Питання: Чи дозволено жінці, одній, без махрама, сідати у приватний транспорт знайомого для родини чоловіка?
Відповідь:
1) Приватний транспорт має той же хукм, що і приватний дім. Тому, щоб сісти у нього, необхідно питати дозволу.
2) Тому з жінкою у транспорті повинні також знаходитись або хтось із її махрамів, або чоловік, і по-іншому неможна, адже це теж саме, що знаходитись у домі людини без махрама або чоловіка.
3) Винятком із цього є те, що виключив шаріатський текст: підтримання родинних зв’язків. І тут неважливо, чи є вони для неї махрамами, як дядько з боку батька, або ж вони не є такими, як син дядька з боку батька. З останньою категорією повинна бути дотримана іще одна умова: відсутність хальви (усамітнення) між ними.
Тому відвідувати родичів у святкові і дні для підтримання родинних зв’язків дозволено,тому що є загальні шаріатські тексти про підтримання родинних зв’язків, як з махрамами (з ними підтримувати зв’язок ваджиб), так і не з махрамами (з ними підтримувати зв’язок мандуб), але при умові, що з останніми не будуть мати місце хальва.
Також сюди відносяться будь-які інші випадки, якщо є текст, що говорить про дозволеність знаходження чоловіків і жінок в одному домі.
4) Є і інші винятки відносно приватного транспорту (подібно приватному дому, де вимагається дозвіл для входу у нього). Дозволяється жінці сісти у приватний транспорт до водія, який має з нею родинний кровний зв’язок (тобто родич, але не махрам), при умові, що не буде між ними хальви. У транспорті повинні бути іще хтось із її знайомих, або знайомих водія, і тут неважливо, є останні для неї махрамами чи ні.
Доказом на цей виняток є хадіс Асми, доньки э Абу Бакра:
تَزَوَّجَنِي الزُّبَيْرُ... وَكُنْتُ أَنْقُلُ النَّوَى مِنْ أَرْضِ الزُّبَيْرِ الَّتِي أَقْطَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى رَأْسِي وَهِيَ مِنِّي عَلَى ثُلُثَيْ فَرْسَخٍ فَجِئْتُ يَوْمًا وَالنَّوَى عَلَى رَأْسِي فَلَقِيتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَعَهُ نَفَرٌ مِنَ الأَنْصَارِ فَدَعَانِي ثُمَّ قَالَ إِخْ إِخْ لِيَحْمِلَنِي خَلْفَهُ فَاسْتَحْيَيْتُ أَنْ أَسِيرَ مَعَ الرِّجَالِ وَذَكَرْتُ الزُّبَيْرَ وَغَيْرَتَهُ وَكَانَ أَغْيَرَ النَّاسِ فَعَرَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنِّي قَدِ اسْتَحْيَيْتُ فَمَضَى
«аз-Зубайр одружився на мені … я носила на своїй голові фінікові кісточки з володінь аз-Зубайра, які Посланець Аллаха ﷺ виділив йому. Ця земля знаходилась на відстані двох фарсахів від мене. Одного разу я йшла з фініковими кісточками на голові і зустріла Посланця Аллаха ﷺ з групою ансарів. Він ﷺ словами «Іх, іх!» наказав верблюду опуститися на коліні і покликав мене, щоб я могла сісти позаду. Я посоромилась вирушати у дорогу з чоловіками, також я згадала ревнивий нрав аз-Зубайра — він був найревнивішим із людей! Посланець Аллаха ﷺ зрозумів, що я зніяковіла, і продовжив шлях …» (Бухарі).
1 фарсах рівний 3 милям, що дорівнює 5,5 км.
Із хадісу треба зрозуміти наступне:
— Посланець Аллаха ﷺ дозволив Асмі сісти не верхову верблюдицю позаду нього, і це при тому, що верблюдиця була його особистою верховою твариною, а не для громадських перевезень.
— Посланець ﷺ рухався з групою сподвижників в одному каравані.
