«Різниця між добром (хайр) і злом (Шарр), красою (хусн) і потворністю (кубх)»

Відповіді Аміра
Друкарня

Питання: Мир Вам, любий шейху, нехай Аллах дарує Вам довге життя і дозволить побачити звершення допомоги і перемоги, з дозволу Аллаха.

У мене є питання, що стосується різниці між добром (хайр) і злом (Шарр), красою (хусн) і потворністю (кубх). Справа в тому, що коли виникає відповідна тема, відповіді шабабів на це питання відрізняються. Я прошу Вас пояснити нам різницю між даними поняттями. Мир Вам, милість Аллаха і Його благословення! Від Абу Касій.

Відповідь: І Вам мир, милість Аллаха і Його благословення!

а) Краса (хусн) і потворність (кубх), добро (хайр) і зло (Шарр) є термінами, які мають свої визначення у вчених основ ісламського права (Усуль аль-Фикх), і вони повинні розумітися, виходячи зі смислів, які вони в них вкладають, а не з лексичного значення цих слів. Тобто для того, щоб дізнатися їх смисли і різницю між ними, необхідно звертатися до знавців Усуль аль-Фикх, а не до знавців мови, і не треба відкривати словник для того, щоб знайти значення слів «вродливий», «потворний», «благий» , «злий», а потім стверджувати про те, що ці слова мають такий-то сенс. Навпаки, слід шукати значення цих виразів у вчених усуль аль-Фикх і брати ті смисли, які вони в них вклали.

б) Вчені усуль аль-Фикх розглянули тему «Аль-Хакім» тобто «Той, хто встановлює норми (рішення)», які визначають вчинки як фард (обов'язковий), мандуб (рекомендований), мубах (дозволений), макрух (несхвалюваний) або харам (заборонений) і визначають речі як харам (заборонений) або халяль (дозволений). Ці значення визначаються з точки зору наказу або заборони, що стосується вчинків або речей, тобто з точки зору схвалення або осуду і, згодом, подальшої винагороди або покарання за їх виконання.

Розглядаючи вчинки або речі з цього боку, визначається їхня краса (хусн) або потворність (кубх). Так, те, що є відповідно до наказів Шаріату схваленим або необхідним, буде красивим, і за це - нагорода, а то, що знаходиться в протиріччі з законами Шаріату, будучи засуджуваним або забороненим, буде потворним, і за нього - покарання. Таким чином, визначення «краса (хусн)» і «потворність (кубх)» виходять при виведенні рішень щодо вчинків і речей з точки зору шаріатського закону як він є і з точки зору подальшого схвалення або осуду за їх виконання, тобто нагороди або покарання.

Так, наприклад, коли ми розглядаємо злодійство з точки зору встановленої норми (тобто те, що ця дія - харам) і з точки зору схвалення або осуду і подальшої нагороди або покарання за цей вчинок (тобто те, що за нього відсікається рука або буде покарання вогню Пекла), то тоді ми називаємо злодійство потворним.

в) Вчені усуль аль-Фикх також розглянули критерій, за допомогою якого людина оцінює для себе користь чи шкоду вчинку, в подальшому приступаючи до нього або ж утримуючись від нього. Коли вчені розглядають певний вчинок відповідно до обраного ними ісламського критерія і в результаті знаходять його корисним, то приступають до нього, люблять його здійснювати і називають його добрим (хайр). Якщо ж вчинок згідно з ісламським критерієм виявився шкідливим, то вони утримуються від нього, не бажають його здійснювати і називають його злим (шарр).

Так, наприклад, коли Ви розглядаєте злодійство з точки зору ісламського критерію, за яким оцінили користь чи шкоду, а потім зробили або ж утрималися від вчинку, то визначення, яке тут виходить - це хайр або шарр. Зрештою ви називаєте злодійство злом (шарр), тому що воно згідно з ісламським критерієм шкідливе, і стримуєтеся від нього.

г) Таким чином, Ви називаєте злодійство потворним, коли предметом вивчення є шаріатський хукм щодо нього, а це - харам, і подальша нагорода або покарання за даний вчинок, а це - відсікання руки в цьому світі і покарання Пекла в ахіра.

Ви називаєте злодійство злом, коли предметом вивчення є критерій, за яким ви визначаєте користь чи шкоду від цього вчинку згідно з ісламським критерієм, а не критерієм Вашої пристрасті або вигоди, знаходите злодійство шкідливим, воно викликає у Вас огиду, і Ви стримуєтеся від того, щоб здійснювати його.

д) Одним словом:

Якщо предметом вивчення є виведення рішення щодо вчинку або речі і подальше покарання або нагорода за виконання даного вчинку, то визначення «краса (хусн)» і «потворність (кубх)» приходять тут.

Якщо предметом вивчення є ісламський критерій, за яким визначається користь чи шкода і надалі ваша симпатія до виконання цього вчинку або ж неприязнь до його скоєння, то визначення добро (хайр) і зло (шарр) тут доречні.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
29 Джумада аль-уля 1437 х.
09.03.2016 р.

Серія відповідей шейха вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані йому на його сторінці в соцмережі «Фейсбук» (Фыкх)