Рішення Ісламу про тих, хто вступив в озброєні сили мусульманських країн

Відповіді Аміра
Друкарня

Відповідь на питання від Ahmad Sadid

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху!

У мене виникло питання про тих, хто сьогодні служить в поліції або армії мусульманських країн. Яке рішення Шаріату про них?

Я є членом Хізб ут-Тахрір, і це питання цікавить мене, тому що мій брат і мій батько є офіцерами армії Афганістану.

Нехай винагородить Вас Аллах благом!

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Брате мій, що стосується Вашого хвилювання про службу батька і брата в армії Афганістану, то раніше ми давали відповідь на питання про те, чи допустимо служити в армії. Ми сказали про те, що в деяких випадках допустимо служити в армії, а в деяких — недопустимо. Процитуємо знов нашу відповідь:

Повідомляється від Абу Саіда і Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَكُونُ عَلَيْهِمْ أُمَرَاءُ سُفَهَاءُ، يُقَدِّمُونَ شِرَارَ النَّاسِ وَيُظْهِرُونَ بِخِيَارِهِمْ، وَيُؤَخِّرُونَ الصَّلَاةَ عَنْ مَوَاقِيتِهَا، فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَلَا يَكُونَنَّ عَرِيفاً وَلَا شُرَطِيّاً وَلَا جَابِياً وَلَا خَازِناً

«Прийдуть для людей такі часи, коли правити будуть вами правителі-дурні, які будуть виводити вперед найгірших із людей і віддаляти найкращих із них і які стануть відтягувати молитву до виходу її часу. І той із вас, хто застане це, нехай не буде ані радником, ані солдатом (шурта), ані збирачем податків, ані казначеєм!». Хадіс вивів Абу Яйля. Усі передавачі хадіса входять в категорію «сахіх», окрім Абдуррахмана ібн Масуда, який входить в категорію «особа, яка заслуговує на довіру».

В ріваяті, який наводиться в книзі «Кянз аль-Уммаль» від аль-Хатиба, далі — від Абу Хурайри, говориться:

فَمَنْ أَدْرَكَهُمْ فَلَا يَكُونَنَّ لَهُمْ عَرِيفاً، وَلَا جَابِياً، وَلَا خَازِناً، وَلَا شُرَطِيّاً

«І той із вас, хто застане їх, нехай не буде для них ані радником, ані збирачем, ані казначеєм, ані солдатом!».

При уважному розгляді питання з’ясовується наступне:

1) В хадісі Абу Яйли Посланець Аллаха ﷺ абсолютно заборонив займати чотири посади у часи правління дурнів і беззаконників. В хадісі із книги «Кянз аль-Уммаль» Пророк ﷺ заборонив займати чотири посади саме в уряді беззаконників, оскільки говориться «нехай не буде для них». Тобто забороняється бут особистими охоронцями таких правителів, збирати гроші для них і бути хранителем цих грошей. Отож, абсолютна заборона в першому хадісі конкретизується у другому хадісі. Тому заборона стосується усілякого радника, збирача податків, казначея і солдата в країнах, які не управляються Ісламом, а саме — того радника, збирача податків, казначея і солдата, який безпосередньо працює з цими правителями.

2) Хто вдовольняється правлінням дурнів і беззаконників, той буде грішником незалежно від того, служить він в армії чи ні. Відмова працювати над зміною правителя, який не править по Ісламу, відмова засуджувати такого правителя або просто проявляти довольство таким правителем — усе це вважається великим гріхом, тому що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

سَتَكُونُ أُمَرَاءُ فَتَعْرِفُونَ وَتُنْكِرُونَ، فَمَنْ كَرِهَ فَقَدْ بَرِئَ، وَمَنْ أَنْكَرَ فَقَدْ سَلِمَ، وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ

«В найближчому майбутньому будуть такі правителі, яких ви будете закликати до схвалюваному і утримувати від засуджуваного. Хто із вас буде закликати їх до схвалюваному, той буде чистий. Хто із вас буде засуджувати їх, той збереже себе. Але хто погодиться з ними і послідує за ними…» (Муслім).

3) Звертатись з талаб ан-нусрою до людей із силових відомств, будь то особистої охорони правителя або іншим, щоб змістити з правління дурня і беззаконника, правлячого не по законам Аллаха, — дозволена дія. Але це дозволено робити тільки після того, як їм буде роз’яснена реальність існуючої системи, на яку вони працюють, а також необхідність змінити її. Якщо вони погодяться і приймуть це, відповівши на заклик Аллаха і Його Посланця ﷺ, а потім використають своє положення для наближення встановлення Закону Аллаха, тоді це буде великим здійсненням.

Посланець к Аллаха ﷺ вирушав до племен, які на ту мить були невіруючими, закликаючи їх до Ісламу. Якщо вони приймали Іслам, тоді він звертався до них з талаб ан-нусрою для встановлення Закону Аллаха. Тому, якщо ті, хто служить в арміях правителів-беззаконників дадуть відповідь на заклик істини і познайомляться з рішенням Шаріату, яке гласить про необхідність виступати проти беззаконників і зміщувати їх з влади, і будуть готові працювати на шляху Аллаха, тоді звернення до них з талаб ан-нусрою дозволено.

4) Битва на стороні правителів-беззаконників дозволена у випадку, якщо війна йде проти невірних, а не мусульман. Джихад є обов’язком мусульман в будь-якому положенні, якщо вони знаходяться під управлінням мусульманина, яким би він не був, благочестивим чи нечестивцем. І битись на його стороні дозволено до тих пор, поки йде війна з невірними. Аяти по цьому питанню є абсолютними і нічим не обумовлюють джихад:

وَمَا لَكُمۡ لَا تُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ

«Чому б вам не битись на шляху Аллаха» (4:75),

ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِۖ

«Ті,які увірували, б’ються на шляху Аллаха» (4:76),

۞فَلۡيُقَٰتِلۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يَشۡرُونَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا

«Нехай б’ються на шляху Аллаха ті, які купують мирське життя» (4:74).

В аятах не йде мова про правителів-беззаконників, а лише говориться про обов’язковість битви з невірними.

Є хадіси, які прямо вказують на те, що беззаконність правителя не заважає вступати у битву на його стороні проти невірних. В них говориться про те, що джихад треба вести, навіть якщо доведеться битись на стороні нечестивця. Повідомляється від Анаса, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

وَالْجِهَادُ مَاضٍ مُنْذُ بَعَثَنِي اللَّهُ إِلَى أَنْ يُقَاتِلَ آخِرُ أُمَّتِي الدَّجَّالَ، لَا يُبْطِلُهُ جَوْرُ جَائِرٍ وَلَا عَدْلُ عَادِلٍ

«Джихад буде продовжуватись з того часу, як Аллах відправив мене (з пророцькою місією) і до тих пір, поки останнє покоління моєї Умми не стане битись з Даджалем. І джихад не буде скасований несправедливістю несправедливого і справедливістю справедливого» (Абу Дауд).

(Ця відповідь була видана 20 Джумада аль-уля 1424 р.х, що відповідає 20.07.2003 р.)

Сподіваюсь, в даному роз’ясненні Ви знайдете відповідь на своє питання.

 

10 Мухаррама 1444 р.х.
08.08.2022 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»

Головне меню