Ось такими були молоді мусульмани за часів пророцтва!

Статті
Друкарня

Чи підете ви за ними, о мусульманська молодь сьогоднішніх днів?


Молодь - найголовніше багатство Умми, яке полягає аж ніяк не в білому і не в чорному золоті, а в людині - найцінніше, що існує, особливо в період її молодості, сили і самовіддачі! Адже молодість - це міць між двома немічними - слабкістю дитинства і безсиллям старецтва, як про це вказав Аллах в Корані:

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَشَيْبَةً

«Аллах - Той, Хто створює вас з слабкості (створює вас з краплі або створює вас слабкими). Після слабкості Він обдаровує вас силою, а потім замінює силу на слабкість і сивину» (30:54)

Іслам відвів велику увагу до підростаючого покоління. Так, наш Шляхетний Посланник ﷺ вкладав в серця молодих мусульман віру, виховував у них любов до знань і дій згідно з ними по досягненню повноліття.

Джундуб ібн Абдуллах передав:

كنا مع النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ فِتْيَانٌ حَزَاوِرَةٌ فَتَعَلَّمْنَا الْإِيمَانَ قبل أَنْ نَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ ثُمَّ تَعَلَّمْنَا الْقُرْآنَ فَازْدَدْنَا بِهِ إِيمَانًا

«Ми були молодими та жвавими (الحزور) людьми, знаходячись з Пророком ﷺ, і ми вивчали віру (іман) раніше ніж беруться до вивчення Корану. Потім, вивчаючи Коран, ми збільшували ним свою віру» (الحزور – віковий період, близький до повноліття) (Ібн Маджа).

Він ﷺ зосередився на молодому поколінні, щоб вони росли у поклонінні Аллаху тими, кого вкриє Аллах тінню в день, коли не буде іншої тіні. Пророк ﷺ сказав:

سبعة يظلهم الله بظل عرشه يوم لا ظل إلا ظله إمام عادل، وشاب نشأ في عبادة الله، ورجل قلبه معلق بالمسجد إذا خرج منه حتى يعود إليه، ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه، ورجل تصدق بصدقة فأخفاها، حتى لا تعلم شماله ما أنفقته يمينه، ورجل دعته امرأة ذات منصب وجمال فقال: إني أخاف الله، ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه

«Сімох Аллах вкриє в тіні Своєї Трону в День, коли не буде тіні, крім Його тіні. Це - справедливий імам; юнак, який виріс в поклонінні Аллахові; людина, серце якої прив'язане до мечеті з моменту, як він вийшов з неї, і до тих пір, поки не повернеться; двоє людей, які полюбили один одного заради Аллаха і збираються і розходяться тільки заради Нього; людина, яка дала садака і приховала його, так що її ліва рука не дізналася про те, що витрачає права; чоловік, якого покликала до себе знатна і красива жінка, а він відповів їй: «Я боюся Аллаха!»; і людина, яка в самоті поминає Аллаха, а її очі сльозяться» (Бухарі і Муслім).

Він ﷺ покладався на молодих мусульман, радився з ними і давав їм кермо влади. Мусульманська молодь - опора Умми і секрет її розвитку. Всі ми пам'ятаємо розпещеного і звиклого до розкоші юнака Мусаба ібн Умайра, якого Посланник Аллаха ﷺ відправив із закликом до жителів Медіни, і через руки якого Іслам увійшов в кожен будинок в Медині. Ми пам'ятаємо Абдуллаха ібн аз-Зубайра, що зібрав навколо себе підлітків і привів їх до Посланця ﷺ для того, щоб дати йому ﷺ байат або ж Усаму ібн Зейда, з яким радився Мухаммад ﷺ під час події Іфк і якому дав командування над мусульманським військом проти римлян. Пророк ﷺ також призначив Аттаба ібн Асіда правителем Мекки. Абдуллах ібн Масуд сказав: «Ми брали участь разом з Пророком ﷺ в битвах, будучи ще молодими» (Ахмад).

Молоде покоління мусульман часів Посланника Аллаха ﷺ боялося Судного дня, думками і справами заповнювалося тим, що завгодно Аллаху, боячись Його і пристрасно бажаючи увійти в Рай. Страх перед Судним вдень не залишав їх навіть в момент агонії, як це сталося з одним із юнаків, що лежав при смерті, до якого зайшов Посланник Аллаха ﷺ і запитав:

كَيْفَ تَجِدُكَ؟ قَالَ: أَرْجُو اللهَ يَا رَسُولَ اللهِ! وَأَخَافُ ذُنُوبِي. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لاَ يَجْتَمِعَانِ فِي قَلْبِ عَبْدٍ، فِي مِثْلِ هَذَا الْمَوْطِنِ، إِلاَّ أَعْطَاهُ اللهُ مَا يَرْجُو، وَآمَنَهُ مِمَّايَخَافُ

