Дана діяльність має багато переваг в. Наприклад, Аллах згадує аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар до згадування віри в Аллаха, що підкреслює переваги такої діяльності:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
«Ви є кращою із общин, яка з’явилась на благо людства, наказуєте робити схвалюване, утримуєте від засуджуваного і віруєте в Аллаха» (3:110).
Або в іншому аяті Він згадує це до намазу і закяту:
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
«Віруючі чоловіки і жінки є помічниками і друзями один одному. Вони велять робити схвалюване і забороняють засуджуване, роблять намаз, виплачують закят, підкоряються Аллаху і Його Посланцю. Аллах змилостивиться над ними. Воістину, Аллах — Могутній, Мудрий» (9:71).
Серед переваг даної діяльності хотілось би згадати наступне:
1) Аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар відноситься до діяльності пророків і посланців. Аллах говорить:
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
«Ми відправили до кожної общини посланця: «Поклоняйтесь Аллаху і уникайте тагута!» (16:36).
Аллах зробив аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар невід’ємною якістю і відмінною рисою Пророка ﷺ. Аллах говорить:
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ
«які послідують за Посланцем, неграмотним [не вміючим читати і писати] Пророком, запис про якого вони знайдуть в Таураті і Інджилі. Він наказує їм робити схвалюване і забороняє їм робити засуджуване, об’являє дозволеним благе і забороненим погане, звільняє їх від тягаря і оков» (7:157).
Хто знайомий з життєписом Пророка ﷺ, той послідує за ним в його ﷺ якостях, тобто він буде робити аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар.
2) Аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар відноситься до якостей і особливостей віруючих. Аллах говорить:
التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
«Обрадуй віруючих, які каються і поклоняються, віддають хвалу і постяться, кланяються і падають ниць, наказують робити схвалюване і забороняють засуджуване, і дотримуються обмежень Аллаха» (9:112).
Дана діяльність є мірилом між віруючими і лицемірами в цьому і Подальшому життях. Передається від Пророка ﷺ:
أَهْلُ الْمَعْرُوفِ فِي الدُّنْيَا أَهْلُ الْمَعْرُوفِ فِي الْآخِرَةِ وَأَهْلُ الْمُنْكَرِ فِي الدُّنْيَا أَهْلُ الْمُنْكَرِ فِي الْآخِرَةِ
«Ті, хто роблять схвалюване у цьому світі [отримають воздаяння] роблячих схвалюване в Подальшому житті, а ті, хто роблять засуджуване у цьому світі [отримають воздаяння] роблячих засуджуване в Подальшому житті»1.
3) Аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар є ознакою, що вказує на благородство Умми, її переваги і відмінність від інших людей і народів. Аллах говорить:
كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
«Ви є кращою із з общин, яка з’явилась на благо людства, наказуєте робити схвалюване, утримуєте від засуджуваного і віруєте в Аллаха» (3:110).
Передається від Дурри, доньки Абу Ляхаба:
قَامَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْرُ النَّاسِ أَقْرَؤُهُمْ وَأَتْقَاهُمْ وَآمَرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَوْصَلُهُمْ لِلرَّحِمِ
«Одного разу, коли Пророк ﷺ знаходився на мінбарі, один чоловік звернувся до нього ﷺ: «О, Посланець Аллаха! Який чоловік вважається найкращим?», — на що він ﷺ сказав: «Кращий із вас — той, хто більше інших читає Коран, хто більше інших стережеться [гріхів і покарання] Аллаха серед інших, хто більше інших наказує схвалюване і забороняє засуджуване, хто більше інших підтримує родинні зв’язки»2.
4) Аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар виступає умовою для набуття перемоги і влади на землі. Аллах сказав:
وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ٤٠ الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
«Аллах неодмінно допомагає тому, хто допомагає Йому. Воістину, Аллах — Всесильний, Могутній. Якщо Ми обдаруємо їх владою на землі, вони будуть робити намаз, виплачувати закят, веліти робити схвалюване і забороняти засуджуване. А ісход усіх справ — у Аллаха» (22:40,41).
5) Вища нагорода уготована за діяльність аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар, адже Всевишній Аллах сказав:
لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
«Багато з їх таємних бесід не приносять добра, якщо тільки вони не закликають роздавати милостиню, робити схвалюване або примиряти людей. Тому, хто робить так, прагнучи до довольству Аллаха, Ми даруємо велику нагороду» (4:114).
