Моя Умма розділиться на сімдесят три течії

Хадіс
Друкарня

بسم الله الرحمن الرحيم

Любі друзі! Вітаємо вас на новій зустрічі із нашою програмою «Разом із благородним хадісом». Ми починаємо з кращого привітання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Від Абу Хурайри передається:

«Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Іудеї розділилися на сімдесят одну течію, християни розділилися на сімдесят одну або дві течії, а моя Умма розділиться на сімдесят три течії»».

 

У книзі «Аун аль-Мабуд», коментарі до книги «Сунан» Абу Дауда, приводиться:

«Іудеї розділилися…»: це відноситься до одного з чудес Посланця Аллаха ﷺ у тому, що він повідомив про невідоме арабам на той момент з того, що дійсно сталося. Імам аль-Алькамі сказав, що шейх Абу Мансур Абд уль-Кахір ібн Тахір ат-Тамімій написав книгу для роз’яснення даного хадісу, у якій він сказав: «Навіть любителі подискутувати зрозуміли, що Пророк ﷺ під словом «течії» не мав на увазі так звані «групи, які мають розбіжності у другорядних питаннях фікху», як питання халял і харам. Навпаки, він ﷺ переслідував цим осуд тих, хто суперечить істині в основах таухіду (єдинобожжя), в утвердженні добра і зла, в умовах пророкування і послання, у дружності до сподвижників і в інших подібного роду питаннях, оскільки ті, хто має розбіжності у цих питаннях, обвинувачували у невір’ї одне одного на відміну від першої групи, оскільки ті мали розбіжності в них без обвинувачень протилежної сторони в невір’ї або в гріху. А тому розуміння цього хадісу повертається до розділення Умми у цій області розбіжностей. У кінці епохи сподвижників сталася розбіжність кадаритів від Мабада аль-Джухані і його послідовників, потім відбулися інші поетапні розбіжності. І вони дійшли до утворення сімдесяти двох заблудлих груп, які мають розбіжності, а сімдесят третя група – це ахлю ас-сунна ва ль-джамаа. Це і є врятована група». Кінець цитати з невеликим скороченням.

Дехто може зрозуміти цей благородний хадіс так, наче він засуджує наявність в Уммі ісламських партій і згуртувань, і береться, спираючись на своє розуміння, за ворожнечу з партіями, наче вони розділяють єдність Ісламської Умми, а також починає шукати врятовану групу серед цих партій і згуртувань.

Однак повинно бути зрозуміло, що цей благородний хадіс абсолютно далекий від подібного розуміння. Хадіс, як приводилося у викладеному вище роз’ясненні, говорить про групи (течії), які стали мати розбіжності у доктрині і в основах релігії. Доказом цьому слугує те, що основи релігії, такі як віра в посланців і книги – це основа, у якій стали мати розбіжності іудеї та християни, і це очевидно у багатьох аятах.

Про це говориться у словах Всевишнього:

وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ

«Ті, кому було дароване Писання, впали у розбіжності лише після того, як до них явилося знання, з причини заздрощів і несправедливого ставлення одне до одного» (3:19).

І у словах Всевишнього:

وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ١١٣

«Іудеї сказали: «Християни не слідують прямим шляхом». А християни сказали: «Іудеї не слідують прямим шляхом». Усі вони читають Писання, але слова невігласів схожі на їх слова. У День Воскресіння Аллах розсудить їх у тому, у чому вони розходилися у думках» (2:113).

І у словах Всевишнього:

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ ٨٧

«Ми дарували Мусі Писання і відправили вслід за ним череду посланців. Ми дарували Ісі, сину Мар’ям, ясні знамення і зміцнили його Святим Духом (Джибраїлем). Невже кожного разу, коли посланець приносив вам те, що було вам не до вподоби, ви виказували пиху, називали брехунами одних і вбивали інших?» (2:87).

Що ж стосується розбіжності у другорядних питаннях, то у цьому немає нічого страшного, оскільки подібні розбіжності мали місце і у часи сподвижників (і після них). І прикладів цьому існує багато.

Звідси розуміється, що наявність партій і згуртувань, подібних до Хізб ут-Тахрір, Іхван аль-муслімін (Брати-мусульмани), Табліг, Дава та інших, не вважається проявом існування одного з сімдесяти трьох течій, навпаки – вони усі, з волі Аллаха, знаходяться в групі «Ля ілляха ілляЛлах, Мухаммад Расулюллах», якими вдоволений Аллах як мусульманами.

До скорих зустрічей, любі друзі, у нових серіях передачі «Разом із благородним хадісом». Ми залишаємо вас під опікою Аллаха. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!


17 Мухарраму 1436 х.
10.11.2014