— Сама подорож була короткотривалою, тобто коли для цього не вимагається присутність махрама.
— Посланець ﷺ запропонував їй сісти на його верблюдицю, бо вона була сестрою Аіши. А остання була дружиною Посланця ﷺ.
Із дій Посланця ﷺ розуміється, що він ﷺ добре знав її, адже вона була йому родичкою через дружину. Сюди також відносяться жінки, родини яких дружать з володарем верхової тварини, або з водієм приватного транспорту, бо. аят прирівнює друга родини до родичів, про це згадано у темі «Прийом їжі у приватному домі». Варто нагадати, що це сфера приватного життя. Так ось, аят гласить:
أَن تَأْكُلُوا مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوَانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَوَاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خَالَاتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ
«Не буде гріхом для сліпого, не буде гріхом для кульгавого, не буде гріхом для хворого і для вас самих, якщо ви будете їсти у ваших домах, або у домах ваших батьків, або у домах ваших матерів, або у домах ваших братів, або у домах ваших сестер, або у домах ваших дядьків по батьку, або у домах ваших тіток по батьку, або у домах ваших дядьків по матері, або у домах ваших тіток по матері, або у тих [домах], ключі яких у вашому розпорядженні, або у [домі] вашого друга» (24:61).
Друг — це те, у кому втілилось значення дружби, тобто симпатія і прив’язаність.
Підбиваючи підсумки: дозволяється жінці сідати у приватний транспорт до водія, якщо він має з нею родинні зв’язки, або є справжнім другом її родини, але при умові, що між ними не повинно бути хальви. Іншими словами, з водієм повинні знаходитись іще інші пасажири, надійні люди, або із числа її знайомих, або із знайомих водія. Адже ті, хто знаходився поруч з Посланцем Аллаха ﷺ, були його сподвижниками. При цьому варто враховувати, що якщо з водієм знаходиться лише один пасажир, неважливо, його знайомий, або її знайомий, то він повинен бути їй махрамом. У протилежному випадку присутніх із числа довірених знайомих повинно бути більше одного.
Таке розуміння дозволить об’єднати докази один з другим. Адже у хадісі Асми Посланець ﷺ був разом з групою ансарів, тобто не однією людиною, і серед них не було її махрама. І іншому ж хадісі Посланець ﷺ обумовив, щоб між жінкою і чоловіком не було хальви, тому повинен бути присутній іще махрам:
لاَ يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلَّا وَمَعَهَا ذُو مَحْرَمٍ
«Нехай не усамітнюється чоловік з жінкою без присутності махрама» (Бухарі).
Таким чином, жінка може знаходитись у приватному транспорті з водієм, якщо він для неї махрам, або є другом родини, проте при умові, що з другом родини не буде мати місце хальва. Питання хальви вирішується або присутністю декількох довірених знайомих водія чи жінки, або ж присутністю одного із махрамів. Також необхідно, щоб подорож була короткою, тобто коли супровід махрама не є обов’язковим.
Це те, що стосується питання хальви між водієм і жінкою, які чужі один одному. Тобто якщо водій є їй родичем, але не махрамом, або ж він є другом родини. Повторюсь, у такому випадку повинні бути присутніми хтось із махрамів, або ж повинно бути більше одного із її знайомих, або знайомих водія.
Що стосується того, коли хальва між водієм і чужою для нього жінкою вирішується присутністю інших жінок, то у книгах ранніх факіхів це питання розглянуто. Тому питаючий може слідувати будь-якому муджтахіду у цьому аспекті …
До відома: серед факіхів є ті, хто дозволив вирішити питання хальви присутністю іншої жінки, яку супроводжують або її махрам, або чоловік. Інші дозволили вирішити питання хальви присутністю з нею лише надійною жінкою. Імам ан-Нававі пояснює це так: «Оскільки у більшості випадків порочність відсутня, причина у тому, що жінки соромляться одна одну». Проте, є і інші думки у цьому питанні.
18 Рамадана 1427 р. х.
10.10.2006 р.