Відносно достовірності і тлумачення хадісу: «Невеликий загін мусульман завоює Білий дім»

Відповіді Аміра
Друкарня

Низка відповідей вченого Ата ібн Халіля Абу ар-Рашти, аміра Хізб ут-Тахрір, на питання, задані на його сторінці в «Фейсбуку» на фікхій тематику

Відповідь на питання

відносно достовірності і тлумачення хадісу:

عُصَيْبَةٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ

«Невеликий загін мусульман завоює Білий дім»

адресований Абрару Савабу

Питання:

Ассаляму алейкум, у мене до вас питання, нехай благословить вас Аллах.

В хадісі говориться:

«Я написав Джабіру ібн Самурі через свого слугу: «Розкажи мені що-небудь із того, що ти чув від Пророка Аллаха ». Він відповів мені: «Я чув, як Посланець Аллаха ввечері в п’ятницю, коли був побитий камінням аль-Аслямій, говорив:

لا يَزالُ الدِّينُ قائِماً حتى تَقومَ السَّاعةُ، أو يَكونَ عليكم اثنا عَشَرَ خَليفةً كُلُّهُم مِن قُرَيشٍ

«Релігія буд продовжувати існувати до приходу Часу або поки не очолять вас дванадцять халіфів, усі вони будуть із курайшитів»».

А також я чув, як він говорив:

عُصَيْبَةٌ مِنْ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ كِسْرَى

«Невеликий загін мусульман завоює Білий дім. Палац Кісри або палац його нащадків».

Також я чув, як він сказав:

إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ

«Перед приходом Часу з’являться брехуни, стережіться їх»

Окрім цього я чув, як він ﷺ говорив:

إِذَا أَعْطَى اللَّهُ أَحَدَكُمْ خَيْرًا فَلْيَبْدَأْ بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ

«Якщо Аллах обдарує одного із вас благом, то нехай почне з себе і із своєї родини».

أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ

«Я буду вас чекати біля Водойми»».

Яка достовірність цього хадісу і яке тлумачення слів: «Невеликий загін мусульман завоює Білий дім»?

Відповідь:

Ваалейкум ассалям ва рахматуллахі ва баракятуху.

1. Вказаний вами хадіс наводиться у збірці Ахмада, а також передається Муслімом з незначними відмінностями в словах. Муслім в своїй збірці наводить слова Аміра ібн Саада ібн Абу Ваккаса, який говорить: «Я відправив свого слугу Наафі до Джабіру ібн Самурі з проханням розповісти мені що-небудь із того,що він чув від Посланця Аллаха . У відповідь він мені написав: «У п’ятницю ввечері, коли стратили Асламі, я чув, як Посланець Аллаха говорив:

لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ

«Релігія буде продовжувати існувати до приходу Часу або поки не очолять вас дванадцять халіфів, усі вони будуть із курайшитів». І як чув його слова:

عُصَيْبَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ كِسْرَى

«Невеликий загін мусульман завоює Білий дім, палац Кісри або палац його нащадків». І я чув його застереження:

إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ

«Перед приходом Часу з’являться брехуни, стережіться їх». А також я чув його наставляння:

إِذَا أَعْطَى اللَّهُ أَحَدَكُمْ خَيْراً فَلْيَبْدَأْ بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ

«Якщо Аллах обдарує одного із вас благом, то нехай почне з себе і зі своєї родини». І я почув його обіцянку:

أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ

«Я буду вас чекати біля Водойми».

Цей хадіс є достовірним і його істинність підтверджується тим, що він міститься в «Сахіх» Мусліма.

2. Щодо пояснення цього хадісу, то в ньому зачіпається декілька питань. Перше — це слова Пророка ﷺ:

لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ

«Релігія буде існувати до приходу Часу або поки не очолять вас дванадцять халіфів, усі вони будуть із курайшитів». Вчені розійшлись у думках відносно пояснення цього уривку. Найбільш переконливою думкою є Ібн аль-Джузії, про який він говорить в книзі «Розкриття неясностей в хадісах із двох Сахіхів». Там говориться наступне: «Мається на увазі наявність дванадцяти халіфів протягом усього часу існування Халіфату до Судного дня, які будуть вчиняти праведно, і їх періоди правління не обов’язково повинні слідувати один зо одним. Тобто буде справедливий правитель, потім його змінить несправедливий правитель, а після деякого часу прийде справедливий правитель, таким чином, справедливість дванадцяти халіфів триватиме до Судного дня. Ця думка підкріплюється тим, що передав нам Абу Мансур, що Абу Бахра, розповідав, що Абу аль-Маджлід поклявшись розповів йому, що ця Умма не загине, поки над нею не зміниться дванадцять халіфів, кожен із яких буде вчиняти праведно і слідувати істинній релігії, серед них будуть двоє із родини Пророка , один із яких проживе сорок років, а інший — тридцять».

