Майно від ріба після встановлення Халіфату від (користувача) «Посол Халіфату»

Відповіді Аміра
Друкарня

З іменем Аллаха Милостивого Милосердного!

Питання:

Мир вам, милість Аллаха і Його благословення!

Питання за книгою «Державні апарати» з приводу майна від ріба (лихварства) після встановлення держави Халіфат, у тому, щоб віддати власнику назад його капітал. Питання: що нам робити з рештою майна від ріба? Чи дозволено державі взяти його і використовувати? Або ж капітал, який був отриманий у ході ріба, наприклад паперові гроші, є харамом (забороненим) у своїй сутності? Або він повертається в оберт?

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха і Його благословення

Відповідь на твоє питання «що нам робити з рештою майна від ріба…» є у книзі «Майно у Державі Халіфат». Там пояснюється, як держава поводить себе у відношенні грошей, зароблених нелегальним чином, такими як ріба, крадіжка, азартні ігри тощо. У розділі «Майно крадене правителями, державними посадовцями, а також майно від незаконного прибутку» говориться на сторінці 111-112:

 «Усілякий раз, коли губернатори, робочі і державні посадовці придбавають майно нелегальним способом з бейту ль-маль (скарбниці)… усі гроші зароблені особами цим забороненим шаріатом шляхом або ж збільшення майна за допомогою цього, усе це вважається харамом і не дозволено цим володіти».

Придбання будь-якої речі шляхом ріба вважається харамом і не дозволено цим володіти, оскільки Аллах заборонив ріба і заборонив збільшення майна за допомогою цього. Сказав Всевишній:

الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

«Ті, які пожирають лихву, повстануть, як повстає той, кого диявол повергнув своїм дотиком. Це тому, що вони казали: «Воістину, торгівля подібна до лихварства». Але Аллах дозволив торгівлю і заборонив лихварство. Якщо хто-небудь з них після того, як до нього явиться повчання від його Господа, припинить, то йому буде прощене те, що було раніше, і його справа буде у розпорядженні Аллаха. А хто повернеться до цього, ті стануть мешканцями Вогню, у якому вони перебуватимуть вічно» (2:275)

Також сказав Всевишній:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ * فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ

«О ті, які увірували! Бійтеся Аллаха і не беріть решту лихви, якщо тільки ви є віруючими. Але якщо ви не зробите цього, то знайте, що Аллах і Його Посланець проголошують вам війну. А якщо ви покаєтеся, то вам залишиться ваш початковий капітал. Ви не вчините несправедливо, і з вами не вчинять несправедливо» (2:278-279)

В обов’язковому порядку повинно бути повернене майно, отримане від ріба його власникам, від яких воно було взяте, якщо такі відомі. Якщо ж власники невідомі, то майно конфіскується і передається у байту ль-мал. Разом з цим ті, хто займався ріба, піддаються відповідному шаріатському покаранню, а саме ті, хто «його брав, давав, записував і виступав свідком», як це приводиться у хадісі:

لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا، وَمُؤْكِلَهُ، وَكَاتِبَهُ، وَشَاهِدَيْهِ

«Посланець Аллаха, мир йому і милість Аллаха, прокляв того, хто бере ріба, дає його, записує і виступає свідком». Хадіс вивів Муслім від Джабіра.

Той, хто придбав майно за допомогою азартних ігор, то його придбання вважається харамом і не дозволено ним володіти. Майно повертається до його початкового власника, а якщо такий не був знайдений, то конфіскується і передається у бейту ль-мал. Разом з цим той, хто займався азартними іграми, піддається відповідному шаріатському покаранню, усе одно чи був він переможцем або переможеним. Збільшення майна за допомогою азартних ігор неприпустиме за шаріатом, а самі азартні ігри є харамом. Сказав Всевишній:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ * إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

«О ті, які увірували! Воістину, п’янкі напої, азартні ігри, кам’яні жертвенники (або ідоли) та гадальні стріли є поганню з діянь диявола. Цурайтеся ж її, - можливо, ви досягнете успіху. Воістину, диявол за допомогою п’янких напоїв та азартних ігор хоче посіяти між вами ворожнечу і ненависть та відвернути вас від поминання Аллаха і намазу. Невже ви не припините?» (5:90-91)

Що ж стосується другої частини питання стосовно заборонності майна від ріба у своїй сутності або ж заборонності пускати його в оберт. Відповідь на це така, що майно, придбане нелегальним способом, не є харамом за своєю сутністю, а є харамом спосіб його накопичення і примноження. Саме ж майно за своєю сутністю не є харамом. Тому, якщо хтось придбав динари продажем хамру або ж від ріба наприклад, то ці динари не стають харамом у своїй сутності. Навпаки, заборонність лежить на способі отримання і примноження, тому дане майно не може бути у власності в того, хто придбав його через харам. Саме ж майно за своєю сутністю не є харамом, тому визначається у бейту ль-маль, з якого потім воно розподіляється на потреби мусульман і не робиться у цьому майні виключення, окрім того випадку, коли майно в основі є харамом, як наприклад свиня або хамр, які є забороненим майном за своєю суттю.


Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
Відповідь узято зі сторінки аміра у фейсбуці

26 Зуль-хіджа 1435 р.х.
20.10.2014 р.

Серія відповідей Шейха Ата ібн Халіля Абу ар-Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, узяті з його сторінки у мережі Фейсбук

Головне меню