Термін «Ахл-юс-Сунна валь-Джамаа» 21 ч.

Статті
Друкарня

Хадис: «Моя Умма розділиться…»

1 — Хадіс Абу Хурайри, нехай буде задоволений ним Аллах, який вивели імам ат-Тірмізі у своїй збірці (№2640), Абу Давуд у своїй збірці «Сунан» (№4596), аль-Байхакий у своїй збірці «Ас-Сунан аль-Кубра» 10/208 (№20901), Ібн Маджа у своїй збірці «Сунан» (№3991), Ібн Хиббан у своїй збірці «Сахіх» 14/140 (№6247) та 15/125 (№6731), аль-Хакім у своїй збірці «Аль-Мустадрак» (№10, 441, 442) та імам Ахмад 14/124 (№8396). Усі вони передають від Мухаммада ібн Амра, від Абу Салама, від Абу Хурайри, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

افْتَرَقَتِ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَتَفَرَّقَتِ النَّصَارَى عَلَى إِحْدَى أَوْ ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً

«Іудеї розкололись на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи, християни розділились на сімдесят одну (або сімдесят дві) групи. Моя Умма розколеться на сімдесят три групи».

2 — В іншій версії хадісу, яку вивів Ібн Маджа у своїй збірці хадісів «Сунан» (№3992), від Рашіда ібн Саада, від Ауфа повідомляється, що Посланець Аллаха ﷺ говорив:

افْتَرَقَتِ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَافْتَرَقَتِ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ

«Іудеї розділились на 71 течії, із них одна — у Раю, а 70 — у вогні. Християни розділились на 72 течії, із них 71 — у Пеклі, і одна — у Раю. Клянусь Тим, у Чиїй длані знаходиться душа Мухаммада, моя Умма розділиться на 73 течії, із них одна попаде у Рай, а 72 — у Пекло». Люди сказали: «О Посланець Аллаха! Хто вони?». Він відповів: «Аль-Джамаа (община)».

Передавач Іббад — це Ібн Юсуф аль-Кіндій, якого Ібн Маджа вважав заслуговуючим довіри. Аз-Захбі у своїй книзі «Аль-Кашіф» приводить цей хадіс за №2582 і говорить, що даний хадіс є надійним з малою ймовірністю (садукгаріб). У книзі «Аль-Мугні» цей хадіс приводиться за №3059 та класифікується як недостовірний хадіс.

3 — В іншій версії хадісу, який вивів Ібн Маджа у своїй збірці хадісів «Сунан» (№3993) від аль-Валіда ібн Мусліма, від Абу Амра, від Катади, від Анаса ібн Маліка, що Посланець Аллаха ﷺ сказав:

إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ افْتَرَقَتْ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، وَإِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً، كُلُّهَا فِي النَّارِ، إِلَّا وَاحِدَةً وَهِيَ: الْجَمَاعَةُ

«Сини Ізраїлю розділились на сімдесят одну групу, а моя Умма розділиться на сімдесят дві групи. Усі вони попадуть у Пекло, окрім однієї — Джамаа».

Деякі експерти в області хадісології вважали дану передачу сильною. Ісламський вчений ад-Діяу аль-Макдасі говорить, що існад (ланцюжок передачі) цього хадісу достовірний. Інший ісламський вчений аль-Хафіз ібн Касір у своїй книзі «Аль-Бідаява ан-Ніхая» (19/37) пише: «Ланцюжок передачі даного хадісу є сильним згідно умовам достовірного хадісу (сахіх)».

Доктор Хакім аль-Мутайрі пише: «Шейх Ібн Таймія дав знак відносно ступеня достовірності цього хадісу». Він сказав: «Хто відкинув усі сімдесят дві групи, той опинився у протиріччі з Кораном, Сунною, Іджма ус-Сахаба (одностайністю сподвижників) та усім, хто послідував ним з усією щирістю. Хоча хадіс про «сімдесят дві групи» не приводиться у двох збірках достовірних хадісів. І тому Ібн Хазам та інші вважали його слабким , незважаючи на те, що є такі, які вважали його надійним або достовірним, як, наприклад Хакім та інші».

