Пошук ісламських знань є обов’язковим як для жінок, так і для чоловіків.
Пророк Мухаммад ﷺ сказав:
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
«Пошук знань — обов’язок кожного мусульманина» (Ібн Маджа).
Посланець Аллаха ﷺ надавав важливе значення навчанню жінок. У часи свого правління він надавав своїм дружинам, сподвижницям та іншим мусульманкам право на набуття знань.
Аіша (р.а.) була прозвана «факіха аль-Умма» (знавцем фікху) завдяки своїм знанням по хадісом та досвіду в ісламському праві (фікху). Аіша (р.а.) передала більше 2200 хадісів від Пророка ﷺ і була великим вченим в області медицини, літератури і поезії.
Пророк ﷺ навчав Ісламу чоловіків і жінок у мечеті та інших громадських місцях. Був виділений окремий день на тиждень для навчання жінок справам релігії. Пророк ﷺ також надавав велике значення викоріненню неграмотності серед жінок. Він просив Шифа бінт Абдуллах навчити його дружину Хафсу писати.
Повідомляється, що Абу Саід аль-Худрі сказав:
قَالَتِ النِّسَاءُ لِلنَّبِيِّ غَلَبَنَا عَلَيْكَ الرِّجَالُ، فَاجْعَلْ لَنَا يَوْماً مِنْ نَفْسِكَ.فَوَعَدَهُنَّ يَوْماً لَقِيَهُنَّ فِيهِ، فَوَعَظَهُنَّ وَأَمَرَهُنَّ
«Одного разу жінки сказали Пророку ﷺ: «Признач нам день, у який ми могли б вчитись у тебе, тому що чоловіки займають увесь твій час і нам нічого не залишається». І він призначив їм день, а потім зустрівся з ними у цей день, наставляв їх і надавав їм веління (що стосуються їх релігії)» (Бухарі).
Іслам також спонукає чоловіків і жінок вивчати навколишній світ і приносити користь людству в усіх областях, включаючи науку, медицину, промисловість і технології.
Іслам високо цінує пошук релігійних та інших знань, що закладає основу для визнання Халіфатом важливості жіночої освіти.
Пророк ﷺ сказав:
مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللَّهُ لَهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى الْجَنَّةِ
«Тому, хто вступив на який-небудь шлях у пошуках знань Аллах полегшить шлях у Рай» (Ахмад).
Халіфат розглядає освіту як основоположне право кожної людини і як основний чинник добробуту і матеріального прогресу будь-якого суспільства. Халіфат повинен надавати безкоштовну освіту на початковому і середньому етапах для хлопців і дівчат. Це буде включати такі предмети, як ісламські дисципліни, арабську мову та експериментальні науки, такі як біологія, хімія та фізика. Держава також буде прагнути фінансувати безкоштовну вищу освіту для чоловіків і жінок у міру своїх можливостей.
«Держава повинна у повній мірі, на першій і другій ступенях навчання, начати кожного індивіда, як чоловіка, такі і жінку, тому, що необхідно людині у житті. Вона повинна надавати для усіх це навчання безкоштовно, а далі, у міру своїх можливостей, надавати для усіх можливість отримання безкоштовної вищої освіти» (стаття 178 проекту Конституції Держави Халіфат, складеної партією «Хізб ут-Тахрір»).
Навчання учнів чоловічої і жіночої статі у державних і приватних школах буде роздільним.
При Халіфаті хлопці і дівчата, чоловіки і жінки мають однакові права на освіту. Заборонена будь-яка форма дискримінації в отриманні належної освіти, у тому числі між статями. Окрім того, жінки, як і чоловіки, повинні отримувати необхідні ісламські знання, пов’язані з політичним, економічним та соціальним життям, а також з іншими питаннями, щоб вони могли виконувати свої ісламські зобов’язання, брати участь у різноманітних громадських заходах і діях, які їм дозволяє Іслам, і дотримуватись ісламських постанов як мусульмани і як громадяни держави. Таким чином, Халіфат повинен організовувати метод навчання для надання знань дівчатам і жінкам, а також буде прагнути усунути будь-які традиційні погляди або культурні бар’єри, які зменшують значущість освіти жінок або заважають їм користуватись своїми правами на освіту.
