وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ
«Хто може бути більш несправедливим того, хто забороняє в мечетях Аллаха поминати ім’я Його» (2:114).
Напередодні міністр по справам релігії, вакуфів, релігійних справ і святинь Ісламу Йорданії Мухаммад аль-Халайя об’явив, що заборона на відвідування мечетей в Йорданії буде тривати на протязі усього Рамадану. Міністр підкреслив, що п’ятничні і таравіх намази, які зазвичай робляться у мечетях, повинні проводитись вдома, щоб забезпечити соціальне дистанціювання. Це робиться для дотримання цілей Шаріату і захисту життя людей.
Відносно цієї заяви ми скажемо наступне:
1) Заборона на відвідування мечетей у черговий раз підкреслює, що йорданський режим вирішив скористатись пандемією COVID-19, щоб зміцнити свій шлях боротьби проти Ісламу і мусульман, не дозволити Ісламу і його законам бути присутніми у житті суспільства. Режим робить усе, щоб відповідати хадісу Посланця ﷺ:
لَتُنْقَضَنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً فَكُلَّمَا انْتَقَضَتْ عُرْوَةٌ تَشَبَّثَ النَّاسُ بِالَّتِي تَلِيهَا وَأَوَّلُهُنَّ نَقْضًا الْحُكْمُ وَآخِرُهُنَّ الصَّلَاةُ
«Вузли Ісламу будуть розв’язуватись один за іншим. Кожного разу, коли буде розв’язуватись один вузол, люди будуть чіплятись за наступний. Першим розв’язаним вузлом буде правління, а останнім — намаз»(Ібн Хіббан).
Режим Йорданії так далекий від правління на основі Ісламу, а сьогодні заборонив проведення намазів у мечетях.
2) Було видно, як режим за допомогою Національного центру з питань безпеки і кризового управління прагне нормалізувати різні сектори суспільства, зокрема, мова йде про крупні ринки і налагодження громадського життя у низці провінцій, де немає епідемії, таких як Акаба, але поруч з дотриманням необхідних запобіжних заходів. І тут мова не йде про інтереси людей,адже якщо мова йшла про це, то заборона на відвідування мечетей не була б продовжена, а були б вжиті необхідні заходи по запобіганню поширення COVID-19. І ми б не почули жалюгідні аргументи міністра по справам релігії, вакуфів, релігійних справ і святинь Ісламу, ми б не побачили, як режим влаштовує торги життям людей, як маніпулює потребами людей, щоб закрити мечеті. Режим, який дозволяє людям відвідувати ринки і виробництва, де відсутні чистота і гігієна, міг би дозволити відвідувати дома Аллаха, де головує чистота і гігієна.
3) У Шаріаті немає заборони на проведення п’ятничного і колективного намазу під час пандемії, проте є заборона на відвідування мечетей тим, хто хворий. Що стосується здорових людей, то вони продовжують робити намази в мечетях, як і раніше, але при цьому повинні бути прийняті усі заходи гігієни і дезінфекції.
4) Шаріатські докази відносно п’ятничних і колективних намазів не говорять про повне і довгострокове призупинення цих намазів. Навпаки, в них говориться про те, що для їх проведення не треба велика кількість людей. Причина цього полягає у тому, що проведення колективного намазу відноситься до категорії фард кіфая, а отож, він повинен публічно проводитись,оскільки Посланець Аллаха ﷺ сказав наступне:
مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ، عَلَيْكَ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْخُذُ الذِّئْبُ مِنَ الْغَنَمِ الْقَاصِيَةَ
«Якщо у поселенні чи серед бедуїнів буде три чоловіка, і при цьому не буде серед них проводитись колективний намаз, то шайтан обов’язково візьме верх над ними. Проводи колективну молитву, адже вовк пожирає лише ту вівцю, яка віддаляється (від решти інших)»(Абу Дауд).
