Питання адресоване Атман Атмані
Питання: Ассаляму алейкум, шановний шейх! В книгах говориться про те, що між раніше сформованими думками і попередньою інформацією в методі мислення існує різниця, хоча відомо, що думка, усвідомлення чи розуміння неможливі без чотирьох відомих компонентів: реальності, відчуттів, попередньої інформації і мозку, здатного пов’язувати інформацію з відчуттями. Так в чому ж різниця між раніше сформованими думками і попередньою інформацію, пов’язаною з поясненням реальності?
Відповідь:
Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.
1 — Як розуміється із питання,розум, усвідомлення чи думка — це передача органами відчуттів реальності у мозок, де за допомогою попередньої інформації пояснюється ця сама реальність. Інакше кажучи, процес мислення не буде довершений, поки не зберуться чотири компоненти: реальність, відчуття реальності, мозок, здатний пов’язувати, і попередня інформація, пов’язана з поясненням реальності.
2 — Для того, щоб людина могла мислити, розуміти і усвідомлювати на цій землі, Всевишній Аллах дарував першій людині і пророку — Адаму (а.с.) — попередню інформацію, яка дає зрозуміти людині поточні події на землі. У третьому томі книги «Ісламська особистість» говориться: «Що стосується слів Всевишнього Аллаха:
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا
«І Аллах навчив Адама усім іменам» (2:31),
— то тут мається на увазі суть і зміст речей, а не лексичні вираження. Інакше кажучи, Всевишній Аллах навчив Адама суті речей і їх властивостям, тобто дав інформацію, за допомогою якої Адам буде виносити рішення відносно речей, а вірніше — розуміти їх. Одного тільки відчуття реальності недосить для розуміння цієї реальності і усвідомлення її сутності, навпаки, потрібна попередня інформація, за допомогою якої можна пояснити і зрозуміти цю реальність. Під іменами, яким Аллах навчив Адама, маються на увазі властивості і суть речей, а точніше,Аллах надав Адаму інформацію, яка допоможе йому розуміти і виносити рішення відносно відчуваємих речей …».
3 — Потім виникли інші ідеї, які одна за іншою послідували услід за першою думкою, які з’явилась завдяки тому, що Аллах надав Адаму (а.с.) попередню інформацію, яку Адам (а.с.) використовував у поясненні реальності, тобто в процесі мислення з двома вже наявними поруч з попередньою інформацією елементами — мозком і органами відчуття. Так життя наповнилось широкими сферами міркувань. Таким чином, правильне розуміння самого процесу мислення у людини неминуче призводить до віри у Всевишнього Аллаха. Заперечуючі існування Творця атеїстичні вчення при визначенні розуму або думки не беруть до уваги чинник попередньої інформації, незважаючи на те, що думка про яку-небудь реальність не може виникнути без попередньої інформації, яка пояснила б цю саму реальність, і це — незаперечний факт.
Звідки слідує, що такі атеїстичні вчення, як комунізм, заперечують необхідність попередньої інформації, щоб остання не привела до віри у Творця, який надав Адаму (а.с.) попередню інформацію, щоб виникла на цьому Світі перша думка, завдяки якій послідував би розумовий процес. Це так, тому що відчуття реальності органами відчуття і наявність тільки мозку без попередньої інформації, яка пояснює розглядаєму реальність, не породжує за собою ніякої думки. Відчуття реальності органами відчуття не є думкою. І скільки б разів людина не відчувала реальність і яким би різноманітним не було це відчуття, результатом буде одне лише відчуття. Для появи думки необхідна попередня інформація, за допомогою якої людина могла б пояснити ту реальність, яку вона відчуває, а потім вже на підґрунті цього породити інші ідеї. Особливо важлива попередня інформація для першої ідеї, яка неминуче веде людину до віри в існування Аллаха, Який надав першій людині — Адаму (а.с.)— попередню інформацію.
