Початок часу ранкового намазу

Відповіді Аміра
Друкарня

Відповідь на питання від Samer Zaen

Питання: Ассаляму алейкум ва рахматуллахі ва баракятуху, дорогий шейх!

У мене виникло питання у зв’язку з тим, що в усіх країнах азан на намаз фаджр лунає темною ніччю, тобто до початку світанку. Що визначає початок часу намазу фаджр — азан чи істинний світанок? І що визначає час припинення ранкової трапези під час посту — азан чи істинний світанок?

В книзі «Полегшення в основах тафсіру», автором якої є Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта, говориться: «В своїх словах:

حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

«Поки ви не зможете відрізнити білу нитку світанку від чорного» (2:187), — тобто до приходу істинного світанку , Аллах роз’яснює те, коли необхідно утриматись від їжі і питва , статевої близькості з дружиною (в день посту). Істинний світанок — це білизна на горизонті у виді горизонтальної лінії просвіту , і вона розділяє ніч від дня. До істинного світанку з’являється світанок у виді вертикальної лінії просвіту на горизонті, яка називається хибним світанком. При появі хибного світанку їсти, пити і вступати у статеву близькість (в день посту) усе так само дозволяється, а при появі істинного світанку — забороняється.

Від Аді ібн Хатіма передається: «Коли був ниспосланий аят:

حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

«Поки не зможете відрізнити білу нитку світанку від чорної» (2:187), — я взяв чорні і білі пути і поклав їх собі під подушку, а вночі почав дивитись на них, але нічого не зміг розрізнити. Вранці я пішов до Посланця Аллаха ﷺ і розповів йому про усе, і він сказав (мені):

إِنَّ وِسَادَكَ إِذَنْ لَعَرِيضٌ، إِنَّمَا ذَلِكَ بَيَاضُ النَّهَارِ مِنْ سَوَادِ اللَّيْلِ

«Ну і широка ж твоя подушка! Це темрява ночі і світло дня» (Бухарі, Муслім, Абу Дауд, Дарімі).

В книзі «Аль-Камус аль-Мухіт» пишеться: «Коли говориться «широка твоя подушка — це кіная (натяк) на те, що він багато спить, оскільки «широка подушка» говорить про солодкий сон. Або ж натяк на велику голову, тобто на недоумство».

Прошу внести ясність в це питання.

Відповідь: Ва алейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

Дорогий брате, азан на намаз фаджр промовляється, коли має місце початок істинного світанку. У цей же час припиняється прийом їжі і питва в день посту. Про це говориться в книгах по фікху.

• В книзі «Закони намазу» Алі Рагіба у розділі «Часи намазів» пишеться: «Початок часу ранкового намазу (субх/фаджр) наступає з другим світанком, тобто з істинним світанком, з появою якого тому, хто тримає пост, забороняється їсти і пити. Закінчується час цього намазу , коли з’явиться світло. Передано, що Джибріль (у перший день) зробив ранковий намаз з появою світанку,а наступного дня зробив, коли вже з’явилось світло. Після цього наступає дозволений час аж до сходу сонця. Усі ці часи ясно викладені в хадісах переданих від Ахмада, Насаі, Тірмізі. Повідомляється від Джабіра ібн Абдуллаха:

أَنَّ النَّبِيَّ ﷺ جَاءَهُ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ فَقَالَ لَهُ قُمْ فَصَلِّهِ... ثُمَّ جَاءَهُ الْفَجْرَ فَقَالَ: قُمْ فَصَلِّهِ، فَصَلَّى الْفَجْرَ حِينَ بَرَقَ الْفَجْرَ، أَوْ قَالَ سَطَعَ الْفَجْرَ. ثُمَّ جَاءَهُ مِنَ الْغَدِ... ثُمَّ جَاءَهُ لِلْفَجْرِ حِينَ أَسْفَرَ جِدّاً فَقَالَ: قُمْ فَصَلِّهِ، فَصَلَّى الْفَجْرَ. ثُمَّ قَالَ: مَا بَيْنَ هَذَيْنِ الْوَقْتَيْنِ وَقْتٌ

«До Пророку явився Джибріль і сказав йому: «Встань і зроби и намаз» <…> Потім він явився на світанку і сказав: «Встань і зроби намаз». І він зробив намаз фаджр, коли засяяв світанок (тобто коли почався істинний світанок). Потім Джибріль явився наступного дня <…> Потім він явився, коли стало дуже світло, і сказав: «Встань і зроби намаз». І Пророк зробив намаз фаджр. Потім Джибріль сказав: «Часи намазів (робляться) в цих проміжках».

Намаз обов’язковий на початку часу у виді ваджибу мувасса, тобто його можна здійснити у будь-який час у вказаному проміжку».

• В Кувейтській енциклопедії ісламської юриспруденції,розділ 28, стор. 325, пишеться: «Серед факіхів немає розбіжностей щодо того, що час намазу фаджр починається з другим світанком , тобто істинним світанком , і закінчується зі сходом сонця. Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ لِلصَّلاَةِ أَوَّلاً وَآخِرًا... وَإِنَّ أَوَّلَ وَقْتِ الْفَجْرِ حِينَ يَطْلُعُ الْفَجْرُ وَإِنَّ آخِرَ وَقْتِهَا حِينَ تَطْلُعُ الشَّمْسُ

«Воістину, у молитви є початок (часу) і кінець <…> І початок часу ранкової молитви (приходить) , коли з’являється світанок, а закінчується він, коли зійде сонце» (Тірмізі)».

• В Кувейтській енциклопедії ісламської юриспруденції, розділ 8, стор. 206, пишеться: «Серед факіхів немає розбіжностей щодо того, що час фаджр починається з початком істинного/другого світанку. Істинним він називається , тому що саме з нього починається ранок. Ознакою істинного світанку є білизна, розтягнула уздовж горизонту. Хибний/перший світанок не відноситься до часу ранкового намазу. Ознакою хибного світанку є білизна, які простягнута вверх до небу, яка з’являється і потім зникає <…> Таким чином, факіхи зійшлись на тому, що час намазу фаджр закінчується зі сходом сонця. Повідомляється від Абу Хурайри (р.а.),що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ لِلصَّلاَةِ أَوَّلاً وَآخِرًا... وَإِنَّ أَوَّلَ وَقْتِ الْفَجْرِ حِينَ يَطْلُعُ الْفَجْرُ وَإِنَّ آخِرَ وَقْتِهَا حِينَ تَطْلُعُ الشَّمْسُ

«Воістину, у молитви є початок (часу) і кінець <…> І початок часу ранкової молитви (приходить) , коли з’являється світанок , а закінчується він, коли зійде сонце» (Тірмізі)».

Виходячи із вищесказаного , немає ніякої різниці між істинним світанком і закликом на намаз фаджр — вони починаються в один і той же час.

 

Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
16 Шабана 1444 р.х.
08.03.2023 р.

Низка відповідей вченого Ати ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбук» на тему «Фікх»