«Жінки володіють тими ж правами і обов’язками, що й чоловіки, за винятком тих сфер, які згідно з шаріатським доказами є виключно чоловічими або жіночими правами та обов’язками. Так, жінка має право займатись сільським господарством, торгівлею, виробництвом, здійснювати різного роду угоди і домовленості, мати різноманітні види власності, примножувати засоби сама або через посередників і самостійно вести усі свої життєві справи» (стаття 114 проекту Конституції Держави Халіфат, складеної партією «Хізб ут-Тахрір»).
Прагнення держави стати провідною світовою державою у науці, медицині, технології, промисловості та інших областях згідно з вимогами Ісламу спонукатиме прагнути до досконалості в освіті. Тому вона буде стимулювати жінок поступати у вищі учбові заклади і допомагати їм спеціалізуватись у різноманітних областях, включаючи ісламські дисципліни, медицину, науку, мови та інженерію. Усе це забезпечить втілення прагнень до освіченості у дівчат та жінок.
Халіфат повинен надавати своїм громадянам найкращу можливу освіту і медичні послуги, оскільки Аллах назвав цю державу «хранителем» та «опікуном» людей. Для виконання цих ролей необхідно мати багато лікарів, медсестер та вчителів.
Сама така атмосфера навчання, яка є наслідком застосування ісламської системи, забезпечила процвітання освіти жінок у часи Халіфату у минулому, і так буде у майбутньому, з волі Аллаха.
«Мухаммад Акрам Надві, сучасний ісламський вчений із Індії, вісім років назад почав складати однотомну енциклопедію про жінок-експертів по хадісам під назвою «Аль-Мухаддісат». Цей проект він реалізував за допомогою вивчення енциклопедій, класичних книг, записів із мусульманських шкіл і багатьох листів. «Я думав, що знайду, можливо, 20 чи 30 жінок», — говорить він. На сьогоднішній день його енциклопедія включає 8000 жінок-вчених, про яких збереглись свідоцтва на протязі 1400 років, і складається із 40 томів...» (уривок із «Секретної історії» Карли Пауер, опублікованої у журналі «NewYorkTimes», 25 лютого 2007р.).
Приклади жінок, які набули успіху у різноманітних областях при Халіфаті:
Любна аль-Андалусія (10 стор.н.е.) — поетеса, яка набула успіху у граматиці, риториці, математиці і каліграфії. Вона була одним із головних писарів держави і їй були довірені офіційні переписки.
Фахр ан-НісаУмм Мухаммад Шухда (X стор.н.е.) — спеціаліст по арабській каліграфії. Вона була писарем при халіфі аль-Муктафі. Розповідається, що її часи у Багдаді не було нікого, хто міг би зрівнятись з нею у письмі.
Турецький хірург XV сторіччя Шерефеддин Сабунджу-оглу описує жінок-хірургів в Анадолу, що виконують хірургічні процедури на пацієнтах жіночої статі.
Любна аль-Кордобія (X стор.н.е.) — експерт по математиці і літературі. Була у змозі вирішувати найскладніші геометричні та алгебраїчні задачі. Її широкі знання в області загальної літератури дозволили їй стати секретарем при халіфі аль-Хакамі II.
Марьям «аль-Астролябія» аль-Іджилія (X стор.н.е.) — вчений,винахідник, астроном та розробник астролябій, що використовуються для визначення положення Сонця і планет. Її проекти були настільки новаторськими, що вони використовувались правителем міста, у якому вона жила.
Зайнаб із племені Бану Ауд (X стор.н.е.) — експерт в області медицини, особливо у лікуванні ран та хвороб очей.
Спеціально для радіо Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
д-р Назрін Наваз
Голова жіночого відділу Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
21 Раджаба 1440 р.х.
28.03.2019 р.