Чи суперечить хадіс про зміну поганих часів хадісу про повернення Халіфату?

Відповіді Аміра
Друкарня

від Ар-Ріяхі Абу Фатіми

Питання: Мій брат в Ісламі амір Хізб ут-Тахрір! Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху.

Яка достовірність хадісу, який я наведу нижче? Якщо він із числа достовірних хадісів, то хотілось, щоб Ви роз’яснили його. Нехай Аллах воздасть Вам благом.

Передається від аз-Зубайра ібн Ади:

أَتَيْنَا أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنَ الْحَجَّاجِ فَقَالَ اصْبِرُوا فَإِنَّهُ لاَ يَأْتِى عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلاَّ الَّذِى بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ حَتَّى تَلْقَوْا رَبَّكُمْ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

«[Якось] ми прийшли до Анасу ібн Маліку і поскаржились йому на те, що нам довелось терпіти від Хаджжаджа, на що він сказав: «Терпіть, адже який би час для вас не прийшов, після нього обов’язково прийдуть такі часи, які виявляться іще гірше, [і так буде тривати] до тих пір, поки ви не зустрінете Господа вашого. Ці [слова] я чув від вашого Пророка ﷺ» (Бухарі).

Відповідь:

Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху!

Для початку я хотів би згадати дві речі із науки усуль аль-фікх, що дозволить внести ясність у мою відповідь:

1) Чи є підозра (шубха) на протиріччя між доказами, тоді треба спробувати об’єднати докази. Причина цього полягає у тому, щоб використовувати обидва докази більш пріоритетно, аніж залишити один із них.

2) Якщо неможливо об’єднати два докази, то необхідно зробити тарджіх між ними, але при цьому дотриматись правил тарджіха.

Тепер, що стосується нашої відповіді:

Передається від от аз-Зубайра ібн Аді:

أَتَيْنَا أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ فَشَكَوْنَا إِلَيْهِ مَا نَلْقَى مِنَ الْحَجَّاجِ فَقَالَ اصْبِرُوا فَإِنَّهُ لاَ يَأْتِى عَلَيْكُمْ زَمَانٌ إِلاَّ الَّذِى بَعْدَهُ شَرٌّ مِنْهُ حَتَّى تَلْقَوْا رَبَّكُمْ سَمِعْتُهُ مِنْ نَبِيِّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

«[Якось] ми прийшли до Анасу ібн Маліку і поскаржились йому на те, що нам довелось терпіти від аль-Хаджжаджа, на що він сказав: «Терпіть, адже який би час для нас не прийшов, після нього обов’язково прийдуть такі часи, які виявляться іще гірше, [і так буде тривати] до тих пір, поки ви не зустрінете Господа вашого. Ці [слова] я чув від вашого Пророка ﷺ» (Бухари). Даний хадіс вказує на те, що кожен період часу гірше попереднього. Також виникає відчуття, що між цим та іншими хадісами є протиріччя:

а) Даний хадіс нібито суперечить хадісу про повернення Халіфату, в якому згадується що повернення Халіфату відбудеться після деспотичного правління, тобто після періоду зла прийде період добра. Передається від Хузайфи ібн аль-Ямана: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ تَكُونَ ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَإَ أَنْ يَرْفَعَهَا ثُمَّ تَكُونُ خِلاَفَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةٍ ثُمَّ سَكَتَ

«…Потім прийде період деспотичного правління, яке триватиме стільки, скільки побажає Аллах. Потім, коли побажає Аллах, він припиниться. А потім знов прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва», — а потім він ﷺ замовчав» (Ахмад).

б) Даний хадіс нібито суперечить хадісу про появу Махді із потомства Посланця ﷺ, який наповнить землю справедливістю після несправедливості, тобто після періоду зла наступить період добра. Передається від Абдуллаха ібн Масуда: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَمْلِكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي يَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلًا وَقِسْطًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا

«Не наступить Судний день, поки чоловік із мого потомства не стане правителем. Ім’я його буде співпадати з моїм іменем. Він наповнить землю справедливістю після того, як наповнилась вона гнітом і несправедливістю» (ат-Табарані).

