Утримання придбаного товару у якості застави до повної виплати його вартості

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання:

Питання Азіддіна ібн Абдуссалама:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, наш любий шейху. Дай Аллах, щоб Ви перебували у здоров’ї та безпеці. Сподіваюся Ви приділите свій час моєму питанню: під час торгівлі нині практикується таке, що покупець приходить до продавця і купує у нього будинок або ділянку землі у розстрочку, виплачуючи грошові платежі в обумовлені терміни. Але, не дивлячись на те, що покупець бере будинок або ділянку землі, він стає повним власником, тобто отримує усі права власності, лише після виплати останнього грошового платежу.

Покупець має право розпоряджатися купленим майном, як побажає, за виключенням його продажу. Він не може продати те, що купив, окрім як після виплати усієї суми його вартості. Звичайні люди звертаються до братів з Хізбу з питанням відносно даної операції, довіряючи їм, однак брати відповідають по-різному: одні забороняють це, другі дозволяють. Прибічники дозволу на дану операцію посилаються на дозвіл договору про внесення застави, тобто вважають куплений будинок або ділянку землі заставою. Прибічники заборони аргументують свою заборону тим, що купівля-продаж з повною виплатою вартості товару або з розстроченим платежем повинна включати в себе повну передачу усіх прав на придбаний товар на тій підставі, що приватна власність – це шаріатське рішення відносно певної речі або користі, що передбачає надання власнику усіх прав на використання цієї речі або отримання компенсації за неї. Шановний шейх! У силу важливості цього питання при взаємодії з людьми і неодноразового зіткнення з ним ми вирішили підняти його Вам, щоб Ви усунули сумніви. Хай віддасть Аллах Вам благом! Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Питання Нідаля Наззала:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

Прошу Вас пояснити шаріатське рішення відносно наступної торговельної операції: чи можна мені купувати у розстрочку автомобіль у покупця, який ставить умову, що не буде реєструвати авто на моє ім’я, доки не буде сплачено усю його вартість. І це відбувається не дивлячись на те, що автомобіль передається у моє розпорядження? Хай винагородить Аллах Вас благом!

Ответ:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Питання брата Азіддіна і брата Нідаля схожі одне з одним за своїм змістом, оскільки стосуються однієї теми. Тому відповідь буде одна.

Дане питання відоме в ісламському праві під назвою «Заклад придбаного товару до повної виплати його вартості». Іншими словами, куплений товар залишається у продавця під заставу, доки покупець не виплатить усю вартість товару. Це питання не виникає, якщо продавець і покупець були такими, як говориться у хадісі Посланця Аллаха ﷺ, який вивів Бухарі від Джабіра ібн Абдуллаха (р.а.): «Аллах помилує людину, яка проявить поблажливість (великодушність) під час продажу, під час придбання і під час вимагання боргу» (Бухарі, № 1970). Але іноді вони розходяться між собою відносно того, що необхідно здійснити у першу чергу: передати товар у власність або виплатити його вартість. Буває таке, що продавець після укладення договору про купівлю-продаж утримує у себе товар, тобто тримає його у якості застави до повної виплати його вартості. І тут виникає це питання. Ісламські правознавці (факіхи) мають різні точки зору відносно цієї операції. Деякі вирішують її за певних умов, інші забороняють, а також є такі, які дозволяють в одному положенні та забороняють в іншому положенні і так далі.

Після дослідження даного питання я прийшов до наступної думки, яку вважаю найбільш сильною:

1 – Види товару:

а) Товар, який можна вимірити в одиницях міри і вагів, тобто сипкий, зважуваний або обчислювальний і так далі. Як наприклад, рис, бавовна, тканина тощо.

б) Товар, який не вимірюється в одиницях міри або вагів. Як наприклад, автомобіль, нерухомість, тварина тощо.

2 – Ціна товару:

а) Безстрокова оплата (готівкою). Коли наприклад покупець купує товар за 10 000 (десять тисяч) готівки і одразу платить продавцю повну суму.

б) Відстрочена оплата (у розстрочку). Коли наприклад, покупець купує товар за 10 000 (десять тисяч) грошових одиниць, які він виплатить по завершенню одного року.

в) Безстрокова (готівкою) та відстрочена (у розстрочку) оплата разом. Коли наприклад, покупець зобов’язаний за купівлі товару безстроково внести перший платіж у розмірі п’яти тисяч грошових одиниць, а інші п’ять тисяч виплачує на протязі одного року, поквартально або щомісячно в обумовлених частинах.