І це найбільш переконливе пояснення, а Аллах знає краще. Оскільки в хадісі говориться:

لَا يَزَالُ الدِّينُ قَائِماً حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِيفَةً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ

«Релігія буде продовжувати існувати до приходу Часу або поки не очолять вас дванадцять халіфів, усі вони будуть із курайшитів». Таким чином, мова йде про підтримання релігії аж до Судного дня, і за цей період буде дванадцять особливих Халіфів із числа курайшитів. Оскільки халіфів було багато і вони були як курайшитами, так і не із них, тому слід розуміти так, що в хадісі мається на увазі дванадцять певних халіфів курайшитського походження, які не просто правили згідно законам Ісламу, подібно іншим халіфам, а відрізнялися тим, що правили справедливо і праведно за методом пророцтва, і увесь період свого правління «кожен із них буде вчиняти праведно і слідувати істинній релігії». Ймовірно, що чотири праведних халіфи є одними із них, а п’ятим є Умар ібн Абд аль-Азіз. І, можливо, у майбутньому, коли відновиться Праведний Халіфат за методом пророцтва, з’являться ті, хто буде слідувати їх шляху і методу, тобто будуть халіфи, які будуть управляти за Ісламом до Судного дня. Як сказав про це Посланець Аллаха ﷺ в хадісі, переданому Нуманом ібн Баширом від Хузайфи, в якому говориться, що після буде період деспотичного правління, як це відбувається зараз, а потім повернеться Халіфат за методом пророцтва. У часи другого Халіфату за методом пророцтва буде багато халіфів, правлячих за Ісламом, і із них у тому числі будуть сім справедливих праведних халіфів, правлячих за методом пророцтва, і необов’язково, щоб їх періоди правління слідували один за іншим. І тоді завершиться коло дванадцяти справедливих халіфів, правлячих за методом пророцтва. Це моя думка, а Аллах знає про це краще.

3. Щодо пояснення слів Пророка ﷺ:

عُصَيْبَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ

«Невеликий загін мусульман завоює Білий дім». То в цьому хадісі Білий дім трактується як палац Кісри і його нащадків. Цей палац, як відомо, був завойований благородними сподвижниками в епоху Умара ібн аль-Хаттаба, нехай буде задоволений ним Аллах. В тлумаченні ан-Нававі до «Сахіху Мусліма» говориться: «Висловлювання Пророка :

عُصَيْبَةٌ مِنَ الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ كِسْرَى

«Невеликий загін мусульман завоює Білий дім, палац Кісри чи палац його нащадків», є одним із яскравих чудес Посланця Аллаха і він був завойований, Хвала Аллаху, у часи Умара ібн аль-Хаттаба (р.а.). «Аль-Усайба» (عُصَيْبَةٌ) є зменшувальною формою слова «Асаба», яке означає групу, а перша буква в слові «Кісра» огласовується касрою або ж фатхою». Кінець цитати.

4. Щодо висловлювання Пророка ﷺ:

إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ

«Перед приходом Часу з’являться брехуни, стережіться їх». Вчені тлумачать його декількома способами. В книзі «Міркат аль-Мафатіх», в коментарях до «Мішкат аль-Масабіх» говориться наступне:

«...Від Джабіра ібн Самури передається, що він чув, як Пророк сказав:

إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ كَذَّابِينَ فَاحْذَرُوهُمْ

«Перед приходом Часу з’являться брехуни...». Аль-Музахір стверджує, що тут говориться про поширення невігластва, зменшення знань, появу вигаданих хадісів і тих, хто приписує свої домисли Посланцю Аллаха . Також можливо, що тут маються на увазі ті, хто хибно об’явили себе пророками, як це було у часи Посланця і після, а також ті, хто висуває порочні погляди, приписуючи свої хибні переконання Посланцю подібно прибічникам нововведень, «...стережіться їх».

5. Щодо решти частини хадісу, ан-Нававі пояснює її наступним чином:

«Слова Пророка :

إِذَا أَعْطَى اللَّهُ أَحَدَكُمْ خَيْراً فَلْيَبْدَأْ بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ

«Якщо Аллах обдарує одного із вас благом, то нехай почне з себе і зі своєї родини». І те, що Пророк також сказав:

أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ

«Я буду вас чекати біля Водойми». Під словом «Аль-Фарат» (الْفَرَطُ), огласованому фатхою на букві «ра», мається на увазі той, хто приходить першим і чекає, щоб напоїти решту інших. «Фарат» і «фаріт» означають людину, яка іде попереду решти інших до води, щоб підготувати усе необхідних для решти».

 

Ваш брат Ата ібн Халіль Абу ар-Рашта
26 Шавваль 1445 р.х.
05.05.2024 р.

Головне меню