Відповіді жінкам про розлучення, зокрема — про потрійне розлучення

Відповіді Аміра
Друкарня

1) Усе, що є табанні, згадано у книзі «Соціальна система». Що стосується решти інших відгалужень, наприклад, коли наступають три талака (розлучення ), то це не табанні, і тут можна брати думку будь-якого вшанованого муджтахіда.

Що стосується моєї думки у питанні про три талака, то я віддаю перевагу тому, що три талака, сказані однією фразою, будуть вважатись трьома. Під цими словами я маю на увазі:

а) Якщо чоловік скаже дружині: «Ти розлучна три рази», — при умові, що він у здоровому глузді і розуміє, що говорить. Іншими словами, він не є іноземцем, який не розуміє значення сказаних ним слів. Такий талак («Ти розлучна три рази») вважається як три окремих талака, і тут не буде враховуватись, чи мав він намір тим самим сказати лише один талак чи три. Причина у тому, що сама фраза («Ти розлучна три рази») несе ясне значення, яке не потребує у тому чи іншому намірі з боку того, хто сказав. Докази сказаному я згадав у своїй книзі «Ат-Тайсір фі усульат-тафсір», коли коментував 2 суру 230 аят. Нижче я приведу уривок із моєї книги:

«У цих аятах Всевишній Аллах роз’яснив, що той, хто тричі дав талак своїй дружині, тобто перевищив кількість двох талаків «розлучення допускається двічі» (2:229), той розлучився остаточно (байнунакубра). Тому він не може повернути дружину під час ідди, а також не може заново одружитись з нею, надавши новий махр. Він зможе одружитись з нею з новим махром лише після того. як вона вийде заміж за іншого і той розлучиться з нею. Тільки після цього процесу колишній чоловік зможе заново посвататись до неї і одружитись, бо вона стала для нього чужою, як і будь-яка інша жінка.

Виникає питання:байнунакубра (остаточне розірвання шлюбу) є наслідком трьох талаків, сказаних кожен в окремий період часу, або ж є наслідком трьох талаків, сказаних за однією фразою?

У цьому питанні факіхи сильно суперечили. Ми ж скажемо, що немає різниці між трьома талаками сказаними у різний час, і трьома талаками, сказаними в одній фразі. Хукм байнунакубра вступає у силу як після трьох талаків, сказаних у різний час, так і після трьох, сказаних в одній фразі. Доказом цьому служить:

1. Починаючи зі слів Всевишнього Аллаха:

الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ

«розлучення допускається двічі, після чого треба або утримати дружину на розумних умовах, або відпустити її по-доброму», —

І до слів:

فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ

«якщо він розлучився з нею (у третій раз), то йому не дозволено одружуватись на ній, доки вона не вийде заміж за іншого».

Всевишній роз’яснює, що «розлучення допускається двічі», при цьому не згадує роздільність або суміщеність сказаного талака. Далі Він говорить «якщо він розлучився з нею (у третій раз)», то дія зафіксувалась, при цьому тут це відбувається в абсолютній формі (мутляк), а не в обмеженій (мукайяд), і неважливо, чи згадане третє розлучення поруч (в одному маджлісе) з двома попередніми талаками, або кожен із них окремо у свій час.

В аяті мова йде про байнунакубра (остаточне розлучення), що відбувається як після трьох талаків, даних в одній фразі, так і після трьох талаків, даних окремо у різні періоди часу.

Неправильно говорити, що три талака повинні бути дані окремо і що лише тоді наступить остаточне розлучення (байнунакубра), і нібито ці ж три талака, дані однією фразою, не вважаються як байнунакубра, а вважаються лише одним талаком, як це зустрічається у деяких хадісах Посланця Аллаха ﷺ.

Так неправильно говорити, тому що усі ці хадіси — слабкі (даіф), і серед них немає ані хасан чи сахіх хадісів, окрім двох, переданих Ібн Аббасом. Проте і ці обидва хадіси непридатні для обмеження (такйіда), і їх неможна використовувати у якості доказів на цю думку. Давайте розглянемо хадіси Ібн Аббаса:

Перший: хадіс Мухаммада ібн Ісхака, який сказав: «Повідомив мені Дауд ібн Хусайн від Ікріми, а він — від Ібн Аббаса, що Абу Рукана тричі дав талак своїй дружині за один раз, про що згодом жалкував. Після чого Посланець Аллаха ﷺ сказав йому:

فَإِنَّهَا وَاحِدَةٌ

«Це вважається одним талаком» (привів Ахмад у своєму «Муснаді»).

