Питання: Про стяги (ліва) і прапори (райа) згадується у книгах «Держапарати Халіфату» та «Ісламська особистість», 2 том. Проте є низка речей, які викликають певну заплутаність:
1) Говориться, що стяг (ліва) також називають «Алям». Він вказує на місцезнаходження аміра армії. Що стосується прапору (райа), то він дається вже самій армії. Таким чином, стяг (ліва) в одній армії буває один, а прапорів (райа) багато.
Звідси питання: як таке може бути?
2) Пишеться, що стяг (ліва) вручається аміру війська чи командуючому ним. Проте на поле битви командуючому самою битвою вручається лише прапор (райа).
Звідси питання: у чому різниця між тим, що вручається аміру армії, і тим, що вручається командуючому битвою?
3) Згадується, що халіф піднімає стяг (ліва) на тому місці, де знаходиться сам. Тобто над своєю резиденцією.А решта держапаратів, заклади та їх адміністрації піднімають лише прапор (райа).
Звідси питання: хіба місце, де заходиться халіф, не є державним закладом?
4) Роз’яснюється, що стяг (ліва) кріпиться на кінці списа і накручується на нього. Також оговорюється, що його назвали «стягом» (ліва) через його великі розміри, і він використовується лише при необхідності. Що стосується прапору (райа), то він прикріпляється до спису чи флагштоку і розвівається по вітру.
Звідси питання: навіщо стяг (ліва) буде підніматись над тим місцем, де знаходяться халіф чи командуючий армією, якщо вітер не буде розвівати його,у той час як прапор (райя) буде розвиватись по вітру?
Прошу Вас роз’яснити ці аспекти, адже стяги (ліва) і прапори (райя) є розпізнавальними знаками держави, і тому важливо, щоб усе було зрозуміло. Нехай Аллах благословить Вас!
Відповідь:
У цих аспектах немає ніякої плутанини, якщо уважно розглянути обидві книги. Адже вони пов’язані одна з одною. Давайте розглянемо разом:
1) Стяг (ліва) і прапор (райа) у лексичному значенні мають одне значення, іще їх називають словом «Алям», про це згадується у тлумачному словнику арабської мови «Аль-Камус аль-Мухит» у розділах «رَوِيَ» и «لَوِيَ». Проте Шаріат у використанні кожного із них дав наступне значення:
а) Стяг (ліва) — матеріал білого кольору, на якому чорними літерами і арабським шрифтом написано «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ», він вручається аміру чи командуючому армією, є розпізнавальним знаком його місцезнаходження. Стяг (ліва) переміщається разом з переміщенням місцезнаходження головнокомандуючого. Доказом того, що стяг (ліва) вручається аміру армії, служить згадане Ібн Маджою від Джабіра:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ مَكَّةَ يَوْمَ الْفَتْحِ وَلِوَاؤُهُ أَبْيَضُ
«Коли Посланець Аллаха ﷺ увійшов у Мекку у день завоювання, і його стяг був білим».
Передає ан-Насаі від Анаса:
أَنَّهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ أَمَّرَ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ عَلَى الْجَيْشِ لِيَغْزُوَ الرُّومَ عَقَدَ لِوَاءَهُ بِيَدِهِ
«Коли Посланець ﷺ зробив аміром війська Усаму ібн Зайда, то для битви з візантійцями вручив йому білий стяг (ліва)».
б) Прапор (райа) — матеріал чорного кольору, на якому білими літерами та арабським шрифтом написано «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ». Прапор (райа) знаходиться у командуючого підрозділами армії (батальйони, бригади та інші). Доказом цьому служать слова ПосланцяАллаха ﷺ,коли він був призначений керівником військ при взятті Хайбару:
لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَأَعْطَاهَا عَلِيًّا
«Я неодмінно вручу цей прапор тому чоловіку, який любить Аллаха і Його Посланця, а Аллах і Його Посланець люблять його». І потім він вручив його Алі» (Бухарі, Муслім).
Алі й той час вважався командуючим полку чи бригади. Також у хадісі аль-Харіса ібн Хассана аль-Бакрі говориться:
قَدِمْنَا الْمَدِينَةَ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الْمِنْبَرِ وَبِلَالٌ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْهِ مُتَقَلِّدٌ السَّيْفَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِذَا رَايَاتٌ سُودٌ فَقُلْتُ مَا هَذِهِ الرَّايَاتُ قَالُوا عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ قَدِمَ مِنْ غَزَاةٍ
«Коли ми прибули у Медину, Пророк ﷺ стояв на мінбарі, а поруч з ним стояв Білял, озброєний мечем. Перед ними були чорні прапори (райа), я спитав: «Що це за прапори (райя)?», — на що мені відповіли: «Амр ібн аль-Ас прибув із військового походу» (Ахмад).
Зміст слів «були чорні прапори (райа)» говорить про те, що з армією було багато прапорів (райа). У той же час аміром цієї армії був один чоловік в особі Амра ібн аль-Аса. Це означає, що прапори (райа) були у командирів бригад та інших підрозділів.
Тому стяг (ліва) вручається аміру армії, а прапори (райа)знаходяться у решти інших її частин (полків, бригад і т.д.). Таким чином, стяг (ліва) в одній армії буває один, а прапорів (райа) — багато.
