Ми вітаємо вас, дорогі брати, на новій серії нашої програми «Разом зі священним хадісом». І починаємо найкращим привітанням: мир вам от Аллаха, Його милість та благословення.
Передав Бухарі у своїй достовірній збірці: «Нам розповіли Ісмаіл ібн Абдуллах та Сулейман ібн Білял від Хішама ібн Урви, який сказав: «Мені передав Урва ібн аз-Зубайр від Аіши (нехай буде задоволений нею Аллах) наступне:
«Ансари зібрались біля Сада ібн Убади під навісом Бану Саіда і сказали: «Нехай буде від нас амір і від вас амір». До нас направились Абу Бакр, Умар ібн аль-Хаттаб та Абу Убайда ібн аль-Джаррах. Умар почав говорити, але Абу Бакр велів йому помовчати. Умар говорить: «Справа була у тому, що я заготував промову і боявся, що Абу Бакр не скаже того, що хотів сказати я». Потім заговорив Абу Бакр. Демонструючи красномовність, він сказав: «Ми — правителі, а ви — радники». Хубаб аль-Музір сказав: «Ні, клянусь Аллахом, ми не згодні з цим! Нехай буде правитель із нас і правитель із вас». Абу Бакр сказав: «Ні. Ми — правителі, а ви — радники. Ці люди — кращі за своїм походженням із арабів, присягніть же Умару або Абу Убайді». Умар сказав: «О ні, краще ми присягнемо тобі, тому що ти — наш господин і кращий із нас, і Посланець Аллаха ﷺ любив тебе більше». І Умар взяв його за руку і присягнув йому, після чого люди також присягнули йому. Хтось сказав: «Ви повергли Сада ібн Убаду!». Умар відповів: «Його повергнув Аллах».
Шановні слухачі!
У цьому ріваяті ми бачимо, що кандидатів на пост халіфа було четверо: Сад ібн Убада, Абу Бакр, Умар та Абу Убайда. Але Умар та Абу Убайда не намагались випередити Абу Бакра, і число кандидатів обмежилось двома — Абу Бакром та Садом ібн Убадой. Потім після нарад та переговорів люди із числа ахлюльхальвальакд (впливові люди та ті, від кого залежить рішення) під навісом обрали одного кандидата і дали йому присягу на укладання … Потім люди дали присягу на підкорення у мечеті наступного дня. Передвиборчий етап почався з чотирьох кандидатів, потім обмежився двома, а згодом ахлюльхальвальакд обрали одного із них і дали йому присягу.
У присязі Умара не простежується обмеження кандидатів, оскільки він був єдиним кандидатом на пост халіфа. Так само обстояла справа під час присяги Алі, оскільки не було іншого кандидата окрім нього. А тому присяга була дана Умару та Алі, і вона проходила без яких-небудь обмежень у відношенні кандидатів на пост халіфа.
Що стосується присяги Усмана, то число кандидатів було обмежено шістьма особами. Потім вони були обмежені двома — Алі та Усманом. Потім було проведено опитування людей, і ахлюльхальвальакд у відношенні цих двох кандидатів віддали перевагу Усману. Згодом йому була дана присяга на укладання у мечеті, а потім — і на підкорення.
Розглядаючи різні етапи цих ріваятів у книзі «Історія пророків та царів», автором якої є ат-Табарі, ми бачимо:
1 — Умар сказав: «Ви повинні обрати із тих людей, про яких Пророк ﷺ сказав, що вони — із мешканців Рая; Саід ібн Зайд ібн Амр ібн Нуфайль — із них. Але я не включаю його у цей список. Залишається шестеро: Алі, Усман, два сини Абдуль Манафа — Абдуррахман та Сад,аз-Зубайр ібн аль-Авамм — сподвижник Пророка ﷺ та син його тітки, і Тальха ібн Убайдуллах. Оберіть одного із них. Якщо вони призначать кого-небудь правителем, то надайте їм допомогу ». Умар тут перелічив сподвижників, якими був задоволений Пророк ﷺ. Їх було семеро, і вони відповідали умовам укладання. Потім кандидати на пост халіфа були обмежені шістьма особами.
Обмеження кандидатів певною кількістю здійснювалось на виду в усіх мусульман. І якщо б ця справа не була б дозволеною, то вони осудили б його, оскільки вона є утисканням права інших людей висунути свою кандидатуру. І тому обмеження кандидатів певною кількістю є дозволеною справою згідно одностайній думці сподвижників. Умма або ж її представники можуть обмежити число кандидатів, і це обмеження може виходити безпосередньо від самої Умми або ж за дорученням халіфа.