5) П’ятничний намаз відноситься до категорії фард айн, тому неучасть у ньому буде лише при наявності шаріатського виправдання (узра), бо Аллах і Його Посланець ﷺ сказали:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ
«О ті, які увірували! Коли закликають на намаз у п’ятничний день, то скеровуйтесь до поминання Аллаха і залиште торгівлю»(62:9),
اَلْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلَّا أَرْبَعَةً مَمْلُوكٌ وَامْرَأَةٌ وَصَبِيٌّ وَمَرِيضٌ
«П’ятничний намаз обов’язковий для усіх мусульман, окрім чотирьох: рабів, жінок, дітей і хворих»(Абу Давуд).
6) Терміновість, з якою міністр по справам релігії, вакуфів, релігійних справ і святинь Ісламу об’явив про продовження заборони на відвідування мечетей, вказує на сильне бажання режиму під будь-якими приводами не допустити мусульман до мечетей, хоча поруч з цим має місце відсутність епідемії у низці провінцій,а десь відбувається її спад. Що стосується розмов про те, що, можливо, усі люди будуть схильні зараженню COVID-19 і немає можливості уберегтись від нього, то вони мають під собою слабке підґрунтя. Особливо, якщо врахувати, що мінімально необхідною кількістю людей для колективного намазу є двоє, а для п’ятничного — троє. Зібрати таку малу кількість людей цілком по силам. Обережність не означає повне залишення фарду, фард повинен виконуватись поруч з необхідними запобіжними заходами.
7) Настирливість режиму у забороні відвідування мечетей свідчить лише про одне: боротьбу проти обрядів Ісламу, зокрема — з проведенням п’ятничного намазу, який є символом єдності мусульман, місцем обговорення проблем суспільства, де звертаються до Аллаха, де волають до Нього Одного, де просять у Нього позбавити Умму від страждань і пандемії COVID-19.
8) Для мусульман є ваджибом засуджувати правителів мусульманського світу за те, що вони слідують по стопам колонізаторів, не відходячи від їх шляху ані на крок. Адже якщо колонізатор занепокоєний лікуванням якої-небудь хвороби, то правителі мусульман не відстають від них. Якщо колонізатор пропонує рішення, навіть якщо воно неправильне, правителі мусульман аплодують йому. Колонізатор став джерелом здоров’я і зцілення! Адже Посланець Аллаха ﷺ сказав:
سَتَكُونُ أُمَرَاءُ فَتَعْرِفُونَ وَتُنْكِرُونَ فَمَنْ عَرَفَ بَرِئَ وَمَنْ أَنْكَرَ سَلِمَ وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ قَالُوا أَفَلا نُقَاتِلُهُمْ قَالَ لا مَا صَلَّوْا
«У найближчому майбутньому будуть такі правителі, (діяння яких ви будете схвалювати і ненавидіти. Хто із вас буде визнавати (їх діяння порочними), той буде чистий. Хто із вас буде ненавидіти (їх порочні діяння), той збереже себе. Проте це не торкнеться тих, хто погодився (з їх порочними діяннями) і послідує за ними». Люди спитали: «У такому випадку, хіба нам не треба почати битву проти них?». На що він ﷺ сказав:«Ні, доти, доки вони роблять намаз» (Муслім).
О, мусульмани! О, народ Йорданії!
Поява Другого Праведного Халіфату за методом пророцтва, з дозволу Аллаха, не за горами. Ви не повинні слідувати по стопам колонізаторів у рішенні своїх проблем. Навпаки, ви повинні піти по шляху свого Посланця ﷺ. Ви не повинні схвалювати і підтримувати заборону на відвідування мечетей, оскільки лише хворі і ті, хто мають шаріатське виправдання (узр) люди можуть залишатись у своїх домах, а ті, хто здоровий, повинні продовжувати виконання своїх обов’язків і просити Аллаха про позбавлення від зла хвороби, що спіткала, про позбавлення від лих та епідемій. Аллах сказав:
فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ
«Що може бути за істиною, окрім омани?»(10:32).
Інформаційний офіс Хізб ут-Тахрір в Йорданії
№ 09/1441
П’ятниця, 24 Шабана 1441 р.х.
17.04.2020 р.