і вирок був приведений у виконання до встановлення Халіфату, тому що рішення винесене і вирок приведений у виконання, така людина може сподіватися лише на суд Аллаха. Але якщо людина засуджена на десять років, а просиділа тільки два роки, а потім був встановлений Халіфат, то у цьому випадку халіф, питання залишається на рішення халіфа, він може скасувати рішення суду докорінно і людина вийде з в’язниці невинною, або вирішити, що цих двох років достатньо для такої справи і випустити людину з в’язниці, або дослідити рішення і застосувати закон шаріату, особливо у питаннях пов’язаних з правами людей.

Шановні брати, до наступних зустрічей з іншим хадісом Посланця Аллаха ﷺ, і ми залишаємо вас під опікою Аллаха. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


23 Раджаб 1435 р.х.
22.05.2014

Головне меню