Питання:
Питання Ayn Alhak: Ассаламу алейкум ва рахматуллахі ва баракатух, наш шановний і дорогий шейху. Хай підтримає Вас Аллах Своєю допомогою і дарує Вам, Хізбу та усій Ісламській Уммі явну перемогу.
У мене питання щодо фініків, оскільки вони є одним з семи видів, згаданих у хадісі про бартерний обмін. Чи можна продавати фініки в розстрочку за дирхам, тобто людина купила кілограм фініків, а його вартість зобов'язався виплатити у майбутньому? Поділіться з нами знаннями, хай винагородить Вас Аллах благом. Особливо якщо врахувати, що настає сезон фініків.
Питання Zakaria Karimeh: хай обдарує Аллах Вас Своєю благодаттю. У мене питання щодо відтермінування оплати, тобто купівлі у розстрочку. Чи можна купувати золото за паперові гроші в розстрочку?
Питання Ayman Al Fjjary: яка різниця між купівлею золота у борг (чому це заборонено?) І позикою, яка є дозволеною згідно з тим, що наводиться в останньому параграфі за темою «Лихварство і обмін» у книзі «Економічна система»?
Питання Hisham Is'efan: Ассаляму алейкум, наш амір ... Кращі слова вітання, і далі ... У книзі «Економічна система» (арабською мовою), у главі «Лихварство і обмін» на сторінці 259 наводиться наступний хадис: «Обмінюйте золото на золото, срібло на срібло, фініки на фініки, пшеницю на пшеницю, сіль на сіль, ячмінь на ячмінь у рівних кількостях і готівкою. Якщо ж товари відмінні, то купуйте і продавайте, як забажаєте, за згодою кожної зі сторін». І у мене виникло питання: «Чи слід з цими чотирма видами продуктів, згаданими у хадисі, взаємодіяти так само, як із двома видами грошей - золота і срібла - в операціях купівлі-продажу?». Наприклад, чи дозволяється мені брати у борг мішок борошна, а оплату записати на моє ім'я? Або чи існує різниця у взаємодії між двома видами грошей і цим продуктами, згаданими у хадисі? І чи відрізняється вироблений на фабриці продукт від сировинного продукту? Вибачаюсь за довге питання. Хай винагородить Аллах Вас благом. Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракатух!
Відповідь:
Ва алейкум ассалам ва рахматуллахі ва баракатух!
Ваші чотири питання схожі між собою, тому моя відповідь на них буде однією загальною. Хочу звернути вашу увагу на те, що лихварського майна всього шість видів: золото, срібло, зерно, ячмінь, фінік і сіль, а не сім, як Ви написали у першому питанні.
Для повної ясності цієї теми спробуємо дати відповідь наступним чином:
Посланник Аллаха ﷺ говорить: «Обмінюйте золото на золото, срібло на срібло, фініки на фініки, пшеницю на пшеницю, сіль на сіль, ячмінь на ячмінь в рівних кількостях і готівкою. Якщо ж ці товари різняться, то купуйте і продавайте їх як забажаєте, якщо (обмін відбувається) з рук у руки» (передали Бухарі і Муслім від Таріка ібн ас-Саміта).
1 - Текст хадісу ясно говорить про те, запри відмінності цих лихварських товарів ви можете торгувати ними так, як хочете. Тобто необов'язково (немає умови), щоб це відбувалося в рівнозначному вигляді, але при цьому з обов'язковою умовою - з рук у руки. Вираз «аль-аснаф» (види товарів) наводиться в узагальненій формі, а отже - охоплює всі шість видів лихварських товарів без жодного винятку. І оскільки немає іншого тексту, який відокремлює або виключає, отже, закон передбачає дозвіл на обмін зерна на ячмінь, або зерна на золото, або ячменю на срібло, або фініків на сіль, або солі на срібло і так далі. Як би не різнилися ціни бартерного обміну, але за умови, що обмін відбуватиметься з рук у руки, тобто не у борг. Що говориться відносно золота і срібла, то відноситься і до паперових грошей у силу наявності загального іллят, а саме - використання їх як грошової одиниці для визначення вартості товарів і оренди, а також розмірів заробітної платні.
2 - Наводиться виключення з обов'язковості передачі з рук у руки при купівлі-продажу лихварських товарів, якщо положення стосується відкладання в заставу за купівлі-продажу чотирьох товарів - зерна, ячменю, солі і фініків - за гроші. Повідомляється від Аїші (р.а.), що «Посланник Аллаха ﷺ купив їжу у іудея у позику, а в заставу заклав свою залізну кольчугу». Іншими словами, Посланник Аллаха ﷺ купив їжу у борг, але із заставою. Їх їжа тоді входила до категорії лихварських товарів відповідно до наступного хадісу: «Беріть їжу за їжу в рівних кількостях. І в той час нашою їжею був ячмінь» (вивели Ахмад і Муслім від Таріка Муаммара ібн Абдуллаха). Отже, дозволяється купувати вищезгадані чотири лихварські товари у позику (у борг), якщо щось було закладено покупцем в якості застави до погашення вартості товару.
