Питання: Чи можна застосувати вираз «опікун сироти» до благодійних організацій, які беруть на себе функцію опіки над сиротами?
Відповідь:
Задача опікуна полягає у тому, щоб піклуватись про справи та інтереси сироти. Ібн аль-Асір у своїй книзі «Ан-Ніхая фі гаріб аль-хадіс ва аль-асар» говорить: «Опікун — це той, хто піклується про справи сироти та його вихованні».
Передають зі слів Сахля ібн Саада (р.а.), що Пророк ﷺ сказав:
أَنَا وَكَافِلُ الْيَتِيمِ فِى الْجَنَّةِ هَكَذَا وَقَالَ بِإِصْبَعَيْهِ السَّبَّابَةِ وَالْوُسْطَى
«Я і опікун сироти будемо у Раю ось так само (близькі)»,— і, сказавши це, він ﷺ зробив знак вказівним і середнім пальцями» (Бухарі, ат-Тірмізі та інші).
У версії ат-Табарі, яку він передає від Умму Саіда, доньки Мурра аль-Фіхрійя, а вона — від свого батька, говориться:
أَنَا وَكَافِلُ الْيَتِيمِ لَهُ أَوْ لِغَيْرِهِ
«Я і опікун сироти із числа його родичів або сторонніх йому людей …», —
Тобто будь-який опікун сироти, неважливо, родич він йому, як, наприклад, дід, дядько,брат і т.п., чи це стороння для нього людина.
В усіх положеннях, пов’язаних з опікою сиріт, повинна бути турбота про їх справи та інтереси. Що стосується благодійних організацій, то на них не поширюється вираз «опікун сироти», тому що вони є юридичною стороною, а не реальною людиною. Тому у якості опікуна повинна бути призначена реальна людина, яка буде піклуватись про справи та інтереси сиріт згідно з Шаріатом. У відношенні благодійних організацій доречно застосувати вираз «допомога сиротам». У випадку, якщо ці організації надають сиротам допомогу без умов, що суперечать Шаріату, то прийняти їх допомогу (у якості пожертвування, подарунка і т.п. речей) буде дозволено.