від Аль-Махаббату Ліллях
Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.
Дорогий брате, вельмишановний шейх Ата Абу ар-Рашта, нехай примножить Аллах Ваші знання і силу, а також дарує перемогу Вашими руками.
У мене є питання, які хотів би задати Вам: які є хукми про здійснення хаджу замість іншого? Чи можна здійснювати хадж від імені живих чи мертвих? Наприклад, чоловік раніше здійснив хадж за себе, а тепер вирішив здійснити хадж замість іншого живого чоловіка, природно, йому покриваються усі витрати хаджу. Чи можна здійснити хадж від імені померлого чоловіка? При здійснені хаджу від імені іншого чи потрібна наявність родинного зв’язку між тим, тим, хто здійснює і тим, за кого здійснюють хадж?
Нехай примножить Аллах Ваші знання і силу, а також дарує перемогу Вашими руками!
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.
Здійснювати хадж за іншого чоловіка дозволено по Шаріату, але з дотриманням наступних умов:
Перше: чоловік, який здійснює від імені іншого, спочатку повинен здійснити хадж за себе. Доказом цьому служить наступне:
● Наводить ад-Дарукутні в своєму «Сунані»:
«Нам розповіли Абу Мухаммад ібн Саід і аль-Хусайн ібн Ісмаіль: «Нам розповів Якуб ібн Ібрахім ад-Дауракі: «Нам розповів Хушайм: «Нам розповів ібн Абу Ляйля від Ати, а він — від Аіші:
أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعَ رَجُلاً يُلَبِّى عَنْ شُبْرُمَةَ فَقَالَ وَمَا شُبْرُمَةُ قَالَ فَذَكَرَ قَرَابَةً لَهُ قَالَ فَقَالَ أَحَجَجْتَ عَنْ نَفْسِكَ قَالَ فَقَالَ لاَ قَالَ فَاحْجُجْ عَنْ نَفْسِكَ ثُمَّ حُجَّ عَنْ شُبْرُمَةَ
«Якось Пророк ﷺ почув чоловіка, який промовляв тальбію1 від імені Шубруми, після чого спитав: «Хто такий Шубрума?». Чоловік повідомив, що це його родич. На що Пророк ﷺ спитав: «Чи здійснював ти хадж за самого себе?». На це чоловік відповів: «Ні!». Тоді Пророк ﷺ сказав йому: «Спочатку здійсни хадж за себе, а потім вже — за Шубруму».
● Наводить аль-Байхакий в своєму «Ас-Сунану аль-Кубра»: «Нам повідомив Абу Наср ібн Катада: «Абу аль-Хасан Мухаммад ібн аль-Хасан ас-Саррадж сповістив про наступне: «Нам розповів Мутайін: «Нам розповів Ібн Нумайр: «Нам розповів Абда ібн Суляйман:…». Інший існад: «Нам повідомив Абу Наср ібн Катада: «Нам під диктовку розповів Абу Бакр Мухаммад ібн Мухаммад ібн Дауд ас-Сіджзі: «Нам розповів Абдур-Рахман ібн Мухаммад ібн Ідріс аль-Ханзалі: «Нам розповів Харун ібн Ісхак аль-Хамазані: «Нам розповів Абда ібн Суляйман аль-Киляби від Саіда ібн Абу Аруба, а він — від Катади, а він — від Азра, а він — від Саіда ібн Джубайра, а він — від Ібн Аббаса:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعَ رَجُلاً يَقُولُ لَبَّيْكَ عَنْ شُبْرُمَةَ فَقَالَ مَنْ شُبْرُمَةُ فَذَكَرَ أَخاً لَهُ أَوْ قَرَابَةً قَالَ أَحَجَجْتَ قَطُّ قَالَ لَا قَالَ فَاجْعَلْ هَذِهِ عَنْكَ ثُمَّ حُجَّ عَنْ شُبْرُمَةَ
«Одного раз Посланець Аллаха ﷺ почув, як якийсь чоловік говорить: «Ось я перед Тобою від імені Шубруми». Він ﷺ спитав: «Хто такий Шубрума?», — на що чоловік сказав (передавач точно не пам’ятав слова цього чоловіка, тому передав так): «Мій брат або мій родич». Тоді Посланець ﷺ спитав: «Чи здійснював ти хадж за самого себе?», — на що він відповів: «Ні». Тоді він ﷺ сказав йому: «Спочатку здійсни хадж за себе, а потім вже — за Шубруму». Даний хадіс має достовірний існад, і немає на цю тему більш достовірного хадіса, аніж той, який був переданий Абу Даудом в його «Сунан» від Ісхака ібн Ісмаіля і Ханнада ібн ас-Сарійя, а вони — від Абди. Яхья ібн Маін сказав: «Найбільш точним слухачем Саіда є Абда ібн Суляйман...». Даний хадіс також наводить ат-Табарі в своєму «Аль-Муджам аль-Кабір» від Саіда ібн Джубайра, а він — від Ібн Аббаса.
