Як Халіфат зможе створити першокласну систему освіти?

Статті
Друкарня

Сказав Всевишній:

الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَيۡكَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَمِيدِ

«Аліф. Лям. Ра. Ми ниспослали тобі Писання, щоб ти вивів людей з дозволу їх Господа із темряви до світла — на шлях Могутнього, Достохвального» (14:1).

• Побудова першокласної освітньої системи вимагає наявності першокласної політичної системи, тобто системи, яка має відмітне, піднесене, незалежне політичне бачення своєї держави і світу. Це бачення повинно опиратись на аят, згаданий вище, щоб вивести людство із пітьми невір’я до світла справедливості Ісламу. Саме ці речі Іслам несе людям в усіх сферах життя за допомогою духовності, ідейності, моралі, політики, економіки. Іслам сприяє розвитку науки і технології. Першокласна політична система — це Другий Праведний Халіфат, який буде втілювати акиду (світогляд), закони і системи Ісламу у повні мірі. Саме навчальні заклади Халіфату на потязі сторіч були в авангарді по інноваціям і відкриттям, а також його навчальні заклади зробили величезний внесок у розвиток людського потенціалу.

• Халіфат створить взірцеву систему освіти, яка виховає покоління молоді, зробить внесок у побудову Умми. Це дозволить втілити в Уммі якість керівника для виведення людства із мороку до Божественного світла. Халіфат не приймає бути позаду держав в освітніх успіхах, він не приймає системи освіти низького класу.

• Халіфат — фард Всевишнього, він повинен мати незалежне політичне бачення, як всередині країни, так і на міжнародному рівні, основою якого повинне бути лише Іслам. Отож, Халіфат повинне бути незалежним у складанні освітніх програм, не говорячи вже про надання державних послуг, створенні інфраструктури, вдоволенні потреб держави і людей. Тому Халіфат не допустить якої-небудь залежності від іноземної держави у розвитку своєї економіки, сільського господарства, промисловості, охорони здоров’я, освіти, військового, наукового і технологічного секторів або у якій-небудь іншій сфері держави. Інакше це дозволить бути відкрити для маніпуляцій колоніальних держав.

• Халіфат встановить міцний зв’язок між освітою, з одного боку, і рішенням важливих, життєвих питань і інтересів держави і її громадян — з іншого; це гарантує автономність і незалежну стійкість.

Таким чином, буде покладено край нинішньому розриву між системами освіти у наших країнах, з одного боку, і потребами у сфері промисловості, сільського господарства, техніки і т.д. — з іншого. Адже наявність розриву між цими речами приводить до залежності від іноземних держав. Поруч з цим, Халіфат буде вкладати великі інвестиції в індустріалізацію, щоб самостійно забезпечити потреби суспільства і перетворити державу у наддержаву. Халіфат буде використовувати видатні навики і розуми випускників із числа Умми, щоб держава постійно розвивалась. Також він не дозволить відбуватись розтраті їх дорогоцінних здібностей, а інакше цим скористаються іноземні держави.

• Основою для системи освіти провинна бути лише ісламська акида. Саме вона дозволить визначити цілі, вивчаємі предмети, зміст начальних планів, яким чином буде відбуватись організація навчальних закладів і решту усього іншого. Сказав Всевишній:

وَمَن يَبۡتَغِ غَيۡرَ ٱلۡإِسۡلَٰمِ دِينٗا فَلَن يُقۡبَلَ مِنۡهُ وَهُوَ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِنَ ٱلۡخَٰسِرِينَ

«Від того. хто шукає іншу релігію окрім Ісламу, це ніколи не буде прийнято, і в Останньому житті він опиниться серед тих, хто зазнав збитку» (3:85).

• «Стаття 170: основа, на якій будується освітня програма (манхаджталім), повинна бути ісламською акидою. Усі навчальні предмети і методи навчання повинні встановлюватись таким чином, щоб вони не приводили ані до якогось відхилення від цієї основи» (із книги «Проект конституції. Шаріатські докази»,II том).

• Ісламська система освіти переслідує 3 основні цілі:

1) Формування ісламської особистості:

Це досягається через прищеплення ісламської акиди, ідей і образу життя учням, щоб вони стали мусульманами, які беруть Іслам як основу для своїх ідей, законів, схильностей, дій і для формування усього свого життя згідно з Ісламом. Ця мета буде підтримуватись ісламським оточенням у самому Халіфаті, де ЗМІ, мечеті та інші організації будуть транслювати лише ісламські поняття.

2) Навчання практичним навикам і знанням для життя:

Учні будуть навчатись тим навикам і знанням, які необхідні для взаємодії з оточуючим середовищем. Це дозволить  підготувати їх до реального життя. До таких речей відносяться: математика, загальні науки, знання і навики для використання різноманітних інструментів і винаходів (електричне і електронне обладнання, комп’ютери, побутова техніка, сільськогосподарські і промислові інструменти...). Також вони будуть навчатись корисним видам спорту (плавання, стрільба), а після повноліття будуть навчатись військовим навикам під керівництвом озброєних сил.

3) Підготовка учнів до вступу в університет:

Учні будуть підготовлені до вступу у вищі навчальні заклади. Для цього їх навчать основним наукам, будь то із культури Ісламу (фікх, арабська мова, тафсір Корану) або із експериментальних наук (математика, хімія, біологія, фізика). Мета полягає у тому, щоб виховати випадних особистостей, вчених, спеціалістів в усіх галузях життя. Це дозволить Халіфату бути провідною, впливовою державою і світовою силою. Будуть використані методи навчання, які надихають на глибоке міркування. Експериментальні науки будуть викладатись так, щоб розвивати навики аналізу, а також будуть використовуватись теми, які стосуються вирішення тих або інших реальних проблем. Таке навчання дозволить вилучити користь із отриманих знань і навиків в ім’я інтересів Умми і її життєвих проблем.

