Відповідь на питання стосовно мертвих земель та хараджу стосовно зіммя

Відповіді Аміра
Друкарня

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Адресований: Заман аль-Гурба

Питання:
Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва барякятуху!

У мене є запитання з двох боків, яке не дає мені спокою. У книзі економічна система Ісламу з приводу мертвих, закинутих земель на хараджі території, також тема повторюється у книзі «Фонди». Там говориться, що до закинутих земель на хараджі території відносяться як до ушрі земель, якщо її володарем стає мусульманин, який згодом має право огородити її, володіти нею, за що він не обкладається хараджем, тільки лише ушром. Стосовно ж зіммія у цьому відношенні, то він не має право володіння даною землею і повинен сплачувати харадж. Питання: Чому не мусульманин не може володіти даною землею, адже вона з одного боку перейшла до категорії ушрі земель, яку стало можливим огородити та володіти нею. Адже в основі до неї необхідно ставитися як до ушрі землям, як це доречно з мусульманином у першому випадку?  

Друге питання: Чому ми говоримо, що зіммій сплачує харадж за ушрі землі, адже харадж не сплачується за ушрі землі. В основі  повинен бути той же підхід, що початково був встановлений і ми не повинні говорити про харадж. Тому що він несе в собі шаріатське розуміння, тут же ми пішли у розріз з визначенням, коли назвали майно, взяте з зіммія за ушрі землі хараджем. У зв’язку з чим не доречний іджтіхад з приводу найменування даного майна інакше? Нехай Аллах воздасть вам благом.  

Відповідь: Ва алейкум салам ва рахматуллахі ва баракятух!

1. Закинуті, мертві землі бувають або на територіях ушрі або хараджі земель;

а) Що стосується ушрі територій, то оживлення на них земель дозволяє залишати їх в положенні ушрі земель. Якщо дані землі оживлює мусульманин, то він стає володарем як самої землі, так і її користю і сплачує у якості закяту ушрі податок. Якщо ж дані землі оживлює не мусульманин зіммій, то вона продовжує залишатися ушрі землею, він стає володарем як самої землі, так і користі, проте він сплачує у якості податку харадж, а не ушр, тому що ушр розцінюється як закят, а закят з кяфіра не стягується.  Тому що за землі сільгосппризначення сплачується або ушр згідно норм Шаріату або харадж. І оскільки ушр не береться з не мусульман, тому він сплачує харадж.  

б) Що стосується закинутих земель на хараджі території, то їх два види:
- Хараджі земля, яка раніше обкладалася податком харадж, потім яка стала мертвою, закинутою. Якщо мова йде про її оживлення однаково як мусульманином, так і не мусульманином, її реальність не міняється, вона продовжує залишатись хараджі землею, за яку як мусульманин, так і не мусульманин сплачують  харадж податок.
- Другий вид хараджі земель, це ті мертві землі, які раніше не обкладалися хараджем. Якщо такі землі оживляє мусульманин, тоді вони стають ушрі землями, і він сплачує ушр податок. Якщо ж їх оживляє  не мусульманин зіммій, тоді реальність цієї землі не змінюється, вона продовжує залишатись хараджі землею, за яку зіммій сплачує хараджі податок.  

в) Що стосується того, чому ми говоримо, володар землі не мусульманин зіммій повинен сплачувати харадж за ушрі землі, то це у зв’язку з тим, що земля як така не перестає нести своєї задачі, як земля ушрі, за яку мусульманин сплачує ушр податок у якості закяту, а оскільки закят не приймається від зіммія і оскільки землі сільгосппризначення не повинні переставити нести своєї задачі згідно до норм Шаріату, отож, зіммій, коли набуває їх у власність, повинен сплачувати харадж.  
 
- Щоб пояснити дану обставину, а саме, що земля з сільгосппризначенням не перестає нести своєї задачі, варто згадати наступне:
Докази, які є про закони землі, визначають її або як ушрі землю, або як хараджій. До числа цих доказів відносяться:
*Докази норм земель з сільгосппризначенням, які приводяться у Шаріаті:

Загальні докази стосовно будь-якої землі, вони зобов’язують сплату за землю закяту ушр або половину ушру згідно до норм Шаріату…:

فِيمَا سَقَتْ الأَنْهَارُ وَالْغَيْمُ الْعُشُورُ، وَفِيمَا سُقِيَ بِالسَّانِيَةِ نِصْفُ الْعُشْرِ

«З землі, зрошуваної річками та дощем, сплачується ушр, а з землі, зрошуваної штучним способом – половину ушра»

*Після завоювань виникла нова проблема стосовно земель, які були виведені із загального тексту, і для них був встановлений харадж. Абу Убайда передає: нам розповів Язід  ібн Харун від Абу Зіб, який сказав: «Посланець Аллаха ﷺ вирішив стосовно жителів Бахрейну, які прийняли Іслам, що вони зберегли свої життя та майно, окрім землі. Ця земля є трофеєм мусульман, тому що ці люди відмовлялися від прийняття Ісламу». Також Умар (р.а.) виніс рішення про землю ас-Савад, сказавши: «Я вирішив залишити землі у їх хрестьян та встановити на ці землі харадж …».  
* Тому усі землі у Дар-уль-Іслям обкладаються закятом, за винятком певного виду землі, на яку покладається харадж.
* Загальний закон зберігає загальну вказівку «З усілякої землі у Дар-уль-Іслям мусульманин сплачує закят», згідно до положень Шаріату. Із цього загального закону виключається те, що виділено іншим текстом «Хараджій земля».

2. Вищесказане стосувалось норм земель з сільгосппризначенням, які обкладаються або ушрі, або хараджі податками. Саме так варто класифікувати усі землі з сільгосппризначенням. Тобто вони не перестають нести своєї функції і окрім  ушрі та хараджі земель, третього виду не існує.

3.Що стосується твоїх слів, що поняття харадж несе у собі шаріатське значення, і коли зіммій сплачує харадж за ушрі землі, виходить, що ми протирічимо цьому шаріатському значенню поняття харадж, то подібні слова неправильні. Тому що хараджі землі, звертаючи увагу на саму реальність земель як на ушрі або хараджі землі, не містять в собі ілляту з точки зору доказів, які надають їм певний опис. Земля сама по собі – земля, дане слово є першообразним. (ісм джамід). Одна земля може бути ушрі і поруч з нею може знаходитись хараджі земля. Нема між ними ніякої різниці, ані у самій якості землі , ані з точки зору посівів. Слово харадж не представляє собою опис певної реальності, пов’язаної з хукмом. З цієї причини сплата зіммієм хараджу за ушрі землі, володарем яких він є, не протирічить поняттю хараджу.   

Ваш брат Ата Ібн Халіль Абу Рашта
09 Зу аль-Каада 1434р.х.
15.09.2013

Низка відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ата ібн Халіль Абу Рашта, на питання відвідувачів сторінки на Фейсбук
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=212172988950786