Новина: Міністр казначейства і фінансів Нуреддін Набаті виступив з вступною промовою на форумі «Економічна трансформація і нові моделі», який був організований міністерством казначейства і фінансів.
В своїй промові Набати використав незвичайні і запозичені слова і терміни: «Нетрадиційний підхід є епістомологічним розривом від неокласичної економічної думки. Даний підхід набуває більшого значення з поведінковою економікою, яка сьогодні усе більш популярна» (29.09.2022).
Коментар: Турецька фінансова криза після пандемії продовжує знецінювати турецьку ліру, криза продовжує обтяжувати людей з кожним днем. З боку уряду не було вжито жодного реального кроку, щоб зупинити цю кризу. З іншого боку, державні чиновники напередодні майбутніх виборів намагаються відволікти увагу народу від реальних проблем за допомогою запровадження таких ідей, як «Турецька економічна модель». Кожне слово міністра фінансів необхідно перевести на нормальну мову для людей, а урядові чиновники усі більше віддаляються від народу, коли використовують незрозумілі терміни і слова в своїх заявах.
Міністр Нуреддін Набаті висміяв фінансові труднощі людей, сказавши: «Чи можеш поглянути мені у вічі? Економіка — це блиск в очах». Так він відповів на питання про цифри щодо нової економічної політики під час телевізійної програми в минулому році. Цього разу предметом обговорення у суспільстві стали його незрозумілі фрази на форумі «Економічна трансформація і нові моделі».
Міністр Набаті, який в своїй промові використав традиційні і нетрадиційні фрази, показав, що так звана «турецька економічна модель» — ніщо інше, як турецька версія капіталізму. Адже будь-яка інформація несе в собі ідеологічний окрас, і поняття, які подав Набаті, відповідають капіталістичній ідеології. Досить поглянути на діючу систему і економічну політику, яка проводиться з миті заснування Республіки, щоб зрозуміти залежність Туреччини від капіталістичної системи.
Національна валюта тримається на доларі США, лихварські банки є двигуном економіки, труд і заробіток людей обкладаються податками і різного роду маніпуляціями, місцеве законодавство визначається згідно з міжнародною капіталістичною системою. Якщо економічна система відповідає вищеперерахованим якостям, то, як би її не називали, вона в своїй основі — капіталістична.
Економіка Туреччини частково відрізняється від інших економік; міністр Набаті назвав цей підхід «нетрадиційним», і це — навмисна девальвація турецької ліри з боку уряду і Центрального банку. Зазвичай світові центральні банки підсилюють національну валюту за рахунок лихварства, але в Туреччині дотримуються протилежної політики. Згідно урядової концепції, з запровадженням нової турецької економічної моделі експорт збільшиться, і таким чином за рахунок позитивного сальдо зовнішньої торгівлі і внутрішнього виробництва відбудеться зниження інфляції. Проте у вересні 2021 року, коли Центральний банк знизив ставку лихварства, інфляція подвоїлась, дефіцит бюджету і зовнішньої торгівлі продовжував рости так само, як і обмінний курс. Усе ж таки, Ердоган намагався виправдати цю політику через свою нібито протидію лихварству, говорячи: «Лихварство — це причина, а інфляція — наслідок», — але по факту в виграші від цього — тільки лобісти лихварства, а в програші — народ Туреччини. Коли ми дивимось на економічні показники, то бачимо, що вони повністю протилежні тому, що говорить Ердоган. В перші шість місяців 2022 року, коли була запроваджена так звана «нова модель», скерована на боротьбу з лихварством, прибуток банків перевищив норму в 400%, не говорячи про інші наслідки, які привели до зменшенню прибутку людей.
Єдине, що треба сказати про економіку: «Капіталізм — це причина, а криза — наслідок». Рішення полягає в нетрадиційних методах, які є усього лише іншою формою застосування капіталізму, а рішення полягає в застосуванні ісламської економічної системи, в яку вірить турецький народ. Ісламська економічна система вирішує проблему лихварства корінним чином, адже в ній заборонені лихварські банки і усі форми лихварства. Грошова система в ісламській економіці заснована на золоті, а не на банкнотах, які викликають інфляцію. Окрім того, в ісламській економічній системі види власності обмежені, і приватним компаніям не дозволено грабувати громадську власність; за основу взято справедливий розподіл багатства серед людей. Ісламська економічна система є єдиним гарантом справедливості і прогресу, як це було на протязі 1300-річної історії Ісламу. О, мусульмани! Ми повинні працювати разом, щоб встановити Праведний Халіфат, який реалізує ісламську економічну систему.
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Мухаммад Амін Йілдирим
19 Рабі уль-авваль 1444 р.х.
15 жовтня 2022 р.