3 - Якщо позикодавець і позичальник змогли убезпечити один одного, тобто засвідчити один одного в надійності, то немає потреби закладати що-небудь у заставу. Доказом цьому слугують слова Всевишнього Аллаха:
وَإِن كُنتُمۡ عَلَىٰ سَفَرٖ وَلَمۡ تَجِدُواْ كَاتِبٗا فَرِهَٰنٞ مَّقۡبُوضَةٞۖ فَإِنۡ أَمِنَ بَعۡضُكُم بَعۡضٗا فَلۡيُؤَدِّ ٱلَّذِي ٱؤۡتُمِنَ أَمَٰنَتَهُۥ وَلۡيَتَّقِ ٱللَّهَ رَبَّهُۥۗ
«Якщо ви опинитеся в поїздці і не знайдете писаря, то призначте заставу, яку можна отримати в руки. Але якщо один з вас довіряє іншому, то нехай той, кому довірено, поверне довірене йому і буде боятись Аллаха, свого Господа »(02: 283).
Цей священний аят каже про те, що немає потреби закладати що-небудь у заставу під час поїздки, якщо позикодавець і позичальник змогли упевнитися одне в одному. І цей аят застосовується до теми застави за купівлі чотирьох - зерна, ячменю, солі і фініків - лихварських продуктових товарів у борг. Всевишній Аллах говорить:
فَإِنۡ أَمِنَ بَعۡضُكُم بَعۡضٗا فَلۡيُؤَدِّ ٱلَّذِي ٱؤۡتُمِنَ أَمَٰنَتَهُ
«Але якщо один з вас довіряє іншому, то нехай той, кому довірено, поверне довірене» (02: 283).
В аяті однозначно говориться, що заставу у такому випадку не потрібно.
4 - Отже, дозволяється купувати чотири лихварські товари - зерно, ячмінь, фініки і сіль - за гроші у борг, як шляхом відкладання застави до загашення боргу, так і без відкладання застави, якщо продавець і покупець довіряють один одному. В обох випадках купівля цих товарів у борг є дозволеною. Тобто купівля солі у борг, як це наводиться у питанні, є дозволеною, якщо вона відповідає вимозі священного аята:
فَإِنۡ أَمِنَ بَعۡضُكُم بَعۡضٗا
«Але якщо один з вас довіряє іншому» (02:283).
Це те, що я вважаю найбільш сильною думкою. Аллах знає краще!
5 - До відома, у книзі Ібн Батала з тлумачення збірок достовірних хадисів Бухарі, у розділі «Купівля продуктів (харчування) у позику (розстрочку)», автор пише: «Немає розбіжності серед вчених відносно дозволу на купівлю їжі за певну платню і на певний термін».
У книзі «Фикх аля аль-мазахіб аль-гарба» («Ісламське право з чотирьох мазхабів») за авторством Аль-Джазіра, у главі «Купівля лихварських товарів» наводиться: «Якщо при обміні один з товарів є грошовою одиницею, а інший - продуктом харчування, то дозволяється продавати у розстрочку».
У книзі Ібн Аль-К'айма «Аль-Мугнії» автор пише про заборону продажу чотирьох товарів один за одного в борг і каже: «Це відрізняється від того становища, коли вони були продані за дирхами або інші ваги, оскільки того вимагає необхідність».
Отже:
1 - Дозволяється продавати фініки, зерно, ячмінь і сіль за гроші у борг із наданням застави до погашення боргу або без застави, якщо продавець і покупець довіряють один одному. В інших положеннях, окрім цих двох, не дозволяється робити цього.
2 - Купівля золота за гроші у борг абсолютно не дозволяється, однаково чи становили ці гроші з себе золото або паперові грошові купюри, і незалежно від того, був цей борг відстрочений за повною вартістю або даний у розстрочку, тобто частину було виплачено, а частину, що залишилася, поділено на терміни. В останньому випадку, тобто при розстрочці шляхом внесення першого платежу, тільки та частина купівлі золота буде дійсною, яка була відразу оплачена, тобто перший платіж. Що ж до решти всіх відстрочених платежів, то вироблена за допомогою них торгівля є недійсною за Шаріатом. Але якщо всі платежі були відстрочені на певний термін, тобто без жодного першого внеску, то уся ця купівля-продаж буде недійсною через застосування до неї доказів обміну лихварськими товарами.
3 - Що стосується позики золота, срібла, грошей та інших лихварських товарів, то дозволяється вона з однією умовою, щоб не було відсотка (вигоди), оскільки це відрізняється від купівлі-продажу та бартеру, навіть якщо вони і чимось схожі один на одного. Купівля-продаж і бартер включають у себе обмін майна на майно, однорідного або неоднорідного. Що стосується позики, то це - надання майна іншій особі з тим, щоб вона повернула його в майбутньому у тій самій сумі. Борг дається на знак доброзичливості. Його докази відрізняються від доказів купівлі-продажу, і йому не відповідають докази купівлі лихварських товарів, щоб сказати, що це заборонено, як, наприклад, купівля золота у борг. Навпаки, докази говорять про дозволеність давати у позику (давати безвідсотковий кредит). Передав Муслім від Абу Рафіа, що «Посланник Аллаха ﷺ запозичив у чоловіка молодого верблюда, а коли до нього прибули верблюди від милостині, він наказав Абу Рафіа повернути чоловікові його верблюда. Але Абу Рафіа повернувся до нього і сказав: «Серед них я знайшов тільки добірних чотирирічних верблюдів». І він ﷺ сказав: «З них і дай йому, бо найкращі люди - ті, які найкращим чином гасять свої борги»». Передав Ібн Хіббан від Ібн Масуда, що Пророк ﷺ говорив: «Двічі дана мусульманином позика записується йому як одна милостиня». Також повідомляється, що «Пророк ﷺ позичав».
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
21 Мухаррама 1437 року
03.11.2015