Другий: хадіс від Тавуса, що Абу Сахба сказав Ібн Аббасу:

أَتَعْلَمُ إِنَّمَا كَانَتِ الثَّلاَثُ تُجْعَلُ وَاحِدَةً عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَثَلاَثاً مِنْ إِمَارَةِ عُمَرَ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ نَعَمْ

«Чи знаєш ти, що у часи Пророка ﷺ, Абу Бакра та у перші три роки правління Умара талак, даний тричі за раз, вважався одним талаком?». Ібн Аббас відповів: «Так» (Муслім).

Не передається жодного із сахіх чи хасан хадісу від когось про те, що три талака за один раз вважаються одним, окрім Ібн Аббаса. Хадіс Ібн Аббаса вказує на те, що три талака однією фразою вважаються одним талаком. Проте ця думка — марджух (йому не віддається перевага), тому що навіть самі фетви Ібн Аббаса, які прийшли достовірним шляхом, говорять про те, що три талака однією фразою вважаються трьома талаками, і після цього вступає у силу байнунакубра. Нижче ми вкажемо деякі із цих достовірних фетв самого Ібн Аббаса:

1. Повідомляє Абдуллах ібн Касір, що Муджахід сказав: «Я був у Ібн Аббаса. Прийшов один чоловік і сказав, що розлучився з дружиною потрійним талаком. Ібн Аббас замислився. Мені здалось, що він вирішить повернути дружину до нього. А він (Ібн Аббас) сказав так: «Один із вас робить дурість, потім починає волати: «Ібн Аббас! Ібн Аббас!»... Всевишній Аллах говорить:

وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخۡرَجٗا

«Тому, хто боїться Аллаха, він створює вихід із положення» (65:2).

Раз ти не побоявся Аллаха, то я не бачу для тебе ніякого виходу. Ти пішов проти свого Господа, у результаті дружина розсталась з тобою. Всевишній Аллах говорить:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِذَا طَلَّقۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ

«О Пророк! Коли ви даєте дружина розлучення, то розлучайтесь на протязі встановленого строку (ідди)» (65:1)».

Таким чином. Ібн Аббас порахував, що потрійний талак за раз вважається байнунакубра.

2. Подібний ріваят передає Хумайд аль-Арадж та інші від Муджахіда, а він — від Ібн Аббаса.

3. Також повідомляє Шуба від Амра ібн Мурри, Аюба та Ібн Джурайджа, усі троє — від Ікріми ібн Халіда, а він — від Саіда ібн Джубайра, а той — від Ібн Аббаса.

4. Ібн Джурайдж від Абдульхаміда ібн Рафіа, а він — від Ати, а він — від Ібн Аббаса.

5. Аль-Амаш від Маліка ібн Харіса, а він — від Ібн Аббаса.

6. Ібн Джурайдж від Амра ібн Дінара, а він — від Ібн Аббаса.

У кожному хадісі Ібн Аббас говорив, що три талака однією фразою вважаються трьома талаками, як про це говориться у ріваяті Абу Дауда, де Ібн Аббас сказав: «Дружина розійшлась з тобою».

Ці фетви загальновідомі, тобто достовірно повідомлено від Ібн Аббаса, що три талака, сказаних однією фразою, вважаються байнунакубра. Тому хадіс, переданий від Ібн Аббаса, що Посланець Аллаха ﷺ вважав три талака, сказаних за раз, одним талаком, є марджухом (йому не віддається перевага). Раджіхом (переважною думкою) у цьому питанні буде вказівка аята на то, що три талака, будь то роздільно сказані чи в одній фразі, вважаються байнунакубра. Цієї думки дотримувались багато факіхів і вчених.

Бухарі у своїй книзі «Сахіх» навіть один із розділів назвав «Чи дозволено розлучатись тричі за раз у зв’язку зі словами Всевишнього: «Розлучення допускається двічі»,— а також він привів хадіс прокляття (ліан): «Від Сахля ібн Саада ас-Саіді..., де Сахль сказав: «Вони закликали один на одного прокляття... Після чого він дав їй потрійне розлучення іще до того, як Посланець Аллаха ﷺ велів йому зробити це». Ібн Шіхаб сказав: «Цього дотримувались перші покоління мусульман».

Аль-Байхаки у коментарі до хадісу Тавуса від Ібн Аббаса, який вивів Муслім і не вивів Бухарі и, сказав: «Я думаю, що Бухарі залишив цей хадіс з причини його суперечності решті ріваятів (версій)від Ібн Аббаса», — і далі він (аль-Байхаки) привів ріваяти, які ми вже розглянули.