Стяг (ліва) призначається лише аміру армії, а прапори (райа) знаходяться з військовими частинами.
2) Стяг (ліва) вручається аміру армії і використовується для позначення його місцезнаходження, і він повинен бути завжди з ним. Проте на поле битви командуючому битвою вручається вже прапор (райа), який він носить у ході битви. І ту неважливо, чи є командуючий битвою аміром армії чи головнокомандуючим, якого призначив амір. Прапор (райа)називається «уммуль-харб» (мати війни), бо він знаходиться на поле битви у командуючого битвою.
Тому у військовому положенні з кожним командуючим битвою знаходиться один прапор (райа). Це було відомою справою у той час. І наявність піднятого прапору (райа) вказувало на присутність сили у командуючого битвою. Дане положення є адміністративним порядком, якого дотримуються згідно звичаям ведення бойових дій з допомогою армії.
Саме тому Посланець Аллаха ﷺ повідомляв про смерть Зайда, Джафара та Ібн Равахі іще до приходу військ з цією звісткою, говорячи:
أَخَذَ الرَّايَةَ زَيْدٌ فَأُصِيبَ ثُمَّ أَخَذَ جَعْفَرٌ فَأُصِيبَ ثُمَّ أَخَذَ ابْنُ رَوَاحَةَ فَأُصِيبَ
«Прапор (райа) взяв Зайд, і загинув, потім прапор (райа) взяв Джафар, і загинув, а потім прапор (райа) взяв Ібн Раваха, і загинув».
Також у положенні, коли іде битва, а командуючим військом є сам халіф, поруч з прапором (райа) дозволено наявність піднятого стягу (ліва). У «Сірі» Ібн Хішама під час розповіді про велику битву при Бадрі говориться, що і стяг (ліва) і прапор (райа) були присутні у цій битві.
Проте у мирний час або після звершення битви прапори (райа)піднімаються над частинами армій, тобто над її бригадами, батальйонами та іншими частинами, як це було приведено у хадісі Харіса ібн Хассана аль-Бакрі про військо Амра ібн аль-Аса.
3) Халіф є головнокомандуючим армією в Ісламі, тому він піднімає стяг (ліва) над тим місцем, де знаходиться сам, тобто над своєю резиденцією, бо по Шаріату стяг (ліва) вручається саме аміру армії. Також над резиденцією халіфа допускається підняти прапор (райа)(адміністративно), адже його резиденція вважається головою державних закладів.
Решта держапаратів, заклади та їх адміністрації піднімають лише прапори (райа). Адже стяг (ліва) є розпізнавальним знаком місцезнаходження аміра армії.
4) Стяг (ліва) кріпиться на кінці списа і накручується на нього, потім дається командуючому згідно з кількістю армій, так він втручається командуючому 1-ої, 2-ої, 3-ої армією, або командуючому Шаму, Іраку, Палестини, або командуючому армією Алеппо, Хомсу, Бейруту.
В основі стяг накручується на спис з боку вістря і не розпускається, окрім як по необхідності. Наприклад, стяг (ліва) водружається над резиденцією халіфа через важливість цього місця, а також над місцями перебування командуючих армій у мирний час для того, щоб Умма бачила велич стягів (ліва) озброєних сил. Проте якщо ця необхідність стикається з безпекою, подібно побоюванню за те, що ворог дізнається місцезнаходження командуючих, то стяг (ліва) повертається у своє основне положення, тобто залишається згорнутим.
А що стосується прапору (райа), то він залишається майоріти на вітру, як це робиться у звичайний час, саме тому допускається його водруження над державними закладами.
Висновок:
По-перше, що стосується озброєних сил:
а) Під час війни стяг (ліва) в обов’язковому порядку встановлюється над штабом аміра і залишається згорнутим. Проте після вивчення положення безпеки можливо його розкриття.
Також мається прапор (райа), який несе командуючий військом на полі бою, а якщо на полі бою знаходиться сам халіф, то дозволено підняття і стягу (ліва).
б) При мирному положенні стяги (ліва) вручаються командуючим армій і знаходяться у згорнутому положенні на спис. Проте допускається їх водруження над штабами командуючих арміями. Що стосується прапорів (райа), то допускається їх розповсюдження в армії серед бригад, батальйонів та інших підрозділів. Також поруч зі звичайним прапором (райа) допускається наявність особливого прапору (райа) у кожного загону, батальйону... який відрізняє їх (адміністративно).
По-друге, що стосується державних закладів, державних організацій та відділів безпеки, то над ними піднімаються лише прапори (райа), за винятком резиденції халіфа, адже над резиденцією халіфа піднімається стяг (ліва), бо халіф вважається головнокомандуючим озброєних сил. Проте допускається підняття (адміністративно) прапору (райа) поруч зі стягом (ліва), тому що резиденція халіфа є головним державним закладом серед решти інших.
Що стосується приватних організацій і простих людей,то вони можуть як носити, так і водружати прапор (райа) над своїми організаціями і домами, особливо під час заходів, свят, перемог і т. п.
Сподіваюсь, цієї відповіді буде досить для усунення неясності, яка виникла у Вас.
14 Джумада аль-уля 1425 р.х.
03.07.2004 р.