"Як ти почуваєш себе?". Він відповів: «Сподіваюся на Аллаха, о Посланник Аллаха, і боюся гріхів своїх». Тоді Посланник Аллаха ﷺ сказав: «Якщо зберуться в таку хвилину в серце раба ці дві речі (надія і страх), Аллах дарує йому те, на що він сподівається, і збереже його від того, чого він боїться»(ат-Тірмізі). І як же їм не бути такими, коли вони переконані у тому, що Аллах запитає їх про проведену юність, як сказав Посланник Аллаха ﷺ:

لا تزول قدم ابن آدم يوم القيامة من عند ربه حتى يسأل عن خمس: عن عمره فيما أفناه، وعن شبابه فيما أبلاه، وماله من أين اكتسبه، وفيم أنفقه، وعلمه ماذا عمل به

«Син Адама не перестане стояти перед своїм Господом в Судний день до тих пір, поки не буде запитаний про п'ять речей: про життя - на що він його витратив; про молодість - на що він її використав; про майно - як він його придбав; на що його витрачав; і про знання - як він з ними вчинив»(Бухарі).

Таке виховання в дусі віри в Медині принесло плоди у вигляді молодого покоління, що прагне до Ахіра і жертвує на цьому шляху, є корисним собі і Уммі, які відповідають за діяльність по відношенню до своїх родин і до оточуючих. Це чітко видно в хадісі Анаса ібн Маліка (нехай буде задоволений ним Аллах):

كان شَبَابٌ مِنَ الأَنْصَارِ سَبْعِينَ رَجُلاً يقال لهم الْقُرَّاءَ، كَانُوا يَكُونُونَ في الْمَسْجِدِ فإذا أَمْسَوُا انْتَحَوْا نَاحِيَةً مِنَ الْمَدِينَةِ فَيَتَدَارَسُونَ وَيُصَلُّونَ، يَحْسِبُ أَهْلُوهُمْ أَنَّهُمْ في الْمَسْجِدِ، وَيَحْسِبُ أَهْلُ الْمَسْجِدِ أَنَّهُمْ في أَهْلِيهِمْ حتى إذا كَانُوا في وَجْهِ الصُّبْحِ اسْتَعْذَبُوا مِنَ الْمَاءِ وَاحْتَطَبُوا مِنَ الْحَطَبِ فجاؤوا بِهِ فَأَسْنَدُوهُ إلى حُجْرَةِ رسول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فَبَعَثَهُمُ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ جَمِيعاً فأصيبوا يوم بِئْرِ مَعُونَةَ فَدَعَا النبي اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ على قَتَلَتِهِمْ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً في صَلاَةِ الْغَدَاةِ

«Серед молодих чоловіків Ансарів було сімдесят людей, яких називали читачами. Вони (читали Коран і вчилися) в мечеті. Вночі вони йшли на околицю Медіни, навчали один одного і вистоювали молитви. Жителі їхніх будинків думали, що вони - в мечеті, а жителі мечеті думали, що вони - в своїх будинках до самого світанку. Вранці вони носили воду, збирали хмиз і клали це перед кімнатою Посланника Аллаха ﷺ. Посланник ﷺ відправив їх (навчати Ісламу до жителів Наджда). Коли ж їх спіткала біда (їх було вбито) коло джерела Мауна, Посланник ﷺ він кликав до Господа проти їх вбивць п'ятнадцять днів під час ранкової молитви» (Ахмад).

Мусульманська молодь - це ті, хто понесли тягар давату з усіма труднощами і негараздами. Аллах в Корані похвалив групу молодих віруючих:

إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى

«Це були юнаки, які увірували в свого Господа, і Ми збільшили їх прихильність прямому шляху» (18:13)

