Запитання: Мир Вам від Аллаха, милість та благословення.
Дорогий брате, нехай Аллах воздасть тобі за твоє роз’яснення. Дозволь мені задати тобі ці запитання:
Уяви собі, що ти найманий робочий або співробітник, і тебе позбавили заробітної плати або жалування у минулі роки. Чи вважаєш ти справедливим, щоб тобі віддали твою плату, якої ти був позбавлений з тією ж цінністю, яка була десять років назад? Наприклад, якщо я взяв у тебе 84 грамів золота, то я повинен повернути тобі 84 грамів золота, навіть, якщо через десять років. Це шаріат Аллаха. О, мій брате, 84 грамів золота коштують 7230 динарів зараз. А десять років назад 84 грамів золота коштували 1200 динарів. Якщо я зайняв у тебе 1200 динарів та повернув тобі через десять років 1200 динарів, то я поверну тобі шосту частину вартості, тобто 14 грамів золота, а це убавляння твого майна. Аллах заборонив нам це у Корані, сказавши:
وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلا تَعْثَوْا فِي الأرْضِ مُفْسِدِينَ
«Не убавляйте людям того, що їм належить, і не робіть на землі зла, розповсюджуючи нечестя» (26:183)
Згідно до мого розуміння, у цьому і полягає мета заборони лихварства. Хіба ти не вважаєш, о,мій брате, що річ (динар, вартість якого не визначається по собі, а це узгоджена ціна) повинна прив’язуватися до основи (золота)?
Відповідь: Мій дорогий брате. І тобі мир від Аллаха, милість та благословення.
Що стосується нинішніх паперових грошей, то до них мають бути застосовані закони, які пов’язані з грошима з урахуванням загального грошового мотиву, тобто використання цих паперів у вигляді ціни та оплати. Усе, що використовується у вигляді ціни та оплати, вважається грошима, і до нього мають бути застосовані закони, які пов’язані з грошима доти, доки бувають в оберті людей та не скасовані по закону.
Що стосується доказу прийняття цих паперів у якості грошей, до яких мають бути застосовані закони, пов’язані з грошима, то він наступний:
Оскільки ці папери обов’язкові та умовно вони вважаються грошима, ціною речей, оплатою послуг та користі, і за допомогою них купується золото та срібло,так само як і купується решта інших товарів, то у такому випадку в них є грошовий мотив, тобто використанні їх у вигляді ціни та платні, що готівково у золоті та сріблі із них чеканяться динари та дірхеми. Тому закони валют, пов’язані з золотом та сріблом, мають бути застосовані до обов’язкової грошової валюти і з них стягується закят та забороняється стосовно них лихварство. Тому не можна повертати борг більше взятого, інакше це буде лихварством. Так само не дозволено обмінювати їх у валюті не інакше як однаково та рівним чином.. згідно законам шаріату, пов’язаних з валютою, золотом та сріблом.
Тому борг тобі інші повинні повертати без надбавок, навіть, якщо вартість валюти знизилась або зросла .. доки ця валюта діє за законом.
Я визнаю згадані тобою проблеми у результаті падіння вартості валюти і, як ти сказав, якщо хтось винен тобі 1000 динарів десять років назад і він хоче погасити борг сьогодні, то зрозуміло, що тобі тяжко через падіння вартості валюти впродовж десяти років. Але істині треба слідувати у будь-якому випадку. Доти, доки до цих паперів можна віднести реальність валюти, то до них мають бути застосовані їх закони з точки зору лихварства. У такому випадку не можна погашати борг більше тим, чим взято доти, доки ця паперова валюта визнана законом.
Я прошу Аллаха, що Він благословив тебе , твоє майно, родину та дітей.
Ваш брат Ата ібн Халіл Абу ар-Рашта.
06 Раджаб 1434 р.х.
16 травня 2013 р.
Низка відповідей шейха, вченого Ата ібн Халіла Абу ар-Рашта, аміра Хізб ут-Тахрір, на запитання відвідувачів його сторінки на Фейсбуку