بسم الله الرحمن الرحيم
Ми вітаємо вас, наші дорогі брати, на новій зустрічі з нашою програмою «Разом зі священним хадісом». І ми починаємо з кращого вітання - миром, милістю Аллаха і Його благословенням.
Нам розповів Абдуллах ібн Масляма ібн Каанаб від Давуда (Ібн К’айса), від Абу Саїда Мавля Аміра ібн Курейза, який передав від Абу Хурайри (р.а.), що він сказав: «Посланник Аллаха ﷺ сказав: «Не заздріть один одному, не роздувайте ціну, відмовтеся від взаємної ненависті, не повертайтеся спиною один до одного, не перебивайте торгівлі один одному і будьте братами, о раби Аллаха, адже мусульманин мусульманину - брат, (і тому) не повинен ніхто з мусульман ані гнобити іншого, ані обманювати його, ані ставитися до нього з презирством, ані залишати його без допомоги, а богобоязливість (прихована) тут!», - і Посланник Аллаха ﷺ тричі вказав (рукою) собі на груди (після чого сказав): «Досить буде шкоди тій людині, яка зневажає свого брата в Ісламі, і для кожного мусульманина повинні бути недоторканними життя, майно і честь іншого мусульманина!»». Хадіс передав Муслім.
Даний хадіс, як і багато інших, вказує на багато положень, які впорядковують суспільні відносини між мусульманами, закликаючи до відсутності заздрощів, коли людина бажає відсутності благодаті для брата-мусульманина. Також він велить припиняти будь-які причини, що ведуть до ненависті і ворожнечі між братами, оскільки відносини між ними повинні бути засновані на любові, а також підтримці у радості і печалі. Мусульманин зобов'язаний бажати своєму братові того ж, чого бажає і самому собі. А також хадіс впорядковує певні торговельні відносини, закликаючи не перебивати торгівлю один одного.
А найважливіше, на що вказує священний хадіс, - це підтвердження важливості братства в релігії Іслам. Цей зв'язок є найкращим видом людських відносин, де фундаментом є думки, акида і основи Ісламу.
Братське ставлення вимагає, щоб людина не гнобила свого брата-мусульманина, не здійснюючи або не висловлюючи в його відношенні всього, що порушує права його брата. Так само не личить залишати брата в біді, коли він потребує допомоги і підтримки, тим самим підтримуючи його в істині і зупиняючи його при вчиненні гріховного. І останнє: між ними повинні бути відсутніми будь-які переваги одних над іншими, що може принизити когось. Священний хадіс пов'язав всі ці відносини одним центром, а саме - побожністю «так'ва», тобто страхом перед Всевишнім Аллахом, намагаючись берегти Його вдоволення і уникати заздрощів, які руйнують ці відносини.
В кінці хадіса Посланник Аллаха ﷺ вказав на заборону замаху, крім дозволених Шаріатом положень, на найголовніше, що є у людей - це кров, майно і честь. Вбивство мусульманина заборонено без всяких підстав, а також Іслам забороняє зазіхати і намагатися взяти насильно майно і власність свого брата, даровані йому Аллахом. Що ж стосується честі, то вона - як червона риска, за захист якої або за жертвування життям для її захисту Аллах обіцяє велику нагороду. І як після цього мусульманин дозволить собі робити замах на честь свого брата?! Воістину, це - великий гріх, і Шаріат категорично забороняє подібне.
І тому ми, мусульмани, повинні прагнути до вдоволення Всевишнього Аллаха і повинні з усією уважністю і обережністю ставитися до вимог, на які вказав хадіс, тим самим регулюючи вчинки через призму Шаріату.
Ми зобов'язані прагнути пізнати смисли і значення, впорядковані Шаріатом, у врегулюванні відносин між людьми, головним з яких є братство в Ісламі, щоб суспільство стало цілим і єдиним. Суспільство не буде таким, якщо не буде регулювати відносини всередині себе за допомогою законів Шаріату, які є єдиним регулятором, здатним відродити народ, після чого люди досягнуть щастя в ближньому світі і, досягнувши вдоволення Аллаха, отримають в нагороду Рай у майбутньому житті.
До нових зустрічей у вивченні наступного хадісу. Нехай береже вас Аллах.
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!
Спеціально для радіо Хизб ут-Тахрир
Абу Юсуф
9 джумада ас-сани 1437
18.03.2016