Шлюб в Ісламі

Статті
Друкарня

وَمِنۡ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٰجٗا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَكُم مَّوَدَّةٗ وَرَحۡمَةً

«Серед Його знамень — те, що Він створив із вас самих дружин для вас, щоб ви знаходили в них спокій, і встановив між вами любов та милосердя» (30:21).

Людина по своїй природі — соціальна особистість,тобто вона не здатна жити окремо від інших. Аллах створив людину певним чином, і це вимагає від неї вдовольняти її основні потреби та інстинкти, і чоловік і жінка у цьому однакові. Аллах зробив так, що чоловік та жінка живуть в одному суспільстві, Він зробив так, що існування людства залежить від вдоволення інстинкту продовження роду. Коли ми говоримо про цей інстинкт, ми говоримо про людину, а не про світ тварин, адже ми вище тварин за рахунок того, чим наділив нас Аллах, тим самим прокресливши різницю між нами та тваринами, а також іншими істотами. Цей інстинкт також можна вдовольняти неправильним або аморальним чином, що не призведе до мети, заради якої він був закладений. Адже народження потомства Аллах зробив закономірністю, за рахунок якої відбувається число тих, хто поклоняється Єдиному Аллаху. Тому єдиним правильним шляхом є шлюб, укладений згідно з законами Шаріату.

Іслам потурбувався про зв’язки між чоловіком та дружиною належним чином, оточивши їх законами Шаріату. Так, Шаріат спонукав до шлюбу і заборонив відмову від нього (табаттуль). За рахунок шлюбу відбувається збільшення потомства, здійснюється покладена на людину місія (намісництва на землі) і можлива гордість за численність послідовників у Судний день. Шлюб — це те, що вкладено у створіння Аллаха, і це шлях пророків і посланців. Сказав Всевишній:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ

«Ми посилали до тебе посланців і дарували їм дружин та потомство. Жоден посланець не міг явити знамення від дозволу Аллаха. Для кожного строку є припис» (13:38).

Сказав Посланець Аллаха ﷺ:

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ! مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ

«О молоді люди! Ті із вас, хто має можливість вступити у шлюб, нехай вступають, воістину, це притупить ваші погляди і збереже вашу цноту. Хто ж не має такої можливості, нехай поститься — воістину, це зменшить бажання» (Бухарі, Муслім).

Одним із важливим чинників успішного шлюбу та побудови родинного вогнища є вибір другої половинки. У виборі цієї половинки є низка якостей. Так, відносно вибору дружини Посланець ﷺ сказав наступне:

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ

«На жінці одружуються через чотири речі: майна, знатності, краси та релігії; шукай же ту, яка є релігійною, нехай покриються твої руки пилом» (Бухарі, Муслім).

Передає Абу Хурайра, що Посланець ﷺ сказав:

خَيْرُ النِّسَاءِ امْرَأَةٌ إِذَا نَظَرْتَ إِلَيْهَا سَرَّتْكَ وَإِذَا أَمَرْتَهَا أَطَاعَتْكَ وَإِذَا غِبْتَ عَنْهَا حَفِظَتْكَ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهَا

«Краща із жінок — та, від погляду на яку радієш, а якщо ти накажеш їй, то вона підкоряється тобі. Якщо ж ти відсутній, вона зберігає вірність тобі і береже твоє майно» (Абу Дауд ат-Тиялісі).

Також і чоловік повинен дотримуватись наказів Аллаха, віддалятись від Його заборон, не пригноблювати дружину. Якщо він любить дружину, то проявить до неї повагу, якщо він не любить її, то усе одно не повинен пригноблювати та ображати її. Сказав Посланець ﷺ:

إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ

«Якщо до вас посватається чоловік, релігією і нравом якого ви будете задоволені, то одружіть його. Якщо ж ви не зробите цього, то на землі станеться смута і повсюдна порочність» (ат-Тірмізі).

Ми бачимо, що релігія є основою у виборі другої половини.

Тому шлюб є чудовою системою, основною якого служить любов та милосердя, взаєморозуміння та взаємодопомога. Аллах дав дружині права і зобов’язав проявляти до неї повагу. Також і чоловіку Аллах дав права і зобов’язав дружину поважати та дотримуватись їх. Основою родинних відносин Він зробив взаємодопомогу, заспокоєння, хороші стосунки, чемність.

Такиюддін Набхані у книзі «Соціальна система» пише: «Шлюб — це регулювання статевих зв’язків між чоловіком та жінкою за допомогою спеціального порядку. Це спеціальний порядок, який повинен певним чином регулювати ці зв’язки, і лише від нього повинно відбуватись збільшення людського роду. Завдяки цьому порядку утворюється родина і на основі цього порядку відбувається регулювання особистого життя».

Стосунки між подружжям — це не торгове партнерство, а дружні відносини, тому що Аллах зробив шлюб місцем заспокоєння. Сказав Всевишній:

هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٖ وَٰحِدَةٖ وَجَعَلَ مِنۡهَا زَوۡجَهَا لِيَسۡكُنَ إِلَيۡهَا

«Він — Той,створив вас із однієї людини. Він створив із неї дружину, щоб він знайшов у ній спокій» (7:189).

Спокій — це заспокоєння, яке є основою родинного життя, щоб кожен із подружжя міг довіряти іншому. Таким чином, дружба між подружжям — це благополуччя і заспокоєння. Шаріат роз’яснив чоловіку про права жінки, а жінці — про права чоловіка. Сказав Всевишній:

وَلَهُنَّ مِثۡلُ ٱلَّذِي عَلَيۡهِنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيۡهِنَّ دَرَجَةٞ

«Дружини мають такі ж права, як і обов’язки, і ставитись до них треба по-доброму, але чоловіки вище їх по положенню» (2:228).

