Перше питання: Якщо в лабораторних умовах спермою чоловіка запліднять яйцеклітину дружини, а потім запліднену яйцеклітину помістять у матку чужої жінки, чи дозволено це?
Причина у тому, що сама дружина не може завагітніти або за станом здоров’я або по якій-небудь іншій причині. Зазначу, що сперма і яйцеклітина були взяті у законного подружжя.
Друге питання: якщо спермою чоловіка запліднять яйцеклітину першої дружини, а потім помістять її у матку другої дружини, чи дозволено це ? Чи існують які-небудь обставини, які дозволяють подібне? Наприклад, чоловік погрожує розлученням першій дружині, якщо вона відмовляється передати свою запліднену яйцеклітину другій дружині.
Відповідь:
Заборонено (харам) спермою чоловіка запліднювати яйцеклітину дружини, щоб потім помістити запліднену яйцеклітину у матку чужої жінки. Запліднена яйцеклітина повинна бути поміщена назад у свою матку, тобто у матку тієї дружини, від якої вона була взята, оскільки Всевишній сказав:
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ
«Матері годують своїх дітей грудьми» (2:233).
В аяті слово «матері» згадується спільно з виразом «своїх дітей», тобто, та, хто народжує свою дитину, і буде їй матір’ю. Отож, заборонено жінці народжувати чужу дитину.
Також Аллах сказав:
إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ
«адже їх матерями є тільки жінки, які їх народили» (58:2).
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ
«Аллах вивів вас із черева ваших матерів» (16:78).
Таким чином, та, хто народжує, і буде матір’ю, а це означає, що жінка може народити тільки свою дитину, але ніяк не чужу.
Що стосується обставин, то немає таких обставин, які дозволи б коїти подібний харам. Погроза розлученням чи погроза чимсь іншим не можуть бути причиною для скоєння хараму. А істина більш гідно того, щоб за нею слідували.
Отож, тільки мати може народити свою дитину. Немає ніяких обставин, які дозволили б комусь скоїти цю незаконну дію, навіть якщо жінці погрожували розлученням чи якою-небудь іншою погрозою. А той, хто загрожує жінці у подібній ситуації, коїть гріх.
Підбиваючи підсумки: якщо лікування вимагає запліднення яйцеклітини дружини спермою чоловіка у лабораторних умовах, то обов’язковою умовою буде повернення заплідненої яйцеклітини у свою матку, а не у матку сурогатної матері. І навіть поміщення заплідненої яйцеклітини першої дружини у матку другої дружини є харамом.
9 Сафара 1433 р.х.
03.01.2012 р.