3 – Шаріатське рішення буде відрізнятися з відмінністю вищезгаданих моментів:

Перше положення: коли предметом договору купівлі-продажу виступає товар, який не вимірюється в одиницях мір або вагів – як, наприклад, продаж автомобілю, нерухомості, тварини і тому подібне.

а) Якщо вартість товару оплачується безстроково, тобто одразу готівковими грошовими одиницями. Наприклад, покупець купує автомобіль за десять тисяч грошових одиниць у готівковій формі, і це підтверджується у договорі.

У такому положенні дозволяється продавцю утримувати товар, тобто залишати його у себе у якості застави до повної виплати всього дострокового платежу відповідно до договору. Підтвердженням тому слугує благородний хадіс, виведений ат-Тірмізі у групі «хадіс хасан» (групі надійних хадісів), де від Абу Амами повідомляється, що він чув, як Пророк Мухаммад ﷺ говорив у своїй проповіді під час прощального хаджу: Якщо довірено вам щось, то неодмінно збережіть це і поверніть хазяїну. Якщо хто взяв у борг, то неодмінно повинен повернути свій борг». Аргументаційною стороною цього хадісу слугують слова: «якщо хто взяв у борг, то неодмінно повинен повернути свій борг». Отже, якщо покупець узяв товар перш ніж оплатити його вартість, то він купив його у борг. В арабській версії хадісу вживається вислів «ад-дайн аль-мукдій», тобто борг необхідно виплатити першочергово з тієї причини, що купівля-продаж були готівковими грошима. Іншими словами, необхідно виплатити першочергово гроші, тому що договір купівлі-продажу був укладений на проведення одноразової угоди шляхом безстрокової передачі грошей у готівковій формі. Ісламський правознавець аль-Касаній у книзі «Бадаіу ас-Санаіу» у коментарі до даного хадісу пише: «Посланець Аллаха ﷺ назвав борг словами «аль-мукді» через те, що борг повинен бути виплачений взагалі та цілковито. Якщо ж виплата вартості товару затрималася, а товар був переданий, то цей борг неможна назвати виплаченим, адже це знаходиться у суперечності з текстом».

Отже, продавець має право залишити при собі товар, поки покупець не виплатить усю вартість товару. Цим самим не залишиться заборгованості, як цього і вимагає договір, оскільки купівля-продаж були здійснені без боргів, а скоріше – безстроково, шляхом виплати готівкових грошей.

б) Якщо вартість товару оплачується у розстрочку. Наприклад, покупець придбаває автівку за десять тисяч грошових одиниць, які він зобов’язується виплатити через рік. У такому положенні продавець не має права утримувати товар до цілковитої виплати вартості товару, оскільки оплата є розстроченою згідно з договором зі згодою продавця. Йому не дозволяється утримувати товар у якості гаранту виплати його вартості, адже він вже продав товар у розстрочку, а отже – зняв з себе право утримувати його. А тому йому забороняється утримувати товар, навпаки, він повинен віддати його покупцеві.

в) Якщо вартість товару оплачується безстроково (готівкою) і у розстрочку. Наприклад, покупець автомобілю повинен унести перший платіж у розмірі половини вартості товару, тобто 5000 (п’ять тисяч) грошових одиниць у готівковій формі, а решту, тобто 5000 (п’ять тисяч), він зобов’язується виплатити через рік або на протязі року поквартально або щомісячно. У такому положенні продавець має право утримувати товар у якості застави до виплати безстрокового першого платежу, а після виплати йому забороняється утримувати товар для отримання інших платежів у обумовлених строках. Підтвердженням тому слугує вищезгаданий абзац.

Підсумок:

Продавцю дозволяється утримувати товар у якості задатку до виплати безстрокової (готівкою) його оплати. Якщо договір був укладений на безстрокову оплату вартості товару, продавець має право утримувати товар при собі, доки покупець не виплатить безстроково (готівкою) вартість товару відповідно до договору. Також продавець має право утримувати товар при собі, доки покупець не внесе свій перший безстроковий платіж, тобто поки він не виплатить частину вартості товару відповідно до договору.
 
