Чи дозволяється жінці під час менструації читання Корану за допомогою інтернету або мобільного телефону?

Відповіді Аміра
Друкарня

Адресовано: Raheeq Em Yousif

Питання:

Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух. Хочу спитати Вас щодо одного шаріатського хукму, оскільки я знаходжуся на перепутті… Чи дозволено жінці під час менструації читати Коран через інтернет або мобільний телефон? Сподіваюся на Вашу відповідь, ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух!

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятух!

Відповідь на питання вимагає пояснення трьох речей: читання Корану вголос,  тобто не з Книги (мусхаф); дотик до мусхафу (книги) і читання з нього; мати при собі електронний носій або мобільний телефон, у якому є програма або додаток з Кораном, що дозволяє читати з нього.

1 – Відносно читання Корану вголос жінкою під час менструації є розбіжність серед вчених (факіхів) – серед них є ті, хто сказав про заборону (харам), а є й ті, хто дозволив. Однак для мене найбільш сильним (раджих) у цьому питанні є заборона (харам). Вивів Хакім у своїй збірці «Аль-Мустадрак» від Сулеймана ібн Харба і Хафса ібн Амра ібн Мурри, що вони передали від Абдуллаха ібн Саляма, який сказав: «Якось я і ще двоє чоловіків зайшли до Алі (р.а.), й Алі сказав: «Посланець Аллаха ﷺ виконував свої справи, читав Коран, і їв м'ясо… і нічого не перешкоджало йому читати Коран, окрім джанаби (забрудненого стану)»», – Хакім сказав, що хадіс – із достовірним ланцюжком, аз-Захабі сказав, що хадіс – достовірний. З цього хадісу очевидно зрозуміло, що Посланець Аллаха ﷺ завжди читав Коран вголос, якщо тільки не знаходився у стані джунуба. Тобто джунубу (людині у забрудненому стані) не дозволено читати Коран, а все, що розповсюджується на джунуба стосовно читання Корану, розповсюджується і на жінку під час менструації.

Таким чином,  більш вагомим (раджих) для мене є те, що жінці під час менструації не дозволено читати Коран.

2 – Відносно ж дотику до мусхафу (книги) джунубом і жінкою під час менструацій, то це не дозволено згідно зі словами Аллаха:

لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ ٧٩

«До нього торкаються лише очищені» (56:79), –

І згідно з благородним хадісом, виведеним Імамом Маліком у книзі «Муватта» від Абдуллаха ібн Абу Бакра ібн Хазма, що «у листі, написаному Посланцем Аллаха ﷺ Амру ібн Хазму було наступне: «І нехай не торкається Корану жоден, окрім очищеного (тахір)»». І в іншому ріваяті Маліка у «Муватта» з повним приведенням ім’я Абдуллаха говориться: «Від Абдуллаха ібн Абу Бакра ібн Мухаммада ібн Амра ибн Хазма…». Також вивів ат-Табарані у книгах «Аль-Кабір» та «Ас-Сагір» ланцюжком від Саліма ібн Абдуллаха ібн Умара зі словами: «Приводиться від Сулеймана ібн Муси, який сказав: «Я чув, як Салім ібн Абдуллах ібн Умар розповідав від свого батька, що Посланець Аллаха ﷺ сказав: «Хай не торкається до Корану жоден, окрім очищеного (тахір)»»».

Таким чином, більш вагомим (раджих) для мене є те, що жінці під час менструацій не дозволено торкатися Корану і читати його.

3 – Відносно ж питання: чи можна мати при собі електронний носій або мобільний телефон, у якому є програма або додаток з Кораном, що дозволяє читати з нього, - то раніше вчені досліджували це питання, з приведення якого я хотів би почати. «Носіння мусхафу у скриньці або сумці», - вчені розійшлися у думках відносно даного положення:

«Ханафіти та ханбаліти порахували, що немає нічого поганого у тому, щоб джунуб або мухдіс (людина, яка не має абдесту) носила мусхаф за допомогою чогось, або у чомусь, що не є частиною самої книги (як палітурка). Це дозволяється тому, що вона не торкається його, а тому і заборона на неї не розповсюджується, як наприклад якщо людина (джунуб або мухдіс) носить Коран у своїх речах. Тобто заборона стосується дотику до мусхафу, а у даному положенні дотику немає. Ханафіти сказати: «Навіть якщо він нестиме Коран в обгортці, не приклеєній до нього, або в сумці, це не засуджується…». Малікіти та шафіїти вважають (а також в одному з ріваятів від Імама Ахмада передається), що ця дія не дозволена. Малікіти сказали: «Не дозволено джунубу носити Коран, нехай навіть на подушці, або на столику для читання Корану, або навіть в обгортці тощо». Так само сказали і шафіїти у найбільш сильній у них думці: «Не дозволено переносити і торкатися сумки або скриньки, у якій лежить мусхаф – тобто у тому положенні, коли сумка або скринька призначені спеціально для переносу мусхафа, однак не забороняється переносити скриньку і торкатися її, якщо вона призначена для речей, серед яких є і Коран»».

Очевидно, що у цьому питанні є розбіжність серед вчених, однак найбільш сильним для мене є те, що джунубу дозволяється носити мобільний телефон, у якому є програма або додаток для читання Корану, оскільки на додаток не розповсюджується положення про мусхаф. Це відбувається тому, що реальність електронного накопичувача (флешки) у телефоні відрізняється від книги, а також у телефоні присутня безліч інших додатків, окрім Корану, які використовуються для різних цілей, а не лише для читання Корану. А тому на електронний носій не розповсюджується положення стосовно мусхафу. Однак звідси виключаються два положення:

Перше –стосовно ввімкнення програми Корану і появи тексту Корану на екрані: у даному положенні на текст на екрані розповсюджується хукм стосовно мусхафу, оскільки є реальність написаного тексту. А тому у даній ситуації забороняється торкатися екрану, не маючи малого омовіння (абдесту), оскільки це подібне до написаного тексту на папері. Таким чином, якщо людина побажає читати Коран з телефону, їй необхідно знаходитися у стані малого омовіння (абдесту), також не дозволяється переносити телефон без абдесту, якщо на екрані відкритий Коран.

Однак якщо на екрані телефону не відкритий текст Корану, то у такому положенні джунубу дозволяється переносити (або мати при собі) телефон з додатком (програмою), що дозволяє читати Коран, оскільки у такому положенні телефон не має реальності мусхафа.

Друге– его якщо у телефоні немає жодних додатків, окрім Корану, тобто коли на екрані постійно відкритий лише текст Корану. Іншими словами, коли телефон використовується лише для читання Корану й ані для жодних інших цілей, то у такому положенні джунубу не дозволяється переносити його.

Це те, до чого я схильний у даному питанні, а Аллах знає краще.


Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятух.
Ваш брат Ата ібн Халиль Абу ар-Рашта
17 Зуль-хіджа 1436 х.
01.10.2015 р.

Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у «Фейсбук».

Головне меню