Ісламський вчений аш-Шавканій сказав: «Зайвий» вираз «Усі попадуть у Пекло» не восходить ані до самого Посланця Аллаха ﷺ, ані до сподвижників, тобто не є ані марфуъ, ані мавкъуф».

Ми приведемо вашій увазі висновок дослідження доктора аль-Мутайрі по даному хадісу:

Висновки дослідження:

Після збору усіх шляхів передач даного відомого хадіса, а також його детального дослідження та аналізу, експерт в області хадісології прийшов до наступного:

1 — Аналогічним чином доведено, що хадіс від Ауфа ібн Маліка є відкидаємим (мункаром) з причини слабкості передавача Аббада ібн Юсуфа та одиничної передачі його (даного хадіса). Також цей хадіс є відкидаємим з причини суперечності його з заслуговуючими довіри передавачами, які передали цей хадіс від передавача Сауфана, де, на відміну від вищеприведеної передачі, хадіс восходить до Муавії ібн Абу Суфьяна. Усе це доводить, що хадіс не має зв’язку з Ауфом ібн Маліком, що це є помилкою Аббада ібн Юсуфа,який не був уважним при передачі хадісу.

2 — Аналогічним чином доведена слабкість хадісу, передаваємого Муавією, з тієї причини, що у ланцюжку передачі хадіса згадується Азхар ібн Абу Абдуллах, який був крайнім насібітом, який лаяв Алі ібн Абу Таліба. Відомий хадісознавець Абу Давуд вніс цього передавача у список дискредитувавших себе передавачів, а вчений по імені Ібн аль-Джаруд вніс цього передавача у список не заслуговуючих довіри. Причому цей хадіс передається лише по одній лінії від Муавії, а це вказує на те, що даний хадіс є таким, що відкидається, а у кращому випадку — слабким.

3 — Аналогічним чином доведена слабкість хадісу від Абдуллаха ібн Амра. Цей хадіс відкидається з причини того, що у ланцюжку передачі згадується Абдуррахман ібн Зіядаль-Афрікий, якого відомі хадісознавці вважають дуже слабким передавачем. Цей передавач передає цей хадіс лише по одній лінії і не довершує його. Він відомий своєю чудакуватістю (гаріб) та негативними явищами (мункар) з тієї причини, що передає хадіси, не конкретизуючи форму передачі, а обмежується такими виразами, як «від такого-то і так далі». Окрім цього, даний передавач відомий крайніми видами вигадувань (тадліс). У даному хадісі допустимо вигадування (тадлис) від тих, кого він упускає із виду під час передачі хадісу. Усе це вказує на те, що даний хадіс є таким, що відкидається та не має ніякого зв’язку з Абдуллахом ібн Амром.

4 — Аналогічним чином доведена слабкість хадісу від Саада ібн Абу Ваккаса. Цей хадіс відкидається з причини того, що у ланцюжку передачі згадується Муса ібн Убайд, якого хадісознавці вважають не заслуговуючим довіри передавачем. Цей передавач передає цей хадіс лише по одній лінії і не довершує його, що вказує на те, що даний хадіс є таким, що відкидається.

5 — Аналогічним чином доведена слабкість хадісу від Амра ібн Ауфа аль-Музній. Даний хадіс є вигаданим та такими, що не має підґрунтя, оскільки у ланцюжку передачі згадується Касір ібн Абдуллах, який відомий передачею вкрай негативних (мункарджіддан) хадісів. Він передав від свого батька, від свого діда цілий ряд вигаданих хадісів, одним із них є і розглядаємий нами хадіс.