У даному випадку недоречним буде стверджувати наступне: «Яке право має покупець вносити у заставу свій товар, до того як він узяв його у своє розпорядження, тобто придбав у свою власність? Адже під заставу не дозволяється вносити нічого, окрім як тільки те, що дозволяється продати, а куплений товар можна продати лише після придбання його у своє розпорядження. Це ясно простежується у хадісі Посланця Аллаха ﷺ, який передав аль-Байхакій від Ібн Аббаса, що Посланець Аллаха ﷺ сказав Аттабу ібн Асіду: «Я направляю тебе до гостей Аллаха, до жителів Мекки. Ти заборони їм продавати те, що не знаходиться у їх розпорядженні (те, чим вони не мають права розпоряджатися)». Також про це каже хадіс, який передав ат-Табарані від Хакіма ібн Хізама, який сказав Посланцю Аллаха ﷺ: «Я веду безліч угод купівлі-продажу, які з них мені дозволяються, а які – забороняються?», – на що Посланець Аллаха ﷺ відповів: «Не продавай те, чим не маєш права розпоряджатися». Ці хадіси ясно кажуть про заборонність продажу того, чим не маєш права розпоряджатися. Звідси і питання, як можна закладати товар до того, як ти придбав його у своє розпорядження?».

Так неможна стверджувати через те, що ці два хадіси стосуються того товару, який можна вимірити в одиницях мір і вагів. Але якщо мова йде про товар, який не вимірюється в одиницях мір або вагів, як нерухомість, автомобіль або тварина, то дозволяється продавати його до фактичного придбання його у своє розпорядження на підставі хадісу, який передав Бухарі. Повідомляється, що Ібн Умар (р.а.) сказав: «(Одного разу, коли) ми перебували у подорожі разом з Пророком ﷺ, я їхав на молодому лякливому верблюді, який належав Умару. Я ніяк не міг з нім справитися, а він постійно випереджував інших, (і коли це ставалося), Умар прикрикував на нього і змушував повертатися, але потім він знову вибігав уперед, а Умар знову кричав на нього і повертав його назад. (Через деякий час) Пророк ﷺ сказав Умару: «Продай мне его». (Умар) сказав: «Він твій, о Посланець Аллаха!». (Однак Пророк ﷺ знову) сказав: «Продай мені його», – і (Умар) продав його Посланцю Аллаха ﷺ, після чого Пророк ﷺ сказав: «Він твій, о Абдуллах ібн Умар, роби з ним, що побажаєш»». У цьому хадісі простежується те, як покупець розпоряджається товаром і дарує його до повного придбання його, що вказує на те, що він отримав його у свою власність, навіть якщо не узяв його до своїх рук. Це вказує на дозвіл на продаж товару до взяття його у свої руки, адже продавець вже передав його у власність покупцю.

І тому дозволяється утримувати куплений товар у якості застави до його передачі до рук покупця, адже дозволяється продавати його до фактичної передачі до рук покупця. Однак це дозволено виключено у відношенні товарів, які неможливо вимірити в одиницях мір та вагів. Як наприклад, нерухомість, автомобіль, тварина тощо.  Якщо договір купівлі-продажу укладений на виплату безстрокової оплати або внесення першого платежу у відповідності до договору, то дозволяється утримувати товар у якості застави до виплати безстрокової оплати або внесення першого платежу.

Друге положення: коли предметом договору купівлі-продажу виступає товар, який можна вимірити в одиницях міри і вагів, тобто сипкий, зважуваний або обчислювальний тощо. Як наприклад, рис, бавовна, тканина і тому подібне. У такому разі неможна утримувати куплений товар у якості застави по оплаті, незалежно від реальності оплати, є вона безстроковою (готівкою) або відстроченою (у розстрочку) тощо. Якщо договір передбачає відстрочену оплату, то неможна утримувати товар, як ми про це вже згадали раніше. Як і неможна утримувати товар у якості застави за купівлі-продажу, якщо договір передбачає безстрокову оплату (готівкою) вартості товару. Оскільки забороняється утримувати у якості застави товари, які можна вимірити в одиницях мір та вагів, до повної передачі у власність покупця згідно з приведеним вище хадісом. У даному випадку, коли договір купівлі-продажу передбачає безстрокову оплату (готівкою), продавець має вибір:

1 – або продати товар за безстрокову оплату (готівку), передати його у власність покупцю і виказувати терпіння, однаково оплатив він вартість одразу (готівкою) або через якийсь час, не утримуючи цей товар у якості застави.

2 – або не продавати йому товар, тобто не утримувати товар у якості застави.

Отже, якщо договір купівлі-продажу був укладений на товари, які можна вимірити одиницями мір та вагів, на основі безстрокової або відстроченої оплати, то продавець не має права утримувати товар при собі у якості застави до повної оплати вартості.

Дану думку я вважаю найбільш сильною. Аллах знає краще.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
06 Шабану 1436 року
24.05.2005