Аллах заповідав подружжю мати між собою хороші відносини:

وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِ

«Живіть з ними гідно» (4:19).

Таке ставлення дає спокій душі і щасті у житті. Також Посланець ﷺ заповідав під час прощального хаджу:

فَاتَّقُوا اللهَ فِي النِّسَاءِ

«Бійтесь Аллаха у відношеннях з жінками» (Муслім).

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ، وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

«Кращі із вас — кращі для дружин своїх, і я — кращий із вас для дружин своїх» (ат-Тірмізі).

Аллах поклав велику відповідальність і перевагу у родині на чоловіка, тим самим зробивши його опікуном над дружиною, тобто він — той, хто піклується про неї, а не розпоряджається нею.

ٱلرِّجَالُ قَوَّٰمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٖ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡ

«Чоловіки є опікунами жінок, тому що Аллах дав одним із них перевагу перед іншими, і тому вони витрачають із свого майна» (4:34).

Аллах заповідав жінці слухатись чоловіка у тому, що не гнівить Всевишнього. Посланець ﷺ сказав:

فَإِنَّهُ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ

«Він — твій Рай і твоє Пекло» (Хакім).

Аллах пробачив гріхи тій жінці, яка, підкорившись велінню чоловіка, не вийшла із дому без його дозволу, щоб навістити свого хворого батька.

Ось таким є шлюб в Ісламі. Людина втілює його у життя через свою набожність перед Всевишнім, бажаючи дотримуватись Його законів. Таким чином зберігається роль жінки як дружини, матері,доньки Якщо навіть родинне життя буде отьмарене проблемами, що ведуть до розлучення, то і ця процедура відбувається у межах Шаріату. Закони Шаріату у процедурі розлучення зберігають як права, так і гідність обох у подружжі. Проявляється турбота про положення дітей, опіка з боку матері, утримання їх таким чином, щоб це не тягло за собою складностей та проблем. Родина може підтримувати жінку у вихованні її дітей. Проте жінка, яка перебуває під секуляризмом, не має захисту для себе і для своїх прав. Якщо від неї є користь, або немає конфлікту інтересів, то чоловік ставиться до неї як до дружини, матері, доньки, але якщо в ній немає користі, то вона впадає у замішання, не розуміючи, що треба робити; врешті решт діти розбредуться, і вона залишиться одна без підтримки, без прав та у сум’ятті.

Ми вже говорили про родинне життя у межах Ісламу, згадували про його стандарти, закони, чого повинні дотримуватись мусульманки. Проте сьогодні ми живемо іншим чином, ми бачимо, як стандарти змінились. Так, наприклад, у виборі дружини почади дивитись : працює жінка чи ні. Адже працююча жінка (неважливо, де вона працює) — краще, аніж та, яка дотримується законів Ісламу. Погляд на створення родини став відбуватись із помилкових понять про шлюб та родину. Сьогодні жінок цікавить багатство, автомобілі, подорожі, нібито вступ до шлюбу означає укладання торгової угоди, від якої обов’язково повинен бути прибуток жінці. Причинами такого явища стали:

— життя під затишком капіталізму, який усе зводить до користі;

— відсутність Ісламської Держави, яка втілювала б над нами Іслам в усіх сферах життя, а не лише відносно шлюбу та родини.

Мета шлюбу полягає у тому, щоб створити родину, виховати дітей, виховати покоління, яке буде вести діяльність по піднесенню Ісламу над рештою усього іншого. Але ніяк не для виховання втраченого покоління, яке знає лише назву своєї релігії, яке не знає істинної ролі жінки як матері, дружини, госпожи дому. У цьому-то і полягає уся проблема. Якщо вибір дружини або чоловіка буде відбуватись за критеріями Ісламу, то ми досягнемо нашої заповітної мети. Але якщо мета шлюбу не ясна, а критерії будуть неісламські, то наше положення буде таким же, як і на Заході. Іншими словами, у нас буде повна деморалізація, розвал у родині, втрата родословної, розбещене суспільство.

Я би хотіла скористатись можливістю, щоб звернутись до мусульманок усього світу:

«О моя сестра! Якщо ти — дружина, то знай, що ти є основою у родині,а, отож, і у суспільстві. Знай, що виховання синів повинно бути таким, щоб вони у подальшому змогли бути чоловіками та керівниками. А виховання доньок повинно бути таким, щоб вони були матерями, госпожами дому та честю, яку необхідно захищати. Також необхідно, щоб вони розуміли мету правильним чином. Вони повинні розуміти, що роль жінки ніяк не зменшує її статус та гідність, не принижує і не відкидає назад, навпаки, висуває уперед. Поясніть донькам родинне життя, закони Ісламу, пов’язані з ним, виховання дітей, щоб у подальшому вони змогли виховати покоління, яке розуміє Іслам, його ідеї.

О мусульманки! Давно вже настав час дотримуватись слів нашого Господа, нашого Посланця ﷺ, бути праведними дружинами, матерями, які виховують істинних чоловіків та гідних жінок. Лише так ми набудемо успіху в обох світах! Ми повинні відкинути секуляризм, адже немає у ньому захисту для нас; його ідеї порочні, бо як продуктом людського розуму. Лише у Шаріаті Всевишнього наша велич, наша слава і той спокій, якого ми так шукаємо. Лише він дозволяє нам створити міцну родину, бо у ній є зв’язок з Аллахом».


Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Марія аль-Кибтия
1 Сафара 1440 р.х.
10.10.2018 р.