Коран створений чи ні?

Відповіді Аміра
Друкарня

Відповідь на питання від Inayat Ur Rahman Noori

Питання: Ассаляму алейкум!

Моє питання полягає в тому, чи є Коран одним із створінь Аллаха? І чому? Імам Абу Ханіфа сказав: «Кожна річ створена, окрім Корану, оскільки це мова Аллаха». Чи можете Ви прояснити це?

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Коран — це мова Аллаха, і людина не в змозі зрозуміти, як вона виходить від Аллаха. Тому людський розум не може досліджувати мову Аллаха з точки зору того, створена вона чи ні. Замість цього людина лише вірить в Коран таким, як він був ниспосланий. Ми віримо, що Коран — це мова Аллаха, і на цьому зупиняємось.

Колишні ісламські течії, такі як мутазиліти та інші, проводили дослідження на цю тему, намагаючись роз’яснити те, що недосяжне для органів чуттів. Їх дослідження були невірними і призводили до суперечливих результатів, тому що ґрунтувались на вивченні недосяжних речей. Ми вже писали про це в наших книгах:

1 — Книга «Ісламська особистість», 1 том, тема «Помилковість методу мутакаллімів»:

«Наприклад, міркуючи логічно, можна говорити: «Коран — це мова Аллаха, складена із реально існуючих упорядкованих і послідовних букв, а кожна мова, складена із реально існуючих упорядкованих і послідовних букв, є явище, що дає висновок про те, що Коран — явище, і що він — створений». Така побудова посилань привела до висновку, який не знаходиться в межах відчуттів людини, і отож, розум не може обговорювати це або виносити відносно нього яке-небудь рішення. Цей висновок є гіпотетичним, а зовсім не реальним, не говорячи вже про те, що міркування про подібні посилання чи винесення якого-небудь рішення відносно них заборонено, оскільки міркування про атрибути Аллаха є міркуванням про сутність Аллаха, а це ніяким чином неприпустимо. Окрім цього, за допомогою тієї ж логіки ми можемо дійти до висновку, який знаходиться в протиріччі з попереднім висновком. Логічно можна сказати, що Коран — це мова Аллаха, і тим самим є Його атрибутом, а усе, що є Його атрибутом, є вічним,і, отож, виходить, що Коран є вічним і нествореним. Таким чином, використовуючи логіку, ми дійшли до висновків, які суперечать один одному. І так обстоїть справа з багатьма посиланнями, які витікають із побудови уявляємих розумом речей на уявляємих розумом речах . В таких посиланнях людина, яка використовує логіку, доходить до вкрай суперечливих і досить дивних висновків. Що стосується побудов відчутних речей на відчутному, то, якщо ця побудова завершується відчуттям як в посиланнях, так і в висновках, висновок буде вірним».

2 — Книга «Ісламська особистість», 1 том, тема «Атрибути Аллаха»: «Тому розгляд атрибутів Аллаха усіма мутакаллімами був недоречною справою і суцільною помилкою. Атрибути Аллаха повідомлені нам в Божественному Писанні. І про тих із них, які є в категоричних текстах, ми згадали лише в тому обсязі, в якому вони повідомлені в текстах. Ми не маємо права додавати якийсь атрибут, якого немає в текстах, які не маємо права роз’яснювати атрибут якимось іншим чином, аніж так, як про нього передається в категоричному тексті».

3 — Висновок: Коран — це мова Аллаха, і неможна обговорювати її з точки зору того, створена вона чи ні. Обговорення атрибутів Аллаха означає обговорення Самого Аллаха. Це ж неприпустимо, оскільки Сам Аллах недосяжний для наших органів чуттів, а отож, розум у цьому питанні безсильний. Ми віримо в атрибути Аллаха такими, якими вони повідомлені в категоричних (катій) текстах, не додаючи і не убавляючи нічого. Наприклад, Аллах говорить:

هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَٰلِمُ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَٰدَةِۖ هُوَ ٱلرَّحۡمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ ٢٢ هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡمَلِكُ ٱلۡقُدُّوسُ ٱلسَّلَٰمُ ٱلۡمُؤۡمِنُ ٱلۡمُهَيۡمِنُ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡجَبَّارُ ٱلۡمُتَكَبِّرُۚ سُبۡحَٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يُشۡرِكُونَ ٢٣ هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ يُسَبِّحُ لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ

«Він — Аллах, і немає божества, окрім Нього, Відаючого сокровенне і явне. Він — Милостивий, Милосердний. Він — Аллах, і немає божества, окрім Нього, Властелина, Святого, Пречистого, Оберегаючого, Хранителя, Могутнього, Могучого, Гордого. Пречист Аллах і далекий від того, що вони долучають в співтовариші. Він — Аллах, Творець, Создатель, Даруючий постать. У Нього — найчудовіші імена. Славить Його те, що на небесах і на землі. Він — Могутній, Мудрий» (59:22–24).

У той же час ми віримо, що Коран — це мова Аллаха, як про це повідомляється в категоричних текстах:

وَإِنۡ أَحَدٞ مِّنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ٱسۡتَجَارَكَ فَأَجِرۡهُ حَتَّىٰ يَسۡمَعَ كَلَٰمَ ٱللَّهِ ثُمَّ أَبۡلِغۡهُ مَأۡمَنَهُۥۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمۡ قَوۡمٞ لَّا يَعۡلَمُونَ

«Якщо ж якийсь многобожник попросить у тебе притулку, то надай йому притулок, щоб він міг почути Слово Аллаха. Потім достав його в безпечне місце, тому що вони — невігласні люди» (9:6),

أَمۡ يَقُولُونَ ٱفۡتَرَىٰ عَلَى ٱللَّهِ كَذِبٗاۖ فَإِن يَشَإِ ٱللَّهُ يَخۡتِمۡ عَلَىٰ قَلۡبِكَۗ وَيَمۡحُ ٱللَّهُ ٱلۡبَٰطِلَ وَيُحِقُّ ٱلۡحَقَّ بِكَلِمَٰتِهِۦٓۚ إِنَّهُۥ عَلِيمُۢ بِذَاتِ ٱلصُّدُورِ

«Або ж вони говорять, що він навів наклеп на Аллаха? Якщо б Аллах побажав, то наклав би печать на твоє серце. Своїми Словами Аллах стирає брехню і утверджує істину. Воістину, Він знає про те, що в грудях» (42:24),

لَا تُحَرِّكۡ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعۡجَلَ بِهِۦٓ ١٦ إِنَّ عَلَيۡنَا جَمۡعَهُۥ وَقُرۡءَانَهُۥ ١٧ فَإِذَا قَرَأۡنَٰهُ فَٱتَّبِعۡ قُرۡءَانَهُۥ ١٨ ثُمَّ إِنَّ عَلَيۡنَا بَيَانَهُۥ

«Не воруши своїм язиком, повторюючи його (Коран), щоб швидше запам’ятати. Нам належить зібрати його і прочитати . Коли ж Ми прочитаємо його, то читай його слідом. Нам належить роз’яснити його» (75:16–19),

وَٱتۡلُ مَآ أُوحِيَ إِلَيۡكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَۖ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَٰتِهِۦ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِۦ مُلۡتَحَدٗا

«Читай Писання твого Господа, ниспослане тобі в одкровенні. Немає заміни Його Словам, і тобі не знайти окрім Нього притулку» (18:27).

Сподіваюсь, я відповів на Ваше питання, а Аллаху відомо краще.

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
15 Джумада аль-ахіра 1444 р.х.
08.01.2023 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»

Головне меню