Друге: дозволяється здійснити хадж від імені померлого, але при умови, що померлий не здійснював його при житті. Доказом цьому служить наступне:
● Наводить Бухарі в своєму «Сахіх»: «Нам розповів Муса ібн Ісмаіль: «Нам розповів Абу Авана від Абу Саіда ібн Джубайра, а він — від Ібн Аббаса:
أَنَّ امْرَأَةً مِنْ جُهَيْنَةَ جَاءَتْ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ إِنَّ أُمِّي نَذَرَتْ أَنْ تَحُجَّ فَلَمْ تَحُجَّ حَتَّى مَاتَتْ أَفَأَحُجُّ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ حُجِّي عَنْهَا أَرَأَيْتِ لَوْ كَانَ عَلَى أُمِّكِ دَيْنٌ أَكُنْتِ قَاضِيَةً اقْضُوا اللَّهَ فَاللَّهُ أَحَقُّ بِالْوَفَاءِ
«Одного разу із місцевості Джухайна до Посланця Аллаха ﷺ прибула жінка і спитала: «Моя мати при житті дала обітницю здійснити хадж, але померла. Чи можна мені за неї здійснити хадж?», — на що Посланець ﷺ сказав: «Звичайно ж, здійсни хадж за неї! Скажи, якщо б у твоєї матері був борг, чи стала б ти виплачувати його? Тому виконай її зобов’язання перед Аллахом, адже борг перед Аллахом іще більше заслуговує на те, щоб його повернули».
● Наводить Бухарі в своєму «Сахіху»: «Нам розповів Адам: «Нам розповів Шуаба від Абу Бішра: «Я чув, як Саід ібн Джубайр передавав від Ібн Аббаса наступне:
أَتَى رَجُلٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ إِنَّ أُخْتِي نَذَرَتْ أَنْ تَحُجَّ وَإِنَّهَا مَاتَتْ فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ كَانَ عَلَيْهَا دَيْنٌ أَكُنْتَ قَاضِيَهُ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَاقْضِ اللَّهَ فَهْوَ أَحَقُّ بِالْقَضَاءِ
«Одного разу до Пророку ﷺ прийшов чоловік і сказав: «Моя сестра при житті дала обітницю здійснити хадж, але померла». На що Пророк ﷺ сказав: «Скажи, якщо б у твоєї сестри був борг, чи став би ти виплачувати його?». На що він сказав: «Так!». Тоді Пророк ﷺ сказав йому наступне: «Тому виконай її зобов’язання перед Аллахом, адже борг перед Аллахом іще більше заслуговує на те, щоб його повернули».
Обітниця при житті про виконання хаджу означає зобов’язання його виконання. Тому здійснення хаджу від імені чоловіка, який дав обітницю, але не виконав її через свою смерть, дозволяється, оскільки виконання хаджу від його імені подібно виплаті його боргу.
Третє: що стосується здійснення хаджу від імені живого чоловіка, то це дозволено, якщо чоловік не здатен здійснити його сам через слабкість свого тіла. Наприклад, чоловік паралізований або він не може пересуватись на своїх ногах і т.п. Інакше кажучи, чоловік не має фізичних можливостей, але при цьому у нього можуть бути фінансові можливості. Доказом цьому служить наступне:
● Наводить Бухарі в своєму «Сахіху»: «Нам розповів Абу Асім від Ібн Джурайджа, а він — від Ібн Шихаба, а він — від Суляймана ібн Ясара, а він — від Ібн Аббаса:
جَاءَتْ امْرَأَةٌ مِنْ خَثْعَمَ عَامَ حَجَّةِ الْوَدَاعِ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ فَرِيضَةَ اللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ فِي الْحَجِّ أَدْرَكَتْ أَبِي شَيْخاً كَبِيراً لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَسْتَوِيَ عَلَى الرَّاحِلَةِ فَهَلْ يَقْضِي عَنْهُ أَنْ أَحُجَّ عَنْهُ قَالَ نَعَمْ
«У рік прощального хаджу [до Пророку] прийшла жінка із племені Хасам і сказала: «О, Посланець Аллаха, припис Всевишнього здійснити хадж застало мого батька вже старим, він не може їздити верхи,чи можу я здійснити хадж за нього?», — на що він ﷺ сказав: «Так!».
● Наводить Муслім в своєму «Сахіху»: «Мені розповів Алі ібн Хашрам: «Нам розповів Іса від Ібн Джурайджа, а він — від Ібн Шіхаба: «Нам розповів Суляйман ібн Ясар від Ібн Аббаса, а він — від аль-Фадля:
أَنَّ امْرَأَةً مِنْ خَثْعَمَ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبِي شَيْخٌ كَبِيرٌ عَلَيْهِ فَرِيضَةُ اللَّهِ فِي الْحَجِّ وَهُوَ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَسْتَوِيَ عَلَى ظَهْرِ بَعِيرِهِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَحُجِّي عَنْهُ
«Одного разу до Пророку прийшла жінка із племені Хасам і сказала: «О, Посланець Аллаха, мій батько досяг старості, але на ньому лежить припис Аллаха здійснити хадж, проте він не може сидіти на спині свого верблюда», — на що він ﷺ сказав: «Здійснити за нього хадж!».
