Брати у борг у людини, яка не дотримується положення харам і халял

Відповіді Аміра
Друкарня

від Najmeddine Khcharem

Питання: Мир Вам! Брат одного мого приятеля та колеги працює за кордоном, і його не турбує дотримання принципів харам та халял у заробітку. Проте приятелю потрібні засоби для утримання дому, а він не у змозі заплатити за нього оренду. Приятель питає, чи може він взяти у борг у свого брата, причому відомо, що останній також наполягає на цьому?

Відповідь: І Вам мир, милість Аллаха та Його благословення!

В оберті між людьми існують три види товару (навколо яких виникають сумніви):

1- Товар, заборонений по своїй суті, наприклад, хамр (вино). Його заборонено дарувати, позичати, купувати, продувати і т.д. Будь-який вид обороту даного товару є харамом як для володаря, того, хто дарує, продає, купує, так і для того, хто позичає, та усіх інших. Посланець ﷺ сказав:

حُرِّمَتِ الْخَمْرُ بِعَيْنِهَا

«Заборонений хамр (одурманююче) по своїй суті»(вивів ан-Насаі).

2- Крадене або пограбоване. Такий товар є забороненим для крадія або грабіжника. Його заборонено дарувати, позичати, купувати та продавати, він заборонений для того, хто його набуває, кому дарують, хто продає, купує або позичає і т.д. — будь-який оборот такого товару є харамом,тому що це — право хазяїна, і де б воно не знаходилось, його необхідно повернути володарю. Із доказів сказаному — наступне:

Від Самура повідомляється, що Посланець Аллаха ﷺ говорив:

إِذَا سُرِقَ مِنَ الرَّجُلِ مَتَاعٌ، أَوْ ضَاعَ لَهُ مَتَاعٌ، فَوَجَدَهُ بِيَدِ رَجُلٍ بِعَيْنِهِ، فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ، وَيَرْجِعُ الْمُشْتَرِي عَلَى الْبَائِعِ بِالثَّمَ

«Якщо у людини вкрадуть яку-небудь річ або він загубить яку-небудь річ, потім знайде (зустріне) її у руках іншої людини, то перший (у кого вкрали або хто загубив) має на неї більше прав, аніж останній, а покупець повинен вимагати у продавця її вартість» (Ахмад).

Пограбоване таким же чином належить тому, у кого його відняли, і той, хто відняв, повинне повернути відняте власнику згідно повідомленню від Самура, що Пророк ﷺ сказав:

عَلَى اليَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّى تُؤَدِّي

«Рука — у боргу за те, що взяла, доки не поверне» (ат-Тірмізі).

3- Товар, який в основі є дозволеним (мубах), як, наприклад, гроші, золото, срібло, грошові банкноти, але зароблений через заборонені Шаріатом операції, такі як відсотки, азартні ігри, акції, біржові облігації і т.д. Таке майно є забороненим для того, хто його заробляє. Але заборона не поширюється на тих, хто отримує це майно від того, хто набув його через відсотки або азартні ігри або інші заборонені методи. Наприклад, дозволено продавати товар такій людині та брати за нього його гроші, жінка може отримати від лихваря суму, яка їй належить, родичі можуть від такої людини отримувати подарунки, позичати у неї та мати з нею інші подібні дозволені Шаріатом обороти. Гріх за таке майно паде на лихваря, а не на того, хто отримує від нього прибуток, гроші на утримання, подарунки або позичає . Аллах сказав:

وَلَا تَكۡسِبُ كُلُّ نَفۡسٍ إِلَّا عَلَيۡهَاۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٞوِزۡرَأُخۡرَىٰ

«Кожна душа набуває гріхи лише на шкоду самій собі . Жодна душа не понесу чужого тягаря» (06:164).

Незважаючи на це, виходячи із набожності, краще не мати стосунків з володарями забороненого майна, отриманого шляхом лихварства, біржових операцій і т.д., не продавати їм та не приймати від подарунків, не продавати свій товар, заплямований лихварством. Мусульманину варто уникати усього того, що є нечистим та непрозорим. Сподвижники Посланника Аллаха ﷺ усіма шляхами сторонились багатьох подібних дозволених речей, побоюючись наближення до забороненому (харам). Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَا يَبْلُغُ العَبْدُ أَنْ يَكُونَ مِنَ المُتَّقِينَ حَتَّى يَدَعَ مَا لَا بَأْسَ بِهِ حَذَرًا لِمَا بِهِ البَأْسُ

«Раб не досягне ступеню богобоязливих, доки не утримується від того, у чому нема нічого соромного, побоюючись того, у чому є щось соромне» (ат-Тірмізі).

Виходячи із вищесказаного, для Вас дозволено позичати у брата, навіть якщо він займається біржовими операціями, акціями або відсотками. Гріх лежить на ньому, і нема нічого гріховного у тому, що Ви позичите у нього. Проте з точки зору богобоязливості та набожності, гідніше буде не мати справи з такими людьми. Якщо є можливість позичити у того, хто дотримується норм забороненого та дозволеного Аллахом, то так буде краще, але якщо Ви позичите у свого брата, який не дотримується у заробітку принципів харам та халял, то на Вас немає гріху.


Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
8 Раджаба 1438 р.х.
05.04.2017 р.

Низка відповідей вченого шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, приведені на його сторінці у Фейсбуку «Фікх»

Головне меню