Відповідь на питання відносно недійсного (батиль) та неправильного (фасід) нікяха

Відповіді Аміра
Друкарня

Адресований ФархуФархату

Питання: З іменем Аллаха, Милостивого та Милосердного. Ассаляму алейкум ва іва баракятуху! Нехай береже Вас Аллах, дорогий наш аміре.

Моє питання полягає у наступному: яка є різниця між умовами правильності та умовами укладання шлюбу? Як це впливає на шлюб, коли він анулюється (батиль) і коли буває зіпсованим (фасід)? Нехай винагородить Вас Аллах благом і дарує перемогу над ворогами.

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

1 — Ми вже детально роз’яснили це питання книзі «Соціальна система Ісламу»:

«Шлюб укладається шляхом шаріатської пропозиції та прийняття (згоди). Пропозиція — це перша промова, яка виходить від однієї із двох сторін, які домовляються. Прийняття — це друга промова другої сторони, яка домовляється … Для укладання шлюбу є чотири умови:

1. Єдність місця пропозиції та прийняття таким чином, щоб місце, звідки виходила пропозиція, було тим же місцем, де відбулось прийняття. Це у тому випадку, коли обидві сторони, які домовляються, присутні в одному місці. Якщо ж одна із сторін знаходиться в одному місті, а інша — в іншому, і одна із них написала листа другої, пропонуючи шлюб, і та сторона, якій написана ця пропозиція, прийняла її, то шлюб вважається укладеним. Проте у цьому положенні ставиться умовою те, щоб жінка прочитала листа двом свідкам або дала прочитати його їм, або вона повинна сказати їм, що такий-то чоловік послав їй послання, у якому він бажає одружитись з нею, і у тому ж місці вона бере їх у свідки у тому, що вона вийшла за нього заміж.

2. Другою умовою укладання шлюбу є те, щоб кожна із двох сторін, які домовляються, чула та розуміла промову іншої, знаючи при цьому, що цим вираженням вона бажає укладання шлюбу. Якщо вона не дізналась цього, тобто не почула або не зрозуміла як, наприклад, якщо чоловік навчив жінку вимовити значення «я вийшла за тебе заміж» на незрозумілій для неї мові, а вона, не знаючи цієї мови, сказала ці слова, яким він навчив її, не розуміючи їх і не знаючи, що метою сказаного нею є укладання шлюбу, і він прийняв це, то шлюб не може вважатись укладеним. Але якщо вона знає, що метою того, що вона говорить,є укладання шлюбу, то шлюб буде правильним.

3. Непротиріччя прийняттю пропозиції, без відмінності у тому, чи протирічить воно усій пропозиції або її частині.

4. Четвертою умовою є допустимість по Шаріату вступу у шлюб однієї сторони, як домовляється, з другою. Це означає, що жінка повинна бути мусульманкою або кітабійя, а чоловік повинен бути мусульманином, і годі.

Якщо угода відповідає цим чотирьом умовам, то укладання шлюбу буде вважатись дійсним. Але якщо угода не відповідає хоча б одній із цих умов, то шлюб не може бути укладений і вважається недійсним у своїй основі.

Для правильності шлюбу необхідно також повна наявність умов правильності. Це три умови:

1. Жінка повинна бути доречною для укладання з нею шлюбу. Наприклад, не дозволено одружуватись на двох сестрах.

2. Шлюб може бути правильним лише з опікуном. Жінка не може сама видати себе заміж або видати заміж іншу жінку, і не може доручити не своєму опікуну видати її заміж. Якщо вона так вчиняє, то її шлюб буде неправильним.

3. Присутність двох свідків-мусульман, які повинні бути повнолітніми та перебувати у здоровому глузді. Вони повинні чути промову двох сторін, які домовляються, і розуміти, що метою промови, з якою сталася пропозиція і прийняття, є укладання шлюбу.

Якщо угода відповідає цим умовам, то вважається правильним, а якщо втрачає хоча б одну із цих умов, то вважається фасід (зіпсованим)...». Потім ми привели докази цих умов. Отож, якщо не дотримуються умови укладання нікяху, то шлюб буде недійсним (батиль), якщо ж не дотримуються умови правильності нікяху, то шлюб буде фасід.

