Політична боротьба та ідейна боротьба

Відповіді на питання
Інструменти
Друкарня
  • Маленький Менше Середній Більше Великий
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Питання: В одній із публікацій Хізб ут-Тахрір згадується, що політична боротьба відноситься до услюбів (способів), але не до тарікату (методу).

Якщо справа обстоїть таким чином, то чи означає це, що етап взаємодії (ат-тафауль) з суспільством відноситься до тарікату, а те, що відбувається під час цього етапу із ідейної і політичної діяльності, відноситься до услюбів? При цьому відомо, що є аяти, в яких явно простежується політична та ідейна боротьба з головами курайшитів.

Відповідь:

Так, етап взаємодії відноситься до тарікату!

Варто відзначити, що політична та ідейна діяльність також відносяться до тарікату, адже цього вимагає етап взаємодії. Більше того, якщо відсутня політична та ідейна діяльність, то це вже не етап взаємодії з суспільством.

Що стосується політичної та ідейної боротьби, то вони представляють собою відкрите протистояння у політичній та ідеологічній площинах. Дане протистояння, або, іншими словами, виклик, і є услюб, тому десь вони обов’язкові, а десь ні.

Щоб стало більш зрозуміло, наприклад, роздача листовок може проходити таким способом (услюб), коли виражена боротьба, для чого подібна акція відбувалась відкритим чином, кидаючи виклик правлячому режиму. Але також можливо поширювати брошури звичайним чином.

Політична і ідейна боротьба несуть в собі відкритий виклик з відповідними наслідками цього виклику, але при цьому вони залишаються услюбом.

Що ж стосується аятів Корану, де простежується політична та ідейна боротьба, то кількість цих випадків обмежена. У той період було протистояння з головами невір’я, адже вони були втіленням зла, а не просто невірними. Причина цього полягає у тому, що вони відчайдушно вели боротьбу з Ісламом, незважаючи на явні докази на користь останнього. В аятах згадується про їх сильне і гаряче протистояння з ними. Якщо Ви порахуєте, скільки було згадано у Корані таких протистоянь, то знайдете, що їх кількість обмежена, хоча невірних у той час було дуже багато.

Що стосується самого Посланця Аллаха (с.а.с.), то він використовував різні по силі услюби проти невірних. Наприклад, коли до нього (с.а.с.) прийшов Утба ібн Рабіа (один із голів курайшитів), то Посланець  (с.а.с.) роз’яснив йому Іслам на основі переконливих доводів і зрілої мудрості, вдавшись до спокійного, але ефективного услюбу. У результаті Утба повернувся до курайшитів з іншим обличчям, про що згадали самі курайшити. Більше того, він став вихваляти слова Посланця (с.а.с.).

У той же час один із голів курайшитів приніс з собою кості, стерті у пил,і, показавши їх Посланцю (с.а.с.), пихато сказав: «Хіба зможе твій Господь оживити їх?». На це він (с.а.с.) відповів:

نَعَمْ وَيَبْعَثُهُ حَيًّا

«Так, він оживить їх», —

а потім додав:

وَيُدْخِلُكَ جَهَنَّمَ

«А тебе введе Пекло».

Як видно, Посланець Аллаха (с.а.с.) не просто відповів на питання, але і додав суворий коментар.

Таким чином, услюби можуть відрізнятись по своїй силі, усе залежить від опонента.

Для більшої ясності прочитайте наступний аят:

اذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي وَلَا تَنِيَا فِي ذِكْرِي ٤٢ ٱذۡهَبَآ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ  ٤٣فَقُولَا لَهُۥ قَوۡلٗا لَّيِّنٗا لَّعَلَّهُۥ يَتَذَكَّرُ أَوۡ يَخۡشَىٰ

«Ступайте ж разом з твоїм братом з Моїми знаменнями і не уставайте поминати Мене. Ступайте до Фараона удвох, адже він переступив кордони дозволеного. Говоріть з ним м’яко, можливо, він прислухається до назидання чи устрашиться» (20:42).

Тут видно, що в аяті мова йде про м’які, спокійні та ідейні суперечки.

А потім почитайте другий аят, де Муса після м’яких суперечок, приведених знамень і доказів Фараону, бачачи, як він продовжує поводити себе зарозуміло і пихато, вже суворо звернувся до нього, назвавши його загиблим і проклятим:

وَلَقَدۡ ءَاتَيۡنَا مُوسَىٰ تِسۡعَ ءَايَٰتِۢ بَيِّنَٰتٖۖ فَاسْأَلْ بَنِيٓ إِسۡرَٰٓءِيلَ إِذۡ جَآءَهُمۡ فَقَالَ لَهُۥ فِرۡعَوۡنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَٰمُوسَىٰ مَسۡحُورٗا  ١٠١قَالَ لَقَدۡ عَلِمۡتَ مَآ أَنزَلَ هَٰٓؤُلَآءِ إِلَّا رَبُّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ بَصَآئِرَ وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَٰفِرۡعَوۡنُ مَثۡبُورٗا

«Ми дарували Мусі дев’ять ясних знамень. Спитай синів Ісраїла (Ізраїля) про те, як Муса прийшов до них, і Фараон сказав йому: «О, Муса! Воістину, я думаю, що ти зачарований». Муса сказав: «Ти вже знаєш, що ні хто інший, а тільки Господь небес і землі ниспослав їх у якості наочних знамень. О, Фараон! Я думаю, тебе спіткає загибель» (17:101).

Як ми бачимо,м’які суперечки були на початку діалогу, приводились знамення і категоричні докази, але після того, як Фараон продовжив поводити себе пихато і коїти беззаконня, суперечки стали вже більш жорсткими.

Сподіваюсь, я зміг внести для Вас ясність у цьому питанні.

Саме тому у наших книгах Ви знайдете тексти, присвячені політичній діяльності на етапі взаємодії: «… у цій політичній діяльності простежується політична та ідейна боротьба …».

Політична та ідейна боротьба, які виникають на етапі взаємодії,, відбуваються з причини конфронтації з головами невір’я. Тому такий услюб (політична та ідейна боротьба) буде доречно застувати до них. Але з іншими невірними, або в інший час, можливо буде вимагатись ведення ідейної і політичної діяльності з використанням інших услюбів.

Повторюсь іще раз, політична та ідейна діяльність відносяться до тарікату, бо етап взаємодії вимагає цього. Тепер, щоб підсилити політичну та ідейну діяльність, застосовується політична та ідейна боротьба, що, у свою чергу, є услюбами. А улюби застосовуються тоді, коли це доречно чи необхідно.

 


14 Сафара 1429 р.х.
20.02.2008 р.