Бачення аурата до одруження

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: Один мусульманин побажав засватати дівчину. У зв’язку з чим він питає, чи може він попросити її відкрити деякі місця аурата. Як, наприклад, волосся, гомілка і т.п. Чи може дівчина відповісти на його прохання?

Питання виникли через те, що є думка про дозволеність цього тому, хто сватається до дівчини, нібито він може поглянути не лише на її обличчя і кисті рук, але і на інші частини тіла.

Відповідь:

Якщо чоловік побажав засватати дівчину або жінку, то він може дивитись на неї, а також, якщо зможе, йому дозволено побачити більше, аніж просто обличчя і кисті рук, і це не буде для нього харамом. Але при умові, що вона не буде знати про це. Адже у хадісі від Джабіра ібн Абдуллаха приводиться, що Посланець Аллаха (с.а.с.) сказав:

إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مَا يَدْعُوهُ إِلَى نِكَاحِهَا فَلْيَفْعَلْ

«Якщо хтось із вас сватається до жінки, і якщо у нього з’явиться можливість подивитись на те, що спонукає його одружитись на ній, нехай так і зробить» (ат-Тірмізі, Ібн Хаджар сказав, що хадіс хасан (хороший)).

Також цей хадіс вивів аль-Хакім, згадавши, що він відповідає умовам Мусліма.

Джабір ібн Абдуллах продовжив: «І я посватався до однієї жінки, і потайки зміг побачити у неї те, що спонукало мене до одруження на ній, після чого я уклав з нею шлюб».

Вираз «і якщо у нього з’явиться можливість подивитись» вказує на те, що побачені частини тіла не є мубахом для звичайного погляду, тобто це не просто обличчя і кисті рук, а це — частини аурата. Адже обличчя і кисті рук видні усім, а не лише тому, хто сватається. Більше того, коли мова йде про мубах, не говорять «і якщо буде у нього можливість». Тому і слова Джабіра «і потайки від неї» вказують на те, що побачені частини тіла жінки відносяться до аурату.

У той же час слова Посланця (с.а.с.) «і якщо буде у нього можливість» і коментар сподвижника «і потайки від неї» вказують на більше, аніж просто обличчя і кисті рук. Але повторюсь, при умові, що жінка не знає про це.

Що стосується положення, коли жінка дає згоду на відкриття частини аурата, або її валій дає на це згоду, — у будь-якому із цих положень тому, хто сватається, заборонено бачити більше, аніж обличчя і кисті рук. Причина цього полягає у тому, що шаріатські тексти повністю забороняють показувати свій аурат чужим чоловікам, і в них немає оговорки, що це дозволено тим, хто сватається. Наприклад, слова Всевишнього:

وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَاۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّۖ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ

«Нехай вони не виставляють напоказ своїх прикрас, за винятком тих, які видні, і нехай прикривають своїми покривалами виріз на грудях і не показують свої прикраси нікому, окрім своїх чоловіків...» (24:31).

Під словами «за винятком тих, які видні» маються на увазі обличчя і кисті рук, на це вказують ібн Аббаса, так і слова Посланця (с.а.с.):

إِنَّ الْجَارِيَةَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ يصلحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلاَّ وَجْههَا وَيَدَاهَا إِلَى المَفْصِلِ

«Коли у дівчини починається менструальний цикл, не дозволяється, щоб хтось бачив її (аурат), за винятком обличчя і кистей рук» (Абу Давуд).

В усіх цих текстах відсутній виняток для жениха. Навпаки, жінка повинна приховувати аурат свого тіла як перед женихом, так і перед чужим чоловіком. Єдине, про що є обмеження (тахсис) — це погляд. Адже заборона дивитись на аурат жінки стосується тих, хто не сватається до неї, навіть якщо вони можуть це зробити потайки від неї. Аят гласить:

قُل لِّلۡمُؤۡمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِمۡ

«Скажи віруючим чоловікам, щоб вони опускали свої погляди» (24:30).

