Адміністративний апарат є способом управління, а не правлінням

Хадіс
Друкарня

Вітаємо вас, шановні брати, на новій зустрічі з нашою програмою «Разом із благородним хадісом», і починаємо з кращого привітання — Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Передає у своїй книзі Ібн Абу Шайба: нам розповів Гассан ібн Наср від Саїда ібн Язіда, від Абу Надира, від Джабіра, який сказав: коли Умар зайняв посаду халіфа, він ввів ефективну систему оподаткування, започаткував диван і склав реєстр авторитетних громадян. Передається, що Джабір говорив: «Він назвав мені імена моїх сподвижників»...

Шановні брати!

Дивани (бухгалтерські обліки) відносяться до адміністративних апаратів або інтересів людей.

Адміністративний апарат відноситься до одних зі способів здійснення справ.

Спосіб (услюб) є дією, яка характеризується як відгалуження від іншої основної дії, з приводу якої приводиться загальний доказ, тоді як у відношенні цього ж відгалуження не приводиться ніякого приватного доказу. Таким чином виходить, що загальний доказ на основну дію розповсюджується і на його відгалуження. Отже, для законності наявності адміністративного апарату не вимагається спеціального доказу. Достатньо тільки загального доказу, який вказує на його основу. У зв’язку з цим не зовсім правильно буде говорити, що ці способи є діями людини, а тому повинні виконуватися виключно згідно із законами Шаріату. Справа у тому, що відносно цих дій існує шаріатський доказ, який вказує на їх основу у загальній формі, і цей доказ включає у себе усі дії, які виходять з цієї основи. Але якщо з приводу якоїсь із цих дій, які виходять з основи, існує окремий шаріатський доказ, то тоді вона здійснюється у відповідності з цим доказом. Наприклад, Всевишній Аллах говорить:

وَآتُواْ الزَّكَاةَ

«виплачуйте закят» (2:43)

Це загальний доказ. Окрім нього наявні докази на дії, які виходять із закяту, а саме на розмір (нісабу) збирачів закяту, і на те, з чого береться закят. Усі вони є другорядними діями, які виходять з аяту: «виплачуйте закят». Немає доказів з приводу того, яким чином збирачі повинні збирати закят. Чи повинні вони відправлятися для його збору пішим ходом або на транспорті? Чи можуть вони наймати для себе помічників для цього або ж ні? Чи повинні вести письмовий облік зібраного закяту або ні? Чи повинні вони визначили спеціальне місце, куди будуть збиратися люди? Чи повинні мати місця зберігання, у які будуть складати зібране? І чи повинні ці місця бути підземними або повинні споруджуватися подібно до амбарів? Гроші зберігати у мішках чи скринях? Ці дії та їм подібні є другорядними і виводяться з аяту: «виплачуйте закят». Усі вони потрапляють під загальний доказ, адже з їх приводу немає спеціальних доказів. І так обстоїть справа з усіма способами (услубами) і засобами. Дія, яка є відгалуженням тієї дії, відносно якої є загальний доказ, називається способом (услубом). Тому немає жодної необхідності приводити для неї докази, адже її доказом є загальний доказ її основи.

Тому, дозволяється брати адміністративні способи з будь-якої іншої системи, якщо немає окремого забороняючого тексту відносно цього способу. Усе окрім цього, якщо воно полегшує працю адміністративних апаратів і вирішує проблеми людей, можна брати, оскільки адміністративний спосіб не є законом, який вимагає доказу. Тому Умар (р.а.) взяв спосіб дивану (бухгалтерські обліки) у візантійців та персів, де були записані імена воїнів і громадян, для розподілу грошей, щорічне утримання тощо.

Абід Ібн Ях’я передає від Харіса Ібн Нуфайла, що Умар просив поради у мусульман про організацію диванів. Алі Ібн Абу Таліб сказав Умарові: «Щороку розподіляй кошти, які надійшли до тебе і нічого не утримуй». Усман Ібн Аффан сказав: «Я бачу, що наявні великі кошти, які достатні для людей. Якщо не вести облік того, хто взяв, а хто не взяв, то боюсь, що справа вийде з-під контролю». Валід Ібн Хішам Ібн Мугіра сказав: «Будучи в Шамі, я бачив як їх королі організовують диван і набирають людей в армію. Організуй диван і набери людей в армію». Умар прийняв пропозицію Валіда і, запросивши до себе Акіла Ібн Абу Таліба, Махрама Ібн Навфаля та Джубайра Ібн Мутіма, - усі вони були курайшитами - сказав їм: «Ведіть облік чисельності людей за місцем їх мешкання».

Після появи Ісламу в Іраку, як і раніше, функціонував диван зі сплати і збору коштів. У Шамі діяльність дивану велася на римській мові, адже Шам був з числа римських земель. В Іраку диван вівся на перській мові, адже Ірак відносився до земель персів. У 81-му році за хіджрою, у часи Абд аль-Маліка Ібн Марвана диван Шаму перейшов на арабську мову. Потім дивани стали безперервно започатковуватися згідно з необхідністю і вимогою інтересів народу. Дивани, які стосувалися армії, займалися справами обліку військовослужбовців і виплати їм зарплатні. Були організовані дивани, які займалися митами, справами призначення і звільнення валіїв та обласних амірів, обліком прибутків та витрат тощо.

Для дивану призначався керівник і службовці. Іноді повноваження призначення службовців дивану надавалося самому керівнику дивану, а іноді вони призначалися халіфом.

Тому за організації адміністративних відділів чи так званого «дивану» слід приймати ті способи і засоби, які вимагаються для виконання поставленої задачі. Ці способи і засоби можуть змінюватися зі зміненням часу і місця.

Це з точки зору організації адміністративних відділів чи «дивану». Якщо ж казати про відповідальність його службовців, то вони є найманими робітниками, і в той самий час громадянами держави. Як наймані робітники вони відповідальні перед своїм керівником у відділах (діра), тобто перед керівником адміністрації. Будучи же громадянами держави вони відповідальні перед правителями (хакімами): валіями та амірами, муавінами, а також перед халіфом, і обмежені у своїх діях законами шаріату та адміністративними порядками.

Висновок: адміністративний апарат або інтереси людей не відноситься до області правління, а є одним зі способів. Започаткування дивану залежить від потреби у ньому. Зі зміною способів і засобів, зі сторіччя в сторіччя, змінюється і спосіб організації дивану.

Шановні брати, до нової зустрічі разом із нашою програмою і черговим хадісом Пророка ﷺ. Хай Аллах вас береже, вассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


24 Раджабу 2435 р.х.
23.05.2014 г.