6 — Аналогічним чином доведена слабкість хадісу від Абу Амами відносно розділення, оскільки у ланцюжку передачі даного хадісу згадується Абу Галіб. Ан-Насаі, вважав його слабким передавачем. Ібн Саад та Ібн Хіббан сказали,що від цього передавача неможна приймати хадіс (мункар хадіс). У переданому хадісі про розділення ланцюжок передачі — неоднозначний. У передачі (ріваяті) Хамада ібн Зайда та Дауда ібн Абу ас-Саліка повідомляється, що хадіс про розділення зупиняється на словах Абу Амами і не піднімається до Посланця Аллаха ﷺ. Деякі передавачі помилились і возвели цей хадіс до Посланця Аллаха ﷺ. Як би там не було, з причини того, що цей передавач повідомляє цей хадіс лише по одній лінії та відомий серед хадісознавців своїм не заслуговуючим довіри статусом, його хадіс числиться у списку хадісів, які відкидаються. І навіть якщо припустити, що переданий ним хадіс може бути возведеним до Посланця Аллаха (марфуъ), то як тоді розуміти достовірну передачу цього хадіса, яка зупиняється на поколінні сподвижників (мавкуф) і не восходить до Посланця Аллаха ﷺ?

7 — Аналогічним чином доведено, що хадіс від Анаса по багатьом шляхам не має жодного, ані достовірного(сахіх), ані надійного (хасан), ані слабкого (даіф) ланцюжка передачі. Навпаки, цей хадіс обертається навколо передавачів, які не заслуговують на довіру, таких як Язід ібн Абан ар-Рікаші. Імам Муслім сказав, що усі хадіси , передані цим передавачем, необхідно відкидати у бік (матрук хадіс). Відомі хадісознавці Мубарак ібн Сахім, Зіяд ан-Намірі, Ібн Хіббан та Ібн Лахіа сказали, що вищезгаданий передавач є таким, що відкидається, оскільки свої хадіси даний передавач передавав, не конкретизуючи форму отримання ним даного хадісу (обмежувався словами: «від такого-то і так далі»). Також цей передавач відомий шахрайством. Відомий хадісознавець Сулейман ібн Турайф пише, що вищезгаданий передавач є таким, що відкидається, (матрук хадіс) та пійманий на вигадуванні хадісів. Наджіх ібн Абдуррахман пише, що Імам аль-Бухарі говорив, що вищезгаданий передавач є таким, що відкидається (мункар хадіс), а Саад ібн Саід говори, що його хадіси неможна приймати (матрук хадіс), як про це говорив ан-Насаі. І незважаючи на те, що усі шляхи передачі цього хадісу закінчуються на Анасі, усе ж таки хадіс не є достовірним . Очевидно, що шейх аль-Албані помилився, коли заявив, що цей хадіс є достовірним , обманувшись передачею Катади, яка є слабкою та вигаданою з боку ар-Рікаші.

8 — Аналогічним чином підтвердилось , що хадіс від Абу Хурайри є більш або менш надійним, аніж попередні, оскільки ланцюжок передачі його — надійний, а у тексті хадіса нема добавлення: «Усі потраплять у вогонь, окрім однієї». Тим не менш, серед передавачів даного хадіса згадується Амр аль-Лісі, який вважається неуважним. Цей передавач згадує цей хадіс лише по одній лінії від Абу Салами, від Абу Хурайри. З цієї причини Імам Муслім утримався від запису даного його хадісу,хоча Імам Муслім записав від нього інші хадіси, які були передані достовірним ланцюжком.

Так або інакше, усі шляхи передачі даного хадісу є такими, що заперечуються, (мункар), одиничними (гаріб) та слабкими (даіф). І лише хадіс від Абу Хурайри є більш або менш надійним (хасан) з великим знисходженням у класифікації його як надійний хадіс з тієї причини , що його передавач Мухаммад ібн Амр передає його лише по одній лінії на додаток до того, що даний передавач відомий як неуважний , особливо у передачах повідомлень від Абу Салами, від Абу Хурайри. У зв’язку з цим колишні хадісознавці сторонились його хадіса, як про це говорив Яхья ібн Муін.

Спеціально для центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Покірний раб Аллаха — Абу Малік

 

Головне меню