Про зрошувану землю і закону відносно здольщини

Відповіді Аміра
Друкарня

Відповідь на питання про зрошувану землю і закону відносно здольщини.

Ас-саляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!

Питання пов’язане з орендою зрошуваної землі (землі, на якій є обладнання для поливу та інше…).

Пише ваш брат Вісам аль-Андалусій з Тунису.

У книзі «економічна система в Ісламі» на сторінці 139 написано наступне: «Абсолютно не дозволяється власнику землі здавати землю в оренду для сільськогосподарських робіт, однаково – є він власником площі і користі землі або лише власником її користі…». Далі на сторінці 140 говориться: «Що стосується того, що Посланець Аллаха ﷺ здавав в оренду землю Хайбар (поселення Хайбар) в обмін на половину врожаю, то це не в ходить у цю категорію. Оскільки вона була засаджена деревами, і не була просто землею…». Питання оренди землі для сільськогосподарських робіт зрозуміле, тобто є об’єкт, до якого відноситься закон (манату-ль-хукм) тут, це те, що «земля, виділена для сільськогосподарських робіт». Що ж стосується землі Хайбар, то тут реальність землі інша, об’єкт закону (манату-ль-хукм) змінився, ця земля була засаджена деревами, а дерево є власністю власника і реальність об’єкту дерев відмінна від реальності землі, навіть якщо там є земля, яка відноситься до нього.

Але що стосується (Санія-зрошувана земля) то це земля, де присутня іригаційна система, це може бути криниця, басейн, місткість, ставок або зрошувальні канали для фермерів для подачі води (трубопроводи крапельного зрошення). Також може бути дім на цій землі зі зручностями й усілякими приладами для сільськогосподарських робіт, які також відносяться до цієї землі.
Питання:

1 – Чи можна сказати, що об’єкт закону (манату-ль-хукм) у даному випадку це земля, змінився у положенні (санія – зрошувана земля), оскільки земля стала зрошуваною за допомогою обладнання, яке належить цій землі, а не просто чистою землею?

2 - Якщо земля не призначена для сільськогосподарських робіт, таких як виробництво декоративних рослин, вирощування сіна або тваринництва, чи змінюється також об’єкт закону (манату-ль-хукм)?

3 - Чи допустимо у таких випадках здавати землю в оренду?

Питання від М.В. аль-Андалусій

Відповідь:

Ва алейкум ас-салям ва рахматуллахі ва баракятух!

1 – Сенс слова просто земля, порожня, чиста земля, це земля для сільськогосподарських робіт, тобто спеціалізована для посіву, землеробства, але ще не засіяна, таку землю здавати в оренду для сільського хазяйства є харам, ось докази на це:

Зі слів Рафі' Ібн Худайжа передається, що він сказав: «Ми оброблювали землю в епоху Посланця Аллаха ﷺ за здольщину, і Рафі згадав, що хтось із його дядьків прийшов до нього і сказав: «Посланець Аллаха ﷺ заборонив нам справу, у якій для нас була користь, і підкорення Посланцю Аллаха ﷺ більш корисне для нас (за цю справу)». Він сказав: «І ми спитали: і що це за справа?» Він сказав: «Посланець Аллаха ﷺ, сказав: «Хто має землю, хай засіє її сам або дасть засіяти брату, але у жодному разі не здає її в оренду за третину або чверть або за обумовлений продукт». (Передає Абу Дауд)

2 – Однак, якщо земля не є голою, чистою і на ній посаджені дерева, які вимагають догляду, то у цьому випадку оренда називається (оренда – Мусакат), що допустимо, навіть якщо між деревами існує невелика земля для посіву, тому що у цьому випадку – ця земля буде відноситися до саду дерев, і догляд за деревами є основою. Ось докази на дозволеність оренди Мусакат:

У хадісі, переданому у Бухарі повідомляється від Нафі, що Абдуллах бін Умар, хай буде вдоволений Аллах ними обома, сказав: «Пророк, хай благословить його Аллах і привітає, дозволив (іудеям, які населяли) Хайбар, оброблювати (його землі) за половину врожаю фініків або посівів, і він віддавав кожній зі своїх дружин по сто васків, вісімдесят з яких складали собою фініки, а двадцять - ячмінь».

Земля Хайбара була засаджена деревами і між деревами була площа для посіву, це ясно з хадісу: «вісімдесят з яких складали собою фініки, а двадцять — ячмінь…». Тобто здебільшого були дерева, і Посланець Аллаха, хай благословить його Аллах і привітає, дозволив віддати землю в оренду, тому що вона була засаджена деревами. І це зветься оренда-Мусакат, тобто догляд за деревами.

3 – Однак якщо земля була спеціалізована для сільського господарства, де є те, що зветься іригаційною системою, як ви згадали в деталях, (тобто земля, де здійснюється зрошення, полив з використанням криниць, зрошувальних каналів або на цій землі є якісь будівлі, і земля залишилася не засіяною), то таку землю неможна орендувати. А сільгосп. обладнання, канали або будівлі, які знаходяться на ній, ніяк не впливають на цей хукм. Тому що ця земля вважається голою, чистою, поки не буде засаджена.

Здається те, що ви переплутали сенс слова «порожня, гола земля» і подумали, що гола, порожня земля – це та земля, на якій немає обладнання й усілякого роду оснащень…у той час як під словом «гола, чиста земля» тут мається на увазі необроблена, не усіяна. Таким чином, необроблені землі є голими, чистими, навіть якщо на них є будинок, і вони вважаються такими допоки оренда здійснюється з метою посіву сільгоспугіддя.

4 – Що стосується оренди землі для несільськогосподарського виробництва, тобто для будь-яких інших цілей, окрім посіву, то вона дозволена, тому що заборона відноситься лише до посіву. Так, якщо договір оренди був укладений для будування цеху, або для автостоянки, для ярмарки або для тваринництва, то усе це є законним і немає у цьому заборони, тому що це не посіви. Сюди також відноситься й оренда землі для виробництва декоративних рослин або рослинних розсадників, якщо ці рослини не саджають на орендовану землю, а вирощують у колбах або спеціалізованих лотках. Це відомо про розсадники та ферми декоративних рослин, наприклад квіти, де земля використовується лише як місце для розташування стаканів та лотків для сільського господарства де рослини вирощують у стаканах і лотках, а не на землі. У цьому випадку не забороняється оренда землі, тому що це не для посіву, і докази про заборону посіву не відносяться до таких випадків.

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта.
04 Зуль-хіджа 1435 р.х.
28.09.2014 р.

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у Facebook

Головне меню