Адресовано: Мухаммаду Аз-Зару (محمد الزرو)
Питання: Ассаламу алейкум ва рахматуллахі ва баракатух! Прошу у Аллаха, щоб ви перебували в здоров'ї, добробуті та щасті. Моє питання таке: чи дозволений обмін валют без отримання грошей на руки, а шляхом переведення їх іншій людині? Наприклад, я хочу купити 1000 динарів в обмінному пункті; погодивши всі деталі, я на місці оплачую обумовлену вартість і кажу їм, щоб вони вислали гроші іншому, не даючи 1 000 динарів мені на руки. Дозволено це, чи ж умовою є те, щоб я взяв ці гроші в руки? Хай благословить Вас Аллах, допоможе Вам і зміцнить Вас.
Відповідь:
Ва алейкум Ассалам ва рахматуллахі ва баракятух! Як зрозуміло із запитання, дана операція не обмежується тільки операцією з переказу грошей, тому що поряд з нею ще й проводиться операція з обміну валют, тобто ти купуєш динари за іншу валюту. Наприклад, Ви даєте 3000 реалів за 1000 динарів, бажаючи при цьому того, щоб їх перевели туди, куди Ви попросите, тобто спочатку відбувається операція обміну, а після - операція з переказу грошей.
Що стосується обміну між різними видами валют, то необхідно, щоб вона походила з рук в руки, тобто має відбутися обмін тут же і негайно, а інакше це буде забороненим:
Бухари передав від Сулеймана ібн Абу Мусліма, який сказав: «Я запитав у Абу Мінхаля про готівковому обміні, і він відповів:«Я і мій партнер купили частину товару готівкою, а частину - в кредит. Одного разу до нас прийшов Бара' ібн Азіб, і ми запитали у нього про це, і він сказав: «Коли я і мій компаньйон Зайд ібн Аркам займалися таким же справою і запитали про це Пророка ﷺ, то він сказав :«Те, що було оплачено готівкою, беріть, а те, що було взято в кредит, залиште»»»».
Муслім передав від Маліка ібн Авсан аль-Хідсані, що він сказав: «Я вийшов до людей і сказав:« Хто поміняє мені (мої динари) на дирхами?». У відповідь на це Тальха ібн Убайдулла, що знаходився біля Умара, сказав: «Покажи нам своє золото і принеси нам, ми візьмемо його. А коли прийде наш слуга, ми дамо тобі твоє срібло». У відповідь на це Умар сказав: «Ні, клянуся Аллахом. Ти або неодмінно даси йому срібло, або поверни назад його золото, бо Посланник Аллаха ﷺ сказав: «Обмін срібла на золото, пшениці на пшеницю, ячменю на ячмінь, фініків на фініки буде лихварством, якщо не обміняти відразу ж, при наявності того й іншого»»».
Муслім передає від Убада ібн Саміта, що «Посланник Аллаха ﷺ сказав:« Золото за золото, срібло за срібло, пшеницю за пшеницю, ячмінь за ячмінь, фінік за фінік і сіль за сіль обмінюються одне на одне, в рівній вазі і з рук в руки, але якщо ж перераховане відрізняється між собою по вигляду, то купуйте, почому хочете, за умови, що це буде з рук в руки»». Сенс слів «з рук в руки» означає те, що розрахунок повинен проводитися з рук в руки, тобто один з вас повинен отримати ріали, а інший - динари, і все це має відбутися в один час...
А після того, як Ви отримаєте на руки свої динари, можете їх перевести туди, куди хочете, і при цьому немає різниці в тому, чи скористаєтеся Ви для перекладу послугами цього обмінного пункту, або ж скористаєтеся послугами інших.
Деякі можуть сказати: який мотив того, що потрібно взяти ці гроші в руки, якщо їх згодом все одно потрібно перевести іншому? Відповіддю на це буде те, що мотивом цього є хадіси Посланника ﷺ, які очевидно і ствердно, без будь-якої неясності і заплутаності вказують на обов'язковість готівкового обміну. Із слів «за наявності того й іншого» і слів «з рук в руки» ясно розуміється готівковий обмін, і вони ніяк не мотивують і не потребують тлумачення - це моє розуміння в даному питанні, а Аллах - Знаючий і Мудрий.
Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта
19 Раби ас-сани 1437
19.01.2016
Серія відповідей аміра Хізб ут-Тахрір Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти на питання відвідувачів його сторінки у Фейсбук