4 — Вище наведене стосувалось попередньої інформації, що ж стосується раніше сформованих думок, то вони представляють собою різні заключення відносно реальності, які людина приймала раніше, або самостійно шляхом розумового процесу і власного умовиводу відносно реальності, або шляхом запозичення цих заключень в інших людей через прочитання чи прослухання. І так далі. Отож, раніше сформована думка — це думки про реальність.
5 — Таким чином, різницю між попередньою інформацією і раніше сформованими думками можна стисло викласти у двох наступних пунктах:
а) Раніше сформовані думки — це наявні раніше думки людини, які по суті представляють собою повні або часткові заключення відносно досліджуваної реальності. Попередня інформація — це те, що пояснює реальність без якого-небудь заключення відносно неї. Така інформація є одним із чинників мислення, без якого людина не здатна мислити.
б) Раніше сформована думка — це зроблений висновок відносно реальності, над якою ведеться міркування для визначення правильного заключення (на думку самого мислителя). Тут у якості висновку варто сказати, що необхідно використовувати тільки інформацію, не дозволяючи раніше сформованій думці спричиняти вплив і втручатись у процес мислення. Використання раніше сформованої думки може призвести до помилковому розумінню у випадку, якщо ця дімку візьме верхи над інформацією і неправильно пояснить реальність.
Таким чином, необхідно проводити відмінність між раніше сформованою думкою і інформацією і використовувати тільки інформацію, не даючи можливості раніше сформованій думці про досліджувану реальність спричиняти вплив на процес мислення У книзі «Мислення» на сторінках 21–23 пишеться: «Проте треба розрізняти між раніше сформованою думкою про що-небудь і попередньою інформацією про це або те, що пов’язано з нею. Необхідним у розумному методі служить не зміст раніше сформованої думки чи думок про реальну дійсність, а швидше, присутність попередньої інформації про неї або про те, що пов’язано з нею. Отож, те, що необхідно, це наявність інформації, а не наявність думки …».
6 — Для ясного розуміння вищевикладеного наведемо два приклади:
а) Якщо взяти чоловіка, будь-якого чоловіка, який не має жодної інформації про ассирійську мову, і надати йому книгу, написану на ассирійській мові. Потім дати йму можливість відчути її за допомогою органів відчуттів шляхом зору і дотику, то скільки б він не робив спроб відчути її, нехай мільйон разів, він не зможе зрозуміти жодного слова, поки йому не буде надана інформація про ассирійську морву і про те, що стосується цієї мови. Лише тоді він почне мислити над нею і розуміти її. Тут неможна говорити, що подібне притаманне тільки мовам через те, що вони вироблені людиною, а отож, вимагають попередньої інформації про них. Так неможна говорити, тому що суть питання полягає у розумовому процесі, який представляє собою роботу розуму,однаково, чи пов’язана вона з винесенням рішення, розумінням значень чи усвідомленням факту. Розумовий процес один і той же в усьому.
б) Якщо виступає мета проаналізувати політичне питання для знаходження правильної думки, необхідно зберігати об’єктивність в цьому. Давайте розберемо це на прикладі питання втручання Туреччини в лівійські події, відправки найманців у цю країну і наданні військової та інформаційної підтримки проєвропейському Сарраджу і Уряду національної єдності (УНЄ). Серед людей ходила думка про те, що Ердоган допомагає силам УНЄ через свою любов до мусульман і його прагнення допомогти населенню Лівії, адже він підтримує ісламські воєнізовані рухи і надає їм допомогу. Дана думка будується на заключенні про досліджуване питання, а не виключно на попередній інформації про нього. Для точного і правильного розуміння реалій необхідно утриматись від цієї раніше сформованої думки і об’єктивно вивчити питання у межах існуючих політичних фактів, і лише потім дійти до правильному висновку у питанні.
Сподіваюсь, у відповіді Ви отримали достатню ясність. Аллах знає краще і мудріше!
Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
4 Рамадану 1442 р.х.
16.04.2021 р.
Низка відповідей аміра Хізб ут-Тахрір, шейха Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, питання відвідувачів сторінку у «Фейсбук»