Великий Іслам Кораном і Сунною надає юнакам допомогу і дає всебічне виховання. Якщо ми поглянемо на ісламську турботу про молодь, то без праці знайдемо блискучі і рясні приклади її уваги до молодих, як Іслам направляє їх до правильного, виховує їх, навчає того, що корисно їм, а також покладає на них очолення Умми. Адже очолення Умми і її розвиток нездійсненний без знань і знаючих людей. А тому Іслам дає високу оцінку знань і вчених. Молоді мусульмани часів першого Праведного Халіфату краще за інших занурювалися в глибину смислів Корану і Сунни. Аллах обволік їх серця Ісламом, висвітлив їх проникливістю в розумінні аятов і хадісів - з цієї причини глава правовірних Умар ібн аль-Хаттаб (нехай буде задоволений ним Аллах) вважав за краще прислухатися до тлумачень Ібн Аббаса (р.а.) ніж до решти більш старших сподвижників. Ібн Аббас (р.а.) був молодим, сильним в проникливості і розумінні текстів вченим. Так, одного разу на одному зі зборів мусульман мусульман Умар (р.а.) спитав у присутніх про слова Аллаха إذا جاء نصر الله والفتح («Коли прийде допомога Аллаха і настане перемога...») до кінця сури «Ан-Наср» ( «Допомога»), на що мусульмани похилого віку відповіли, що Аллах у цій сурі вимагає від Посланника Аллаха ﷺ вихваляти Господа і просити покаяння після того, як мусульмани візьмуть Мекку і люди увійдуть натовпами в Іслам. Далі Умар запитав: «А що ти скажеш, Ібн Аббас?». Той відповів: «Ця сура - про смерть Посланника ﷺ. Аллах говорить Посланнику ﷺ про те, що коли відкриється Мекка і люди увійдуть натовпами в Іслам, твоє послання буде завершеним, а смерть наблизиться. Так підготуйся до Ахіра: проси вибачення і вихваляй Господа». Умар сказав Ібн Аббаса: «Я не прийму нічию думку, крім твоєї». Поряд з цим, мусульманин, який записав Коран в письмовій формі, - теж молодий юнак. Абу Бакр (р.а.), а разом з ним - і Умар ібн аль-Хаттаб (р.а.) звернулися до Зейда ібн Сабита (р.а.) зі словами: «Ти - розумний хлопець, ми не сумніваємося в тобі, ти записував одкровення, що посилалися Посланника Аллаха ﷺ. Так вивчи Коран і збери його».

Молодість - відмінна якість мешканців Раю. Посланник ﷺ сказав:

وإن لكم أن تشبوا فلا تهرموا أبدا فاغتنموا مرحلة الشباب للعمل والتزود من الطاعات فهي من صفات أهل الجنة

«(Коли ввійдете в Рай, вам вісники вигукнуть):« Відтепер вам бути молодими і не старіти». Так скористайтеся же періодом вашої молодості, збагачуючись праведними діяннями і зміцнюючись покорою Аллаху, адже молодість - одна з якостей мешканців Раю».

Не можна також забувати, що Посланник ﷺ сказав про те, що його онуки Хасан і Хусейн - найбільш шановані серед молодих мешканців Раю.

Як ми говорили раніше, молоде покоління Умми - це її багатство, втрати якого непоправні! Це - її фундамент, основа економічного процвітання і добробуту, це - її численні будівлі і облагороджені селища. Якщо станеться витік молодих розумів або їх займуть дурницями, аморальністю і втоплять в пристрастях замість турботи про проблеми Умми, ось тоді молодь стане тягарем для своїх сімей, суспільства і Умми!

Останнє, з чим ми хочемо звернутися тут до молодих мусульман сьогодні в рамках нашої прекрасної кампанії: ви - живе серце Умми! Ви - власники високої енергії і великої чистої душі! Ви - ті, кому Іслам присвятив свою турботу і увагу! Ви раніше за всіх в суспільстві, хто відгукнувся на ісламський заклик і увійшов натовпами в Іслам!

Але є ще один факт, який слід згадати. Ваші славні предки (р.а.), будучи молодими, були майстерними у військовій справі: Алі ібн Абу Таліб, Хамза ібн Абд аль-Мутталіб, Джафар ібн Абу Таліб, Зейд ібн Харіса, Абдуллах ібн Раваха, Абу Убайда ібн аль-Джаррах, Халід ібн аль-Валід - Меч Аллаха, що розбив римлян, Амр ібн аль-Ас, який завоював Єгипет, і Саад ібн Абу Ваккас - командувач в битві при Кадісії, і багато інших - це герої, які розгромили візантійських імператорів в Ярмуку і перських в Кадісії та поширили Іслам по всьому світу, вивівши людей з темряви до світла, з дозволу їх Господа.

О мусульманська молодь сьогоднішніх днів! Чи не варто вам знову стати такими, як ваші попередники, у затінку Ісламської Держави? Ісламська Держава була встановлена на їх молодих плечах, які понесли заклик... Вони зазнали тортур, стояли на істині, показали паростки Ісламу в Мецці, а встановили його державу в Медині! Вони - ті, хто побудував резиденцію правління Посланника Аллаха ﷺ, виступав з військом, відкривав території і поширював Іслам - релігію справедливості, милосердя і величі на Землі. Вони найкращим чином несли віру! У вас же так само є велике благо, так хіба ви не обернетеся такими ж, як і були раніше, о молоді мусульмани?!

Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Сестра Марія Коптийа
24 Раджаб 1437
1.05.2016

Стаття написана в рамках кампанії жіночого відділу Хізб ут-Тахрір під девізом: «Мусульманська молодь - піонери справжніх змін»

Головне меню