Ми вітаємо вас, дорогі брати, на новій серії нашої програми «Разом зі священним хадисом». І починаємо найкращим вітанням: Мир вам від Аллаха, Його милість і благословення.
Люди запитали: «Чи не варто нам боротися з ними?». Він ﷺ відповів: «Ні (до тих пір), поки вони будуть молитися серед вас».
Передав Муслім в своєму достовірному збірнику: «Нам розповіли Хаддаб ібн Халід аль-Аздій, Хаммам ібн Ях’я і Катада від Хасана і від Дабба ібн Міхсана і від Умму Сальми, що Пророк ﷺ сказав:
سَتَكُونُ أُمَرَاءُ فَتَعْرِفُونَ وَتُنْكِرُونَ فَمَنْ عَرَفَ بَرِئَ وَمَنْ أَنْكَرَ سَلِمَ وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ قَالُوا: أَفَلَا نُقَاتِلُهُمْ؟ قَالَ: لَا مَا صَلَّوْا
«Воістину, встановлять над вами правителів, а ви визнаватимите і відмовитесь визнавати (деякі справи правителів). І хто засуджував це – непричетні, і врятуються ті, хто відмовився визнавати на відміну від тих, хто погодиться і наслідуватиме». (Люди) запитали: «Чи не варто нам боротися з ними?». Він сказав: «Ні (до тих пір), поки вони будуть здійснювати молитву серед вас».
В даному хадисі міститься явне чудо, що полягає в оповіщенні про майбутнє. Так і сталося, як і сповіщав про це Пророк ﷺ.
Що стосується слів Пророка ﷺ: «І хто засуджував це – непричетні», в іншому риваяті йдеться: «Ті, хто відчув огиду, будуть непричетні і врятуються», – слід відзначити, що стосується риваяту: «Ті, хто відчув огиду, будуть непричетні і врятуються», – то значення його таке: ті, хто відчув огиду до того, що засуджує Аллах, буде непричетний до гріха і покарання. І це сказано стосовно того, хто не може зупинити руками і словом те, що засуджується. Так нехай же він засудить це серцем і стане непричетним до цього.
Що стосується риваяту: «І хто засуджував це – непричетні», – то його значення, найімовірніше, таке: і хто засуджував засуджуване, то у них з’являється шлях до непричетності перед гріхом і покаранням, зупиняючи засуджуване руками або словом. А якщо вони не зможуть це зробити, то повинні засудити це серцем.
Слова Пророка ﷺ: «хто погодиться і наслідуватиме», – означають, що гріх і покарання впадуть на тих, хто погодиться і наслідуватиме.
В даному хадисі є вказання на те, що якщо людина не може зупинити засуджуване, то він не впадає в гріх, проявляючи мовчання. Він впадає в гріх тоді, коли погоджується з тим, не засуджує серцем і дотримується того.
Що стосується слів: «Чи не варто нам боротися з ними?». Він сказав: «Ні (до тих пір), поки вони будуть здійснювати молитву серед вас», – то вони означають, що не можна виступати проти правителів через несправедливість з їхнього боку або нечестя до тих пір, поки вони не порушать які-небудь правила Ісламу.
В даному хадисі Пророк ﷺ роз’яснює нам, що покора халіфу є обов’язковою в будь-якому випадку до тих пір, поки він втілює закони Ісламу. Молитва в хадисі є метафорою і мається на увазі правління по Ісламу.
Також якщо халіф не буде здійснювати правління за законами Шаріату настільки, що він відійде від Ісламу або стане відкрито грішити, то мусульмани не повинні коритися йому. Навпаки, за Шаріатом він не повинен залишатися халіфом, і він заслуговує на те, щоб його змістили, тому що він втрачає одне з умов укладення присяги, до яких, наприклад, відносяться Іслам або справедливість.
Є сім умов укладення присяги, яких має дотримуватися халиф, поки він обіймає цю посаду. Якщо він не дотримується одного з цих умов, то заслуговує зміщення. І тому будь-яка зміна, яка відбувається з халіфом настільки, що він втрачає одне з цих умов, – в результаті, він заслуговує зміщення з поста. Щодо органу, який уповноважений звільняти халіфа, то це – Махкаматуль-мазалім (Суд, що розглядає несправедливість).
Доказом цього є слова Всевишнього Аллаха:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
«О ви, які увірували! Коріться Аллаху, коріться Посланцю, а також наділеним владою серед вас! І якщо ви почнете сперечатися про щось, то зверніться із цим до Аллаха та до Його Посланця, якщо віруєте ви в Аллаха та в Останній День! Це — ліпший і кращий наслідок!» (4:59).
Якщо між володарями влади і Уммою відбудуться сперечання, то потрібно звернутися до Аллаха і Його Посланника ﷺ, як про це йдеться в аяті. А звернення до Аллаха і Його Посланника ﷺ означає звернення до суду. Оскільки суперечка з володарями впливу є несправедливістю, яка повинна бути усунена, то звернення до суду не є зверненням до будь-якого суду. Навпаки, воно обмежено Махкаматуль-мазалімом (суд, що розглядає несправедливість), тому що Махкаматуль-мазалім є орган, що усуває несправедливість. І суддя Махкаматуль-мазалім володіє повноваженням підтвердження несправедливості і винесення рішення щодо неї. Якщо зміниться становище халіфа настільки, що він втратить одне з умов укладення присяги, то це є несправедливістю, яка повинна бути усунена. Щоб усунути цю несправедливість, потрібно спочатку її підтвердити. І Махкаматуль-мазалім володіє повноваженням для підтвердження зміни стану халіфа і його зміщення. А, отже, саме цей суд виносить рішення про його усунення.
Дорогі брати, ми доручаємо вас Аллаху і залишаємо вас до наступної зустрічі і наступного хадису. Мир вам від Аллаха, Його милість і благословення.
17 Джумада ас-сані 1438 р.х.
16.03.2017 р.