Ця досконала інтегрована навчальна програма сформує цілісні ісламські особистості, які будуть відрізнятись правильним розумінням своєї релігії і оточуючого світу. А також це підготує в них основу для вступу у вищі навчальні заклади.

• Етапи навчання також базуються на ісламській акиді, оскільки визначення даних етапів відбувається на основі шаріатських доказів, пов’язаних з ісламськими правилами, зобов’язаннями і покараннями, які стосуються дитини на різних етапах його дорослішання. Існує 3 шкільних етапи:

1) від 6 до 10 років (початковий етап),

2) від повних 10 до 14 років (середній етап),

3) від повних 14 років (середня школа) до звершення шкільних етапів.

• У державних освітніх закладах не буде змішування між хлопцями і дівчатами, будь то між тим, хто навчається або між викладачами, як це постановив Іслам.

• Іслам зобов’язав Халіфат надавати першокласну освіту кожному громадянину у якості основного права. І це повинно відбуватись незалежно від релігії, раси, статі, рівня добробуту громадян. Халіфат повинен забезпечити населення достатньою кількістю початкових середніх шкіл, а також викладацьким складом. Він повинен надавати усе необхідне для досягнення цілей освітньої політики, при цьому абсолютно безкоштовно.

«Стаття 178: держава повинна у повній мірі, на першій і другій ступенях навчання навчати індивіда, як чоловіка, так і жінку, тому, що необхідно людині у житті. Вона повинна надавати для усіх це навчання і у міру усіх можливостей надавати для усіх можливість безкоштовної вищої освіти» (із книги «Проект конституції. Шаріатські докази»,II том).

• Інвестиції  в освіту будуть пріоритетними для Халіфату. Адже він як держава прагне керувати світом, бути щирим у служінні своєму народу і людству. Халіфат не приймає неякісну систему освіти з причини обмеженого фінансування. Навпаки, Халіфат буде прагнути випускати маси першокласних викладачів і лекторів. Не говорячи вже про побудову (на засоби Байт уль-Маль) шкіл, коледжів, університетів, дослідницьких центрів, бібліотек, обладнаних лабораторій і обсерваторій і багато іншого. З дозволу Аллаха, ресурсів у Байт уль-Маль буде достатньо завдяки здоровій економічній системі у Халіфаті.

«Стаття 179: держава повинна відкривати бібліотеки, лабораторії та інші заклади для знань, окрім шкіл та університетів, для того, щоб надавати можливість усім, хто побажає продовжувати вивчення у різноманітних областях знань: у мусульманському праві (фікху), основах цього права (усуль аль-фікх), хадісі, тафсірі, медицині, інженерії, хімії, фізики, в області відкриттів, винаходів і так далі, щоб в Уммі існувала велика кількість муджахідів, новаторів і винахідників» (із книги «Проект конституції. Шаріатські докази»,II том).

• Халіфат бачить необхідність вищої освіти, бо є тісний зв’язок між державною системою освіти і вдоволенням потреб суспільства. Наприклад, одна із цілей полягає у зміцненні ісламської особистості у студентів вищих навчальних закладів, щоб вони у подальшому змогли бути лідерами, які оберігають життєві питання Умми і служать їм. Вони будуть гарантувати правильне запровадження Ісламу, піддавати звіту правителів, нести заклик, протидіяти погрозам єдності Умми, релігії і Халіфату. Це говорить про те, що ісламська просвіта на постійній основі буде викладатись студентам вищих навчальних закладів і це не залежить від обраної ними спеціальності. Халіфат буде заохочувати і надавати необхідні засоби для тих, хто навчається, щоб вони спеціалізувались в усіх областях ісламської просвіти. Це робиться з метою підготовки майбутніх вчених, лідерів, суддів, факіхів, що допоможе у подальшому Уммі у реалізації, збереженні і поширенні своєї релігії.

• Вища освіта дозволить випускати групи спеціалістів, здатних попіклуватись про життєві інтереси Умми, таких як забезпечення достатнім і якісним харчуванням, водою, житлом, безпекою, охороною здоров’я, лікарями, інженерами, викладачами, медсестрами, перекладачами та іншими професіями. Тому важливою метою є випуск спеціалістів, які будуть розробляти короткострокові і довгострокові проекти, вводити нововведення у сучасні засоби і стандарти у сільському господарстві, промисловості і у сфері безпеки. Усе це скеровано на те, щоб держава була автономною у веденні своїх справ.

• Система освіти у і буде унікальною і неперевершеною по своїй природі. З дозволу Аллаха, ісламська система іще виховає покоління вдатних лідерів, муджахідів, винахідників на благо Умми. Адже у свій час вона виховала таких халіфів, як Умар ібн аль-Хаттаб, Умар ібн Абдуль-Азіз, Харун ар-Рашид, таких богословів, як аш-Шафії, Ібн Таймія, Нафіса бінт аль-Хасан, таких вчених, як Ібн Сіна, аль-Хорезмі, Марьям аль-Астролябія.


Спеціально для Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
Назрін Наваз
Голова жіночого відділу Центрального інформаційного офісу Хізб ут-Тахрір
29.03.2019

Головне меню