بسم الله الرحمن الرحيم
Ми вітаємо всіх вас, шановні слухачі, на черговій серії нашої програми «Разом з благородним хадісом», і ми б хотіли почати з найкращого привітання: ассаляму алейкум ва рахматуЛлахі ва баракятух!
Передається від Ханнада, від Вакіда, від Шуби, від Абу Ауна ас-Сакафі, від Харіса ібн Амра, від людей з числа товаришів Муаза, що «Посланник Аллаха ﷺ, відправляючи Муаза в Ємен, запитав: «як ти будеш судити?». Муаз відповів: «Я буду судити на основі того, що є в Книзі Аллаха». Пророк ﷺ запитав: «А якщо чогось не буде в Книзі Аллаха?». Муаз сказав: «Тоді буду судити виходячи з того, що знайду в Сунні Посланника Аллаха ﷺ». Пророк ﷺ запитав: «А якщо і там цього не знайдеш?». Муаз відповів: «Буду робити іджтіхад». І тоді Пророк ﷺ сказав: «Хвала Аллаху, який направив посланця Посланника Аллаха ﷺ» »(в книзі Аль-Мірк'а у версії від Абу Дауда наводиться:«... хвала Аллаху, який направив посланця Посланника Аллаха до того, чим задоволений Посланник Аллаха»).
Тлумачення:
З приводу слів Муаза «буду робити джихад» Ібн Асір в книзі «Ан-Ніхая» сказав: «Іджтіхад - це докладання зусиль у вивченні певного питання. Іджтіхад є формою іфтіаль (افتعال), утвореною з слова الجهد (зусилля), і його метою є розгляд питання, піднятого правителю, зіставляючи це з Кораном і Сунною Посланника ﷺ, а не виведення думки від себе, не зіставляючи його з Кораном і Сунною». Кінець цитати.
Ат-Тибі сказав: «Слова «буду робити іджтіхад» – це докладання максимуму зусиль у розумінні сутності. Слово «іджтіхад» є формою іфтіаль (افتعال) і застосовується в значенні «намагатися» і «докладати всіх зусиль»». Аль-Раг'іб сказав: «Це зусилля і труднощі, іджтіхад - це заклопотання самого себе, докладання зусиль і перенесення труднощів. Говориться: «Я старався у виведенні своєї думки і старався в міркуванні»». Хатаб сказав: «І тут не мається на увазі особиста думка, яка спала йому на розум або ж до якої він прийшов не на основі Корану і Сунни, а мається на увазі виведення рішення з Корану і Сунни, проводячи аналогію з ними, і в цьому є вказівка на законність аналогії (кияс)». І те, що засмучує нас, - це те, що сьогодні є безліч судів і суддів, і вони знають закони, проте не застосовують їх за призначенням; винятком є лише деякі судді. Посланник Аллаха ﷺ після того, як запитав Муаза про те, як він буде судити, переконався тим, що Муаз не судитиме, слідуючи своїм пристрастям, і тим, що джерелом його рішень є Коран і Сунна, а якщо він не знайде рішення в них, то буде робити іджтіхад, виводячи закони, щодо яких немає тексту, тобто він буде докладати всіх зусиль в пошуку шаріатського закону, на який немає ясного тексту, і про це йдеться в розділі про заборону виведення законів, слідуючи своїм пристрастям, і про заборону дотримання їх. І що ж ви тоді можете сказати про тих, хто знає закони Шаріату і знає веління свого Господа, як ті, які виведені шляхом іджтіхада, так і ті, на які є ясні тексти, і, знаючи їх, вони відвертаються від них, ніби їх немає, і все це робиться через те, що ці закони не відповідають бажанням правителів, які призначили цих суддів, і тому, що це не відповідає режимам держав, які побудовані не на основі Ісламу?!
О судді! Бійтеся Аллаха, виконуючи наші права, і бійтеся Аллаха через самих себе. І знайте, що настане день, коли судді цього світу зустрінуть Суддю небес (Аллаха), і Він запитає їх про те, як вони судили.
Шановні слухачі, через деякий час ми знову зустрінемося, вивчаючи наступний благородний хадіс Пророка ﷺ. Ми довіряємо вас під заступництво Аллаха.
Ассаляму алейкум ва рахматуЛлахі ва баракятух!
8 джумада ас-сані 1437
17.03.2016