● В хадіс Абу Разіни аль-Укайлі згадується:
أَنَّهُ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبِي شَيْخٌ كَبِيرٌ لاَ يَسْتَطِيعُ الْحَجَّ وَلاَ الْعُمْرَةَ وَلاَ الظَّعَنَ قَالَ حُجَّ عَنْ أَبِيكَ وَاعْتَمِرْ
«Одного разу Абу Разіна прийшов до Пророку ﷺ і сказав: «О, Посланець Аллаха, мій батько старий і не може здійснити ані хадж, ані умру, він не може вирушити навіть у поїздку». На це він ﷺ сказав: «Здійснити хадж і умру замість батька!» (навели Ахмад і автори книг під назвою «Сунан». Ат-Тірмізі сказав: «Хороший, достовірний хадіс»).
Четверте: речі, зв’язані з цією темою:
а) Не є умовою, щоб той, хто здійснює хадж, був родичем того, за кого він здійснює хадж, тобто він може бути йому чужим чоловіком. Доказом цьому служить те, що Посланець ﷺ порівняв борг хаджу зі звичайним боргом. Виплата звичайного боргу за боржника може бути, як з боку родича, так і з боку чужих людей, головне, щоб чоловік був згоден. Саме тому не ставиться умовою наявність родства між здійснюючим хадж і тим, за кого він здійснюється, але при умові, що виконуються усі згадані раніше умови хаджу за іншого.
б) Що стосується здійснення хаджу від імені живого чоловіка, то останній повинен уповноважити в цьому іншого чоловіка, оскільки здійснення хаджу від імені іншого повинно бути з його дозволу. Що стосується померлого чоловіка, то ту є розбіжності серед факіхів:
— низка факіхів вважає, що померлий повинен залишити заповіт про здійснення хаджу від його імені;
— інші вважають, що це не є умовою, тому якщо чоловік здійснить хадж за померлого без наявності на це заповіту, то це дозволено.
Сам же я схиляюсь у бік останньої думки факіхів, тому що здійснення хаджу за іншого було зіставлено Посланцем ﷺ зі звичайним боргом. А погашення боргу за померлого,навіть якщо він не заповідав цього, буде правильним. Треба зазначити, що цієї думки також дотримуються шафіїти і ханбаліти, про це згадується в Кувейтській енциклопедії по фікху: «Якщо чоловік помер,а а ньому лежало зобов’язання хаджу, то хадж повинен бути здійснений від його імені. Оплата за хадж повинна братись із його спадку, і неважливо, залишив він заповіт щодо цього чи ні.
Це подібно тому, як його борги погашаються із його спадку, незалежно від того, чи є заповіт на це з боку померлого чи ні. Якщо ж у померлого не залишилось спадку, то буде мустахабом для його спадкоємця здійснити хадж за свій рахунок. Якщо спадкоємець здійснить від імені померлого хадж або пошле когось іншого, то обов’язок здійснити хадж спаде з померлого. Чужий чоловік також може здійснити хадж від імені померлого, навіть якщо спадкоємець померлого не дав на це свій дозвіл, оскільки це схоже на погашення боргу померлого без дозволу спадкоємців».
Вчені посилаються на те, що Пророк ﷺ порівняв хадж з звичайним боргом, тому у питанні здійснення хаджу за іншого вони застосували закони про погашення звичайного боргу.
в) Чоловік, який здійснює хадж за іншого, робить намір серцем і проговорює язиком: «Я увійшов в іхрам від імені такого-то, ось я перед Тобою від імені такого-то…». Промовити такі слова вголос більш переважно, аніж цього не робити, але якщо чоловік зробить лише намір, то і цього буде досить.
г) Той, хто здійснює хадж за іншого, може брати із його майна на свої витрати і витрати по зобов’язанням хаджу у межах розумного.
д) Здійснення хаджу за іншого може бути лише за одного чоловіка, тобто чоловік не може за один раз здійснити хадж за двох чи трьох людей.
е) Треба доручати здійснення хаджу за інших людей чесним і заслуговуючим на довіру, щоб їх намір був правильним і заради Аллаха, а не заради прибутку.
І цьому я віддаю свою перевагу і вважаю правильним, але Аллах знає краще.
30 Шавваля 1442 р.х.
11.06.2021 р.
Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»
1. Молитва, яка повторюється багаторазово паломниками під час усього паломництва , поки паломник перебуває у стані іхраму.