«Обов’язок виплати закяту з майна дитини і божевільного»

Відповіді Аміра
Друкарня

З іменем Аллаха Милостивого Милосердного!

Питання:

Мир вам! У книзі з усуль фікху приводиться наступне: «Не говориться, що Аллах зобов’язав дитину та божевільного виплачувати закят, витрачати майно, видавати гарантії, оскільки це робить мукалляф, адже йому даються в обов’язок деякі закони. Так не говориться, адже ці обов’язки не відносяться до дитини та божевільного, а обов’язок цього розповсюджується на їх майно і розпорядження їм… Цей закон ґрунтується на тому, що перо підняте до того часу «поки не подорослішає», «поки не прийде в себе», а це має на увазі те, що даний закон має іллят (мотивацію) і вона пов’язана з малолітством і втратою розуму, що ніяк не входить у саме майно і розпорядження ним». Питання: «Що мається на увазі під словами, що майно таких людей і розпорядження ним є предметом обов’язків?». Питання від Хамзи Шихада.

Відповідь:

І вам мир, милість Аллаха і Його благословення!

Слова, які ти згадав, згадуються у книзі «Особистість», Т. 3, стор. 35:

«Не говориться, що Аллах зобов’язав дитину і божевільного виплачувати закят, витрачати майно, видавати гарантії, оскільки це робить мукалляф, адже йому даються в обов’язок деякі закони. Так не говориться, адже ці обов’язки не відносяться до дитини та божевільного, а обов’язок цього розповсюджується на їх майно і розпорядження ним. Цей закон основується на тому, що перо підняте до того часу «поки не подорослішає», «поки не прийде в себе», а це має на увазі в собі те, що даний закон має іллат (мотивацію) і вона пов’язана з малолітством і втратою розуму, що ніяк не входить у саме майно і розпорядження ним».

Мається на увазі, що майно таких людей підлягає закяту і за нього несеться відповідальність, але обов’язок здійснення цього не лягає на дитину або божевільного. Обов’язок виплати закяту у відношенні повнолітнього лягає як на майно, так і на сам вчинок виплати і для нього є обов’язковим давати закят зі свого майна, тобто він повинен особисто його виплачувати, а якщо не робить цього, то впадає у гріх. Але дитина або божевільний не зобов’язані особисто виплачувати закят, оскільки вони не є мукалляфами і шаріат взагалі нічого від них не вимагає. Обов’язковість закяту лежить тільки на їх майні, якщо вони таке мають. Тут обов’язок у самій виплаті закяту з майна, але немає на них обов’язку самим це робити. Від їх імені виплачує закят їх опікун або той, хто займається цим замість нього. Якщо не був виданий закят від дитини або божевільного, то немає на них гріху, а гріх лягає на того, хто займався видачею закяту.


Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта

Серія відповідей шейха вченого Ата ібн Халіла Абу ар-Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання узяті з його сторінки у Фейсбуку

12 Мухаррам 1436 р.х.
05.11.2014 р.