Також приводиться від Джаріра ібн Абдуллаха:

سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ نَظَرِ الْفُجَاءَةِ فَأَمَرَنِي أَنْ أُصَرِّفَ بَصَرِي

«Я спитав Посланця Аллаха (с.а.с.) про раптовий погляд, і він велів мені відхиляти погляд» (Муслім).

Тому, якщо погляд раптово впав на аурат жінки, то вимагається одразу відвести його убік.

Приводиться від Абдуллаха ібн Аббаса (р.а.):

كَانَ الْفَضْلُ رَدِيفَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَتِ امْرَأَةٌ مِنْ خَثْعَمَ فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيهِ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إلَى الشِّقِّ الْآخَرِ

«Коли аль-Фадль сидів верхи позаду Посланця Аллаха (с.а.с.), підійшла якась жінка із племені Хасам. І аль-Фадль став дивитись на неї, а вона — на нього. Тоді Пророк (с.а.с.) повернув обличчя аль-Фадля в інший бік» (Муслім).

В іншій версії приводиться:

فَأَخَذَ الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ يَلْتَفِتُ إِلَيْهَا وَكَانَتِ امْرَأَةً حَسْنَاءَ فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْفَضْلَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ مِنَ الشِّقِّ الْآخَرِ

«Аль-Фадль ібн Аббас став звертати на неї увагу, бо вона була вродливою жінкою. Тоді Посланець Аллаха (с.а.с.), взяв і повернув обличчя Фадля в інший бік» (ан-Насаі).

Тобто Посланець (с.а.с.) перешкодив аль-Фадлю дивитись на обличчя жінки, причина цього була у тому, що у його погляді була присутня пристрасть.

Зміст усіх цих хадісів стосується лиш тих, хто не сватається, тобто тут мається тахсис. У той час як хадіс, переданий Джабіром ібн Абдуллахом, дозволяє тим, хто сватається, побачити як обличчя і кисті рук, так і інші частини тіла, які спонукають його до нікяху.

Із роз’ясненого вище стає зрозумілим, що не існує шаріатського тексту, який дозволяє показати ту або іншу частину аурата чоловіку, який сватається. На нього також поширюється хукм текстів, які говорять про заборону чужим чоловікам дивитись на аурат жінок. Єдиним виключенням є таємний погляд того, хто сватається, на аурат жінки, але при умові, що жінка не знає про це.

Отож, якщо той, хто сватається, зможе потайки побачити аурат жінки, тобто без її відома, то дозволено йому це зробити. Що стосується того, щоб вона сама відкрила перед ним частини свого аурата, то це заборонено, і тут неважливо, дав згоду її батько на це чи ні.

Підбиваючи підсумки: дозволяється тому, хто сватається, побачити те, що із категорії  мубах (обличчя і кисті рук). І неважливо, чи відбувається це без її дозволу, бо це видно і на вулиці, або з її дозволу, або з дозволу її валія. Наприклад, прийшовши до неї додому для того, щоб засватати, мусульманин може попросити у її валія дозволу побачити дівчину. Валій може дозволити побачити її у його присутності. також дівчина може винести частування і сісти поруч, і при цьому той, хто сватається, може бачити її обличчя і кисті рук. Іншими словами, той, хто сватається, може бачити, як з її відома, так і без її відома, те, що є мубахом (обличчя і кисті рук).

Що стосується погляду на більше, аніж просто обличчя і кисті рук, то це заборонено, навіть якщо буде на те її згода чи згода її валія. Адже показувати частини аурата чужим чоловікам харам, і ту неважливо, сватається чоловік чи ні. Проте дозволено тому, хто сватається, бачити більше, аніж обличчя і кисті рук, якщо зможе. Але при умові, що жінка не буде знати про це. Це повинно відбуватись потайки, як про це згадано у хадісі.

Це відносно погляду, який дозволений тому, хто сватається. Що стосується хальви (усамітнення), то воно заборонено з будь-якою людиною, будь то чужий, або той, хто сватається, і немає положень, коли це дозволяється.


18 Рамадана 1427 р. х.
10.10.2006 р.