в) Хадіс нібито суперечить хадісу про друге пришестя пророка Іси (а.с.) після того, як зло Даджаля розповсюдилось на землі, тобто після періоду зла прийде період добра. Передається від Самури ібн Джундуба: «Пророк ﷺ сказав:

إِنَّ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ يَلْبَثُ فِي الْأَرْضِ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ يَجِيءُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللُّه عَلَيْهِ مِنَ الْمَشْرِقِ مُصَدِّقاً بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَى مِلَّتِهِ ثُمَّ يَقْتُلُ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ

«Даджаль буде залишатись на землі стільки, скільки побажає Аллах. Потім зі сходу прийде Іса, син Марьям, підтверджуючи правдивість Мухаммада ﷺ і слідуючи його релігії, а потім він уб’є Даджаля» (ат-Табарані).

Таким чином, хадіс про те, що після кожного періоду обов’язково наступає період, який виявиться іще гірше, аніж попередній, на перший погляд має протиріччя з хадісами, в яких говориться, що після того чи іншого періоду наступає період, який краще періоду, який був до нього. Спочатку я згадав, що якщо є можливість об’єднати докази, то це більш пріоритетно, в протилежному випадку треба зробити тарджіх.

Після вивчення даних хадісів стає очевидним, що хадіс Бухарі не несе в собі загальний зміст, а швидше, конкретизуючий, що відрізняється від згаданих нами хадісів про Халіфат, пророка Ісу ﷺ і т.д. Хадіс Бухарі узгоджується з іншим хадісом про те, що Пророк ﷺ сказав:

خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ يَجِيءُ مِنْ بَعْدِهِمْ قَوْمٌ تَسْبِقُ شَهَادَتُهُمْ أَيْمَانَهُمْ وَأَيْمَانُهُمْ شَهَادَتَهُمْ

«Кращі із людей — це моє покоління, потім — наступне за ним, а потім — наступне за ним. Далі з’являться люди, свідчення яких будуть випереджати їх клятви, а клятви будуть випереджати їх свідчення» (Бухарі). В версії Мусліма даний хадіс звучить інакше:

خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ فَلَا أَدْرِي فِي الثَّالِثَةِ أَوْ فِي الرَّابِعَةِ قَالَ ثُمَّ يَتَخَلَّفُ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ تَسْبِقُ شَهَادَةُ أَحَدِهِمْ يَمِينَهُ وَيَمِينُهُ شَهَادَتَهُ

«Кращі із людей — це моє покоління,потім — наступне за ним, а потім — наступне за ним». [Передавач хадісу сказав:] «Тільки я не знаю, чи згадав він три чи чотири покоління». [Слова Посланця ﷺ продовжуються:] «Далі за ними прийдуть ті, чиї свідчення будуть випереджати їх клятви, а клятви будуть випереджати їх свідчення». Також Абу Шайба навів наступний хадіс від Абу Бурди, а він — від свого батька: «Посланець Аллаха ﷺ сказав:

وَأَصْحَابِي أَمَنَةٌ لِأُمَّتِي فَإِذَا ذَهَبَ أَصْحَابِي أَتَى أُمَّتِي مَا يُوعَدُونَ

«Мої сподвижники є джерелом безпеки для моєї Умми, і коли вони підуть, то мою Умму спіткає те, від чого її застерегли».

Таким чином, чим ближче час до Посланця Аллаха ﷺ і його сподвижників, тим більше добра. Що стосується зла, яке ближче до періоду повернення Праведного Халіфату, то після нього (деспотичного правління) прийде період добра (Другого Праведного Халіфату).

Звичайно, що під виразом «після кожного періоду» мається на увазі у цілому ситуація, а не поява, як в окремих випадках, протилежного сказаному. Наприклад, під час таких періодів були і благополучні часи — правління Умара ібн Абдуль-Азіза, який відрізнявся своєю справедливістю від правління усієї династії Омейядів у цілому. Також правління окремих халіфів династій Аббасидів і Османів, які відрізнялись від правління даних династій у цілому. Так тривало аж до руйнування Османського Халіфату в 1342 р.х. (1924 р.). Після скасування Халіфату прийшов період великого зла, тобто період деспотичного правління, але після цього періоду прийде період Халіфату, заснованого на методі пророцтва, і тоді світло добра осяє світ. Аллах сказав:

وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ ٤ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ

«В той день віруючі зрадіють допомозі Аллаха. Він допомагає, кому побажає. Він — Могутній, Милосердний» (30:4,5).

Це те, до чому я схиляюсь у даному питанні, але Аллах знає краще!

 

13 Рабі уль-авваль 1443 р.х.
18.11.2021 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»