На численні прохання журнал «Аль-Ваъй» відкрив цю рубрику, щоб читачі змогли знайти відповіді на свої питання. В цій рубриці ми відповімо на питання від наших читачів з шаріатської точки зору, особливо на ті , із них, на які складно знайти відповіді.
Нижче наведені відповіді на питання, задані студенткою Бейрутського університету Сарват Р. і багатьма іншими читачами журналу:
1. Ібліс не був янголом, і, отож, йому не було наказано пасти ниць перед Адамом. Чому він був покараний за порушення наказу,який не був адресований йому?
Вчені розходяться в думках відносно того, чи був Ібліс янголом чи ні. Деякі сказали, що він був янголом, оскільки наказ пасти ниць перед Адамом (а.с.) був адресований і йому в тому числі. Згідно їх думці, янголи бувають двох видів: одні створені із світла, і таких більшість, а інші створені із вогню . Ібліс, за їх словами, відноситься до числу тих янголів, які були створені із вогню подібно джинам. Інші вчені сказали, що він не був янголом, але він був удостоєний честі знаходитись серед янголів. Він досяг ступеня янгола, і ставлення до ньому було як до янголів. Тому наказ стосувався і його.
Ті, хто сказав, що Ібліс не був янголом, навели в доказ наступний аят:
وَإِذۡ قُلۡنَا لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ ٱسۡجُدُواْ لِأٓدَمَ فَسَجَدُوٓاْ إِلَّآ إِبۡلِيسَ كَانَ مِنَ ٱلۡجِنِّ فَفَسَقَ عَنۡ أَمۡرِ رَبِّهِۦٓۗ
«Ось Ми сказали янголам: «Падіть ниць перед Адамом!». Усі вони поклонились, окрім Ібліса. Він був одним із джинів і ослухався волі свого Господа» (18:50).
Наказ зачіпав і його, оскільки він знаходився серед янголів, був зведений в ступінь янгола, і ставлення до ньому було як до янголів . Ця група вчених сказала, що виключення Ібліса із числа янголів не означає, що він був одним із них, оскільки використано правило істісна мункаті, а не істісна муттасіль.
В арабській мові виключення (істісна) не обов’язково означає, що той, кого виключають, є того же роду, що і ті, із числа яких він виключається. Якщо він того ж роду, тоді це називається істісна муттасіль. Може бути і так, що він не із того ж роду, і це називається мункаті. Використання істісна мункаті вважається однією із тонкощів арабської красномовності.
2. Як відомо, Ібліс був вигнаний із Раю, коли він відмовився пасти ниць перед Адамом. Як він опинився в Раю, де обманув Адама?
В Корані і хадісах не пояснюється , як Іблісу вдалось увійти в Рай після того, як він був вигнаний звідти . Вчені розуміють це так, що йому було заборонено входити туди, але проникати туди в обхід заборони він міг.
3. Чи є Адам пророком і посланцем?
Так, Адам (а.с.) вважається пророком і посланцем. Посланець — це той, кому одкровенням був переданий Шаріат і кому було наказано донести цей Шаріат до решти людей. Пророк — це той, кому одкровенням був переданий Шаріат інших посланців і кому було наказано донести цей Шаріат до решти людей. Адаму одкровенням був переданий Шаріат, тобто накази і заборони Аллаха, і до нього не було посланців. Всевишній Аллах говорить:
وَقُلۡنَا يَٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ
«Ми сказали: «О, Адам! Поселись в Раю разом зі своєю дружною. Їжте там вволю, де побажаєте, але не наближайте до цьому дереву» (2:35).
В цьому аяті згадується послання Адаму. Також Аллах говорить:
ثُمَّ ٱجۡتَبَٰهُ رَبُّهُۥ فَتَابَ عَلَيۡهِ وَهَدَىٰ
«Потом Господь обрав його, прийняв його покаяння і наставив на прямий шлях» (20:122).
Тобто Аллах обрав його. Також є хадіси, які підтверджують пророцьку місію Адама (а.с.).
Ми хотіли б звернути увагу наших шановних читачів і увагу мусульман на те, щоб вони шукали і запитували про важливі речі, які грають роль у їх вчинках і основах їх мислення. Що міняється від того, чи знає мусульманин, як Ібліс потрапив до Раю , чи не знає? Якщо б це питання було важливе, то в Корані і Сунні він був би детально висвітлений. Що зміниться після того, як мусульманин дізнається, що Ібліс був янголом, чи не янголом, чи досяг ступеня янгола? Важливо лише знати те, що Ібліс і його послідовники із числа шайтанів є нашими ворогами і намагаються збити на зі шлях істини, щоб ми увійшли разом з ними у Пекло. І важливо знати, що серед людей так само, як і серед джинів, є шайтани, які прикрашають гріхи, і тому ми повинні бути пильними до них і бачити в них ворогів.
Люди суперечать різняться відносно того, чи є Адам посланцем чи ні. Навіть якщо хтось говорить, що він посланець, усе одно від Адама не береться послання. Тобто у цього питання немає ніякої практичної сторони , і ця інформація залишається на рівні переконання. А ось Послання , в якому є практична сторона і яке нам треба вивчати — це заключне послання, з яким прийшов пророк Аллаха Мухаммад ﷺ.
Із журналу «Аль-Ваъй», випуск 5, 1408 р.х./1987 р.