Отож, три талака однією фразою так само, як і окремо сказані, вважаються трьома талаками, і після них вступає у силу у байнунакубра. Усе ж таки, є різниця між талаками за один раз і роздільними у тому, що заборонено (харам) давати три талака одним разом. Але, як ми вже сказали, якщо чоловік дав дружині такий талак, то він вважається трьома талаками, навіть якщо це і заборонено. Проте, хто вчинить таким чином, той скоїть гріх. Доказом тому служить хадіс Посланця Аллаха ﷺ, який переданий Махмудом ібн Лябідом:

أُخْبِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ رَجُلٍ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثَ تَطْلِيقَاتٍ جَمِيعًا, فَقَامَ غَضْبَانَ ثُمَّ قَالَ: أَيُلْعَبُ بِكِتَابِ اللَّهِ وَأَنَا بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ؟! حَتَّى قَامَ رَجُلٌ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَا أَقْتُلُهُ

«Одного разу Посланцю Аллаха ﷺ повідомили про те, що якийсь чоловік дав три талака одним разом. Тоді Пророк ﷺ, розгнівавшись, піднявся зі свого місця і сказав: «Невже ви граєте з Книгою Аллаха, тоді як я іще серед вас?!». Почувши це, один із сподвижників встав і сказав: «О, Посланець Аллаха! Чи не вбити мені його за це?» (ан-Насаі).

Тому у даному питанні я віддаю перевагу саме цій думці (три талака однією фразою вважаються трьома талаками). Проте Аллах знає краще!» (Кінець цитати).

б) Якщо хтось дасть дружині потрійний талак, то у силу вступають наступні хукми Шаріату:

1) Між чоловіком і дружиною відбувається байнунакубра, тобто дружина стає забороненою для чоловіка доти, доки вона не вийде заміж за іншого, а він вже знов не розлучиться з нею. І лише після того, як жінка вичекає ідду, вона може вийти знов заміж за того, з ким була у шлюбі у перший раз. Проте між ними повинна відбутись нові шлюбна угода (ніках). Всевишній сказав:

فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُۥ مِنۢ بَعۡدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوۡجًا غَيۡرَهُۥ

«Якщо він розлучився з нею у третій раз, то йому не дозволено одружуватись з нею, доки вона не вийде заміж за іншого» (2:230).

2) Жінка не може вступати у шлюб, доки не сплив строк її ідди. Строк ідди залежить від положення жінки: якщо вона вагітна, то ідда триває доти, доки не народиться дитина; якщо вона не вагітна, тоді ідда буде тривати три цикли менструації, тобто три місяці. Сказав Всевишній:

وَأُوْلَٰتُ ٱلۡأَحۡمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ

«Для вагітних строк встановлений доти, доки вони не народять» (65:4),

وَٱلۡمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓءٖ

«Розлучені жінки повинні вичікувати на протязі трьох циклів» (2:228).

3) Жінка під час ідди не повинна виходити із дому, окрім як якщо тільки у цьому є необхідність. Виходити вона може удень, а вночі вона повинна залишатись у своєму домі.

Приводиться від Джабіра ібн Абдуллаха: «Моя тітка по матері отримала три розлучення. Після цього вона вийшла із дому, щоб збирати врожай зі своїх пальм. По дорозі їй зустрівся чоловік, який сказав, що вона не повинна виходити із дому. Тоді вона пішла до Пророка ﷺ і розповіла йому про це, на що він відповів:

اُخْرُجِي فَجُدِّي نَخْلَكِ لَعَلَّكِ أَنْ تَصَدَّقِي مِنْهُ أَوْ تَفْعَلِي خَيْراً

«Виходи і збирай врожай зі своїх пальм. Можливо, потім ти подаси з них милостиню або зробиш іншу благу справу » (Муслім).

4) Що стосується слів, що після трьох талаків немає необхідності тримати ідду, бо ідда зв’язана з талаком ріджі (розлучення, після якого неможливе возз’єднання), під час яких чоловік може повернути дружину, то треба розуміти, що повернення дружини під час двох талаків — це одна із мудрощів (хікма) ідди. Але також ідда дотримується, щоб дізнатись, вагітна жінка чи ні, тому кожна розлучена жінка тримає ідду, щоб було зрозуміло, вагітна вона чи ні.

 

18.06.2004