Це — те, що стосується обмеження як такого. Але що стосується обмеження кандидатів шістьма особами, то це було слідуванням дії Умара. Що стосується обмеження кандидатів двома особами, то це було слідуванням дії Абдуррахамана ібн Ауфа, а також для здійснення присяги з боку більшості обираючих мусульман. Тому що якщо кандидатів буде більше двох, то кандидат-переможець може отримати тридцять відсотків голосів виборців,тобто він може виграти вибори голосом меншості (менше п’ятдесяти відсотків),тоді як кандидат-переможець повинен отримати голоси більшості (більше п’ятдесяти відсотків), і це можливо, коли кандидатів буде не більше двох.
2 — Абдуррахман ібн Ауф спитав: «Хто зніме свою кандидатуру на користь того, хто краще нього?». Але ніхто не відповів. Тоді він сказав: «Я знімаю свою кандидатуру». І люди сказали: «Ми згодні». І тоді він взяв з них обітницю і дав їм обітницю.
У цьому ріваяті Абдуррахман ібн Ауф бере на себе зобов’язання обрати серед кандидатів халіфа, і це відбувається після того, як він зняв свою кандидатуру для того, щоб число кандидатів обмежилось п’ятьма особами.
3 — Після цього Абдуррахман почав радитись, почавши з самих кандидатів. Він спитав Алі: «…Якщо з тобою щось трапиться, кого ти бачиш найбільш придатним для цієї справи?». Він відповів: «Усмана». Потім він спитав Усмана наодинці: «…Якщо з тобою щось трапиться, кого ти бачиш найбільш придатним для цієї справи?». Він сказав: «Алі». Потім він наодинці спитав аз-Зубайра про те ж саме, про що питав Алі та Усмана, і аз-Зубайр відповів: «Усмана». Потім він спитав наодинці Сада, і Сад відповів: «Усмана».
4 — Потім Абдурахман почав радитись з ахлюльхальвальакд Медини:
Абдуррахман ібн Ауф почав обходити сподвижників Пророка ﷺ та інших шляхетних та впливових людей Медини і почав радитись з ними. З ким би він не радився, усі вони були за Усмана. І після довгої ночі до ранку він прийшов до дому Місвара ібн Махрама; розбудив його, він сказав йому: «Я бачу, ти спиш, у той час як я не стулив очей. Іди і поклич аз-Зубайра та Сада».
Він покликав їх, і аз-Зубайр відповів: «Я віддаю перевагу Алі». Потім він сказав Саду: «Дозволь мені вибрати за тебе». Сад відповів: «Якщо ти вибереш себе, то я згоден. Але якщо ти обереш Усмана, то Алі переважніше для мене».
Тут ми бачимо, що після наради число кандидатів було обмежено двома: Усманом та Алі.
5 — І наприкінці Абдуррахман за дорученням ахлюльхальвальакд обирає халіфа та дає йому присягу. Решта присутніх слідують його прикладу та дають присягу на укладання новому халіфу. Абдуррахман ібн Ауф сказав: «Я порадився і вирішив». Він покликав Алі та спитав у нього: «Чи будеш ти вчиняти згідно Книги Аллаха, Сунни Пророка ﷺ та рішень двох халіфів?». Алі відповів: «Я бажаю вчиняти згідно до своїх знань». Потім він покликав Усмана і спитав у нього теж саме. І Усман відповів: «Так». Потім Абдуррахман дав йому присягу.
До цих подій апелює Хізб ут-Тахрір в процедурі обрання халіфа та обмеження кандидатів на пост халіфа двома етапами… Цей процес починається з обмеження кандидатів з точки зору їх відповідності умовам укладання … І цим займається махкаматуль-мазалім (суд по розгляданню скарг). У минулому цей орган надавав халіф, і він був суддею мазалім.
Отже, перший етап — число кандидатів обмежується шістьма особами … Це — те, що зробив Умар від імені Умми, коли вона почала вимагати від нього залишити наступника після себе.
Другий — число кандидатів зводиться до двох. Це — те, що зробив Абдуррахман ібн Ауф за дорученням ахлюльхальвальакд, які представляли Умму… В очікуваному Халіфаті обмеження у відношенні кандидатів буде вводити Маджліс аль-Умма від імені Умми.
Шановні слухачі! Усе, що пов’язано з правлінням, встановленням держави та призначенням халіфа, готове до втілення. Мусульманам залишається тільки встановити державу, втілювати ці закони та правити по книзі Аллаха та Сунні Його Пророка ﷺ.
Дорогі брати, ми ввіряємо вас Аллаху і залишаємо вас до наступної зустрічі та наступного хадісу. Мир вам ід Аллаха, Його милість та благословення.
18 Джумада ас-сані 1438р.х.
17.03.2017 р.