С ім’ям Аллаха Милостивого Милосердного!
Вітаємо вас, наші любі слухачі, у нашому новому випуску програми «Разом із благородним хадісом», і почнемо її з найкращого привітання:
Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
О Аллах, підкріпи його святим духом!
Передав Муслім у своєму «Сахіху»: нам розповіли Амр Накід, Ісхак ібн Ібрахім та Ібн Абу Умар – усі від Абу Суф’яна, який сказав: Амр розповів від Суф’яна ібн Уейна, від Зухрі, від Саїда, від Абу Хурайри, що Умар проходив повз Хассана (ібн Сабіта), коли той декламував вірші у мечеті. Умар звернув на нього увагу, на що той відповів: я читав вірші у мечеті, коли у ній був той, хто краще тебе! Потім він повернувся до Абу Хурайри і сказав: Я закликаю тебе Аллахом, чи чув ти від Посланця Аллаха ﷺ, як він сказав: «Дай відповідь за мене. О Аллах, підкріпи його святим духом!». Абу Хурайра відповів: о Аллах, так!
Нам розповів Ісхак ібн Ібрахім, Мухаммад ібн Рафі та Абд ібн Хумейд від Абдурраззака, який сказав: нам повідомив Мамар від Зухрі від Ібн Мусаййаба, що Хассан сказав у колі, де був присутній Абу Хурайра: «О Абу Хурайра! Я закликаю тебе Аллахом, чи чув ти від Посланця Аллаха ﷺ..», і згадав дещо подібне.
У шарху (коментарі) Імама Ан-Нававі до «Сахіху» імама Мусліма приводиться:
Слова: «Хассан декламував вірші у мечеті з дозволу Посланця Аллаха ﷺ» -
Вказують на дозвіл декламації віршів у мечеті, якщо їх сенс мубах (дозволений). Також ці слова вказують на схвалюване (мустахаб), якщо в них похвала у відношенні Ісламу і його носіїв, або засудження на адресу невірних і спонукання до бою з ними, презирство до них або дещо подібне, якими і були вірші Хассана. У цих словах також заохочування у молитві за того, хто виголошує вірші подібного роду. У них також надання допомоги проти невірних, це дозволене і у відношенні до інших, але за тих самих умов. Святий дух – це Джибраїль ﷺ.
Вірші є засобом впливової масової інформації у формуванні громадської думки, і Посланець Аллаха ﷺ використовував це для захисту Ісламу і мусульман та викриття невір’я і невірних.
Передав Ахмад у «Муснаді»: нам розповів Абдурраззак зі слів Мамара від Зухрі від Абдуррахмана ібн Каба ібн Маліка від його батька, який сказав Пророкові ﷺ: Всевишній Аллах відкрив у віршах те, що відкрив. На що Посланець ﷺ сказав: «Воістину, віруючий б’ється своєю душею і своїм язиком, і клянусь Тим, у чиїй длані моя душа, те, чим ви атакуєте, подібне до стріл».
У книзі «Сіяр а’лам ан-нубала» приводиться: Ібн Сірін сказав: зі сподвижників Посланця Аллаха ﷺ поетами були Хассан ібн Сабіт, Абдуллах ібн Равваха та Каб ібн Малік. Каб у своїх віршах згадував битви та війни, казав про те, що робили і що зробимо, і погрожував (невірним). Хассан згадував про недоліки (невірних) і про їх великі (історичні) дні. Ібн Равваха принижував їх за невір’я. Так, злякавшись віршу, сказаного Кабом, прийняло Іслам плем’я Даус:
Ми поставимо їх перед вибором, а якщо вони і заговорять, то скажуть: їх різці досягнуть Дауса або Сакіфа!
