Чи існує різниця між шаріатською одиницею значення (хакика шарія) і шаріатським значенням?

Відповіді на питання
Друкарня

Питання: У нас виникла деяка плутанина, оскільки на одному із зібрань один шабб сказав, що шаріатська одиниця значення (хакикашарія) переносить слова із його лексичного значення в нове значення. Наприклад, слово «صَلَاةٌ» (салят).

Відносно шаріатського змісту шабб сказав, що слово використовується в його лексичному значенні, але до нього додаються різного роду критерії і обмеження. Наприклад, слово «قِبْلَةٌ» (Кибла).

Чи правильне таке судження?

Якщо є різниця між шаріатською одиницею значення (хакикашарія) і шаріатським значенням, то прошу Вас роз’яснити наступне:

1) У книзі «Економічна система» в темі «Право розпорядження витрачанням на родину і як подаяння» при роз’ясненні слів «ісраф» і «табзір» говориться: «Шаріатське значення цих двох слів — це мале і велике витрачання майна в тому, в чому заборонив Аллах». Коментуючи це,шабб сказав, що тут розкривається шаріатське значення, а не шаріатська одиниця значення (хакикашарія).

2) У книзі «Ат-Тайсір фі усу́льат-тафсір» при роз’яснені слів Всевишнього:

مَا وَلاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ

«Що примусило їх відвернутись від Кибли» (2:142), —

говориться: «Слово «قِبْلَةٌ» (кибла) утворено по формі «فِعْلَةٌ» від слова «اَلْمُقَابَلَةُ» (стояти навпроти чого-небудь), також як слово «وِجْهَةٌ» від слова «اَلْمُوَاجَهَةُ» (стояти обличчя до обличчя). Проте слово «кибла» набуло шаріатського значення: сторона, до якої обертається мусульманин під час здійснення намазу». Як ми бачимо, у книзі говориться шаріатське значення, а не шаріатська одиниця значення (хакикашарія).

3) Коли ми звернулись до книги «Ісламська особистість», 3 том, то не виявили там різниці між шаріатською одиницею значення (хакикашарія) і шаріатським значенням.

Ми просимо Вас прояснити цей аспект. Нехай Аллах воздасть Вам благом.

Відповідь:

Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово…

Шаріатське значення — це значення…

Дві ці речі не суперечать одна одній.

Так у книзі «Ісламська особистість», 3 том, в темі «Існування шаріатської одиниці значення (хакикашарія)» говориться: «Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово, яке Шаріат використовує в такому значенні, яке відрізняє його від початкового встановленого значення. Далі араби почали використовувати слово в шаріатському значенні. Тому є два значення:

— значення, яке використовував Шаріат;

— значення, яке використовували араби.

По підсумку, початкове значення, яке було встановлено арабами, вийшло із вжитку».

В темі «Шаріатська одиниця значення (хакикашарія)» говориться: «Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово, яке використовується в тому значенні, яке визначив для нього Шаріат». Але в самому початку теми «Існування шаріатської одиниці значення (хакикашарія)» говориться: «Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово, значення якого Шаріат визначив таким чином, щоб вказати на нього без необхідності звертатись до каріни (посил)».

Іншими словами, шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово, яке араби почали використовувати в значенні, яке встановив Шаріат, залишивши лексичне. Лексичне значення вийшло із вжитку, і на його місце прийшло шаріатське. Наприклад, слово «صَلَاةٌ» (салят) в лексичному значенні означає «дуа» (мольбу). З приходом Шаріату слово «صَلَاةٌ» (салят) почало використовуватись в значенні «намаз». Отож, Шаріат переніс слово із його лексичного значення в шаріатське, яке потім поширилось серед арабів. Сьогодні слово «صَلَاةٌ» (салят) використовується лише в шаріатському значенні «певні дії намазу», а це вже, у свою чергу, є шаріатською одиницею значення (хакикашарія).
Таким чином, якщо чоловік бажає дізнатись про яке-небудь значення того чи іншого слова, то нехай він дивиться:

1) Якщо слово використовується в лексичному значенні, то воно буде лексичною одиницею значення (хакикалугавія).

2) Якщо слово перенесено із його лексичного значення в обумовлене (урфі), потім стало поширеним, а лексичне значення вийшло із обігу, то це буде вже обумовлена одиниця значення (хакикаурфія).

3) Якщо слово переміщено із його лексичного значення в шаріатське, потім стало поширеним, а лексичне значення вийшло із обігу, то це буде вважатись шаріатською одиницею значення (хакикашарія).

Тому у першу чергу Вам необхідно спочатку вивчити: чи використовується то чи інше слово в шаріатському значенні? Якщо так, то це шаріатська одиниця значення (хакикашарія). Наприклад, слово «Кибла» має шаріатське значення, і воно стало поширеним. Отож, слово «Кибла» є шаріатською одиницею значення (хакикашарія).

Ви можете сказати, що слово «صَلَاةٌ» (салят) має таке-то шаріатське значення. Але нам немає необхідності доповнювати, що дане слово є шаріатською одиницею значення (хакикашарія).

Також не є крайньою необхідністю для нас говорити, що «Кибла» має те чи інше шаріатське значення, і нам немає необхідності доповнювати, що дане слово є шаріатською одиницею значення (хакикашарія).

Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово,яке має шаріатське значення.

Я сподіваюсь, що Вам стала зрозумілою різниця між шаріатською одиницею значення (хакикашарія) і шаріатським значенням. Треба зрозуміти, що це не синоніми. Шаріатська одиниця значення (хакикашарія) — це слово, яке використовується в шаріатському значенні, а його лексичне значення вийшло з обігу.

Треба зрозуміти, що значення виразу «лексичне значення, яке вийшло із обігу» означає, що коли чоловік чує те чи інше слово, йому не спадає на думку лексичне значення. Лексичне значення може прийти лише тоді, коли для цього є каріна (посил).


15 Рабі ус-сані 1432 р.х.
20.03.2011 р.

Головне меню