2 — Щоб визначити різницю між фасад (зіпсованістю) та бутлян (недійсністю), треба знати, що бутлян — це невідповідність наказу Законодавця з точки зору його основи, тобто угода заборонена в основі, або умова, яка не дотримується, порушує основу дії, на відміну від фасада, який в основі відповідає наказу Законодавця, але, будучи неанулюючим основу, він усе ж таки суперечить наказу Законодавця. Неможливо наявність фасаду в обрядах поклоніння (ібадат), де будь-який фасад буде вважатись анулюючим, тому що усі умови ібадатів стосуються основ. Проте, фасад може зустрічатись і взаємостосунках та угодах. Наприклад, угода про продаж іще ненародженого плоду є батиль (недійсною), тому що це заборонено в основі, на відміну від торгівлі жителя міста з жителем пустині у чому присутній фасад, тому що він не знає ціни продаваємої речі;коли ж він побачить ціни, то може здійснити угоду або відхилити її.

Також акціонерна кампанія буде батиль в основі, оскільки партнером не виступає фізична особа, а це — одні із основних умови угоди. Якщо партнери створили кампанію згідно з шаріатськими умовами, але обумовились, що одному із них буде належати певна сума, така кампанія буде фасід (зіпсована),тому що упущення — в описі, а не в основі, де оплатою повинна бути доля у відсотках від прибутку, а не певна сума. Звідси кампанія стає фасід, але якщо вони домовляться про долю кожного з прибутку, то зникне фасад і угода стане правильною.

Таким чином, в ібадатах немає ніякої різниці між фасад та бутлян. Будь-який вид ібадату буде або правильним, знімаючим з людини, або недійсним, не знімаючим з людини борг. Проте бутлян відрізняється від фасаду у майнових угодах,де маються обопільні зобов’язання або перехід майна,наприклад: угоди торгівлі, оренди, угода хаваля (передача боргу), компаньйонство і т.п.

Що стосується нікяха, то і батиль і фасід суперечать Шаріату. Проте ніякх батиль анульований в основі, і забороненими будуть усі наслідки, що витікають із нікяха. Наприклад, статевий зв’язок буде вважатись перелюбством, а дитина буде вважатись авлядузіна (позашлюбною); також немає місця ідді, немає права на махр і немає родичів по шлюбним узам. Такій нікях недійсний в основі. Що стосується нікяха фасід, то тут мається невідповідність Шаріату в умовах правильності, а не в умовах укладання угоди. Тому, незважаючи на гріх, який падає на обох, якщо вони мали статеву близькість, то нікях визнається, як і усі наступні норми за ним. Проте якщо вони не мали статевої близькості після никяху фасід, то немає місця решті усіх інших норм від нікяху. Що стосується цих самих норм, слідуючих за шлюбом, коли сталася статева близькість після фасід нікяха, то сюди відноситься наступне:

— Махр. Він стає обов’язковим, навіть після фасід нікяха, якщо мала місце статева близькість. Повідомляється, що Пророк ﷺ сказав:

أَيُّمَا امْرَأَةٍ نَكَحَتْ بِغَيْرِ إِذْنِ وَلِيِّهَا فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ فَنِكَاحُهَا بَاطِلٌ فَإِنْ دَخَلَ بِهَا فَلَهَا الْمَهْرُ بِمَا اسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا

«Якщо жінка виходить заміж без згоди свого опікуна, то її нікях недійсний. І якщо вони мали статеву близькість, то їй надлежить махр, тому що він мав з нею статеву близькість …»(вивів Тірмізі і сказав: «Хадіс — хасан»).

Посланець Аллаха ﷺ сказав, що махр надлежить жінці, яка вступила у нікях фасід, тобто без згоди опікуна, з умовою, що вони мали статеву близькість. Таким чином, Посланець Аллаха ﷺ прив’язав махр до статевого контакту. У хадісі говориться: «І якщо вони мали статеву близькість, то їй надлежить махр, тому що він мав з нею статеву близькість».

— Також після фасід нікяха мають місце і інші норми, якщо був статевий зв’язок. Проте тут мається багато деталей та розбіжностей з точки зору фікха, як, наприклад, у питанні ідди, родинних зв’язків, спадкування та родинних зв’язків по шлюбним узам. Хто потребує цих деталей, той може знайти їх у книгах по фікху.

Аллах знає краще.


Ваш брат Ата ібн Халиль Абу ар-Рашта
15.02.2018

Низка відповідей вченого, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання відвідувачів його сторінки у «Facebook» «Фікхій»

 


Низка відповідей вченого, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання відвідувачів його сторінки у «Facebook» «Фікхій»