Тому, розголошення (інформування) про важливі справи заклику або держави грало величезну роль у минулому, а сьогодні воно більш розвинуте і впливове, оскільки здійснює вплив на людей у формуванні їх схильностей та смаків, у формуванні переконань, понять і поглядів… Тому питання застосування ЗМІ для здійснення впливу на людей, а також впливу на громадську думку відоме здавна, і нічого не змінилося, окрім засобів. Так, у минулому людина використовувала звернення в усіх його формах для зв’язку з іншими людьми і здійснення впливу на них. Це були перекази, проповіді, діалоги, дискусії та суперечки, декламували вірші з гордощами і похвалою, висміюючи і оплакуючи, погрожуючи і кидаючи виклик…ці способи застосовувалися для звернення заради здійснення впливу на людей і утворення громадської думки з різноманітних питань і думок.
Тому ЗМІ у державі Халіфат буде відведено особливу роль, і вони будуть підкорюватися безпосередньо Халіфові.
Звідси, держава Халіфат – а це держава, що несе Ісламський заклик – потребує відмітної інформаційної політики:
1 – Представляти Іслам сильним і впливовим чином, щоб підштовхнути розуми людей прийняти цю релігію, вивчати її і роздумувати над нею, а також полегшити приєднання Ісламських земель до держави Халіфат.
2 – Чимало справ ЗМІ міцно пов’язані з державою. Деякі з них неможна розголошувати, окрім як за наказом Халіфа. Це висловлюється у наступному:
- Усе, що пов’язане з військовими справами і те, що відноситься до них, наприклад пересування армій, новини про перемоги чи поразки, або військове виробництво.
- Новини про делегації, перемир’я та дебати, які мають місце між Халіфом або тим, хто заміняє його, і представниками держав невір’я.
Ці новини неодмінно повинні бути безпосередньо пов’язані з Халіфом, щоб він утверджував те, що повинно бути приховане, а що повинно розголошуватися в ефірі. Всевишній Аллах у сурі ан-Ніса говорить:
وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الأمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الأمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ
«Коли до них доходить звістка про безпеку чи безпеку, вони розголошують її. Якщо б вони звернулися з нею до Посланця Аллаха і володарів впливу серед них, то її від них дізналися б ті, які можуть дослідити її» (4:83).
3 - Новини, які напряму не позначаються на стані держави, такі як: щоденні новини, поличні, просвітницькі і наукові програми та події у світі – усі вони збігаються з поглядом на життя у деяких аспектах, і з поглядом держави на міжнародні відносини. А тому контроль держави за ними відрізняється від контролю за двома попередніми видами новин.
Звідси, апарат ЗМІ повинен включати у себе два основних положення:
Перше: його робота – це безпосередній контроль над новинами, що мають відношення до держави, наприклад військові справи, військова промисловість і міжнародні відносини… Ці новини не транслюються по державних або приватних ЗМІ, окрім як лише після надання апаратові ЗМІ.
Друге: які спеціалізуються на інших видах новин – контроль над ними здійснюється опосередковано, і державні або приватні ЗМІ не потребують додаткового дозволу для їх трансляції.
ЗМІ не потребують ліцензування, навпаки кожний, хто має громадянство Ісламської держави, може заснувати будь-які ЗМІ: що читається, звукове або видиме. І не потребує нічого, окрім як «знання і поінформованості» апарату ЗМІ про те, що було організоване нове ЗМІ… а це потребує, як ми казали раніше, дозволу транслювати новини, які мають відношення до держави. Що ж стосується інших новин, то вони можуть розповсюджуватися без попереднього дозволу.
Власник ЗМІ несе повну відповідальність за усі матеріали, оприлюднені ним і несе відповідальність за будь-які шаріатські порушення як і будь-який інший індивід держави.
Коли ж установиться держава Халіфат, вона видасть закон, що визначатиме інформаційну політику держави у відповідності з положеннями Шаріату, виходячи з якого держава стане служити інтересам Ісламу і мусульман, та побудуванню сильного і міцного Ісламського суспільства, що тримається за верв Аллаха. У ньому і від нього розповсюджуватиметься добро. У ньому не буде місця для порочних ідей і заблукалих просвітлень. Ісламське суспільство відкине увесь бруд і стане підкорятися кращому, стане прославляти Аллаха, Господа світів.
Шановні слухачі, до нових зустрічей із черговим хадісом Посланця ﷺ. Хай Аллах береже вас, ва ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!
30 Раджабу 1435х.
29/05/2014