Передається від Абу Зарра:
أَنَّ نَاسًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالُوا لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ذَهَبَ أَهْلُ الدُّثُورِ بِالْأُجُورِ يُصَلُّونَ كَمَا نُصَلِّي وَيَصُومُونَ كَمَا نَصُومُ وَيَتَصَدَّقُونَ بِفُضُولِ أَمْوَالِهِمْ قَالَ أَوَلَيْسَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ مَا تَصَّدَّقُونَ إنَّ بِكُلِّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةً وَكُلِّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةً وَكُلِّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةً وَكُلِّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةً وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ صَدَقَةٌ وَفِي بُضْعِ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيَأْتِي أَحَدُنَا شَهْوَتَهُ وَيَكُونُ لَهُ فِيهَا أَجْرٌ قَالَ أَرَأَيْتُمْ لَوْ وَضَعَهَا فِي حَرَامٍ أَكَانَ عَلَيْهِ وِزْرٌ فَكَذَلِكَ إذَا وَضَعَهَا فِي الْحَلَالِ كَانَ لَهُ أَجْرٌ
«[Одного разу] група сподвижників Посланця Аллаха ﷺ сказала Пророку ﷺ: «O, Посланець Аллаха! Багатії отримають усю нагороду, адже вони роблять намаз і постяться подібно нам, але окрім цього вони роздають садака (милостиню) із надлишків свого багатства!», — на що він ﷺ сказав: «A хіба для вас Аллах не приготував того,що ви можете роздавати у якості садака? Для вас садакою стає:
— промовляння кожного тасбіха (Субханаллах);
— кожного такбіра (Аллаху акбар);
— кожного тамхіда (Альхамдуліллах);
— кожного тахліля (Ля іляха ілляллах);
— наказувати схвалюване і забороняти засуджуване;
— здійснення статевих стосунків». Сподвижники спитали: «О, Посланець Аллаха! Невже коли хтось із нас вдовольняє свої бажання, за це він так само отримує винагороду?», — на що він ﷺ сказав: «Як ви думаєте, якщо б чоловік направив своє бажання у бік скоєння хараму, він не отримав би за це гріх? Так само якщо чоловік направить це у бік здійснення халялю, то отримає винагороду!»3.
Алі ібн Абу Таліб описав переваги діяльності аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар наступними словами: «Усі благі діяння, включаючи джихад на шляху Аллаха, порівняно з аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар усе одно, що плівок у бурне море».
6) Діяльність аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар є однією із причин прощення гріхів. Посланець Аллаха ﷺ сказав:
فِتْنَةُ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَنَفْسِهِ وَوَلَدِهِ وَجَارِهِ يُكَفِّرُهَا الصِّيَامُ وَالصَّلَاةُ وَالصَّدَقَةُ وَالْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ
«Людина піддається спокусам з боку своєї родини, майна, себе дітей, сусідів, а спокутуванням усьому цьому служить пост, намаз, садака, повеління схвалюваного і заборона засуджуваного»4. Передається від Абдуллаха ібн Фарруха, що він чув, як Аіша говорила:
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّهُ خُلِقَ كُلُّ إِنْسَانٍ مِنْ بَنِى آدَمَ عَلَى سِتِّينَ وَثَلاَثِمَائَةِ مَفْصِلٍ فَمَنْ كَبَّرَ اللَّهَ وَحَمِدَ اللَّهَ وَهَلَّلَ اللَّهَ وَسَبَّحَ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ اللَّهَ وَعَزَلَ حَجَرًا عَنْ طَرِيقِ النَّاسِ أَوْ شَوْكَةً أَوْ عَظْمًا عَنْ طَرِيقِ النَّاسِ وَأَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ عَدَدَ تِلْكَ السِّتِّينَ وَالثَّلاَثِمِائَةِ السُّلَامَى فَإِنَّهُ يَمْشِى يَوْمَئِذٍ وَقَدْ زَحْزَحَ نَفْسَهُ عَنِ النَّارِ
«Кожен із дітей Адама був створений з триста шістдесятьма суглобами. Тому той, хто звеличить Аллаха, віддасть Йому хвалу, проголосить, що немає бога, гідного поклоніння, окрім Нього, буде шукати у Нього прощення, видалить камінь, шип чи кістку на шляху людей, буде наказувати схвалюване і забороняти засуджуване в кількості триста шістдесяти суглобів, в той день піде [по землі] врятованим від Вогню [в Подальшому житті]». Абу Тауба сказав: «Можливо [замість «يَمْشِى»], було сказано «يُمْسِي» він буде ввечері)»5.
7) Діяльність аль-амру біль-мааруф ван-нахъю аніль-мункар є захистом для Умми і причиною позбавлення від покарання. Якщо ж Умма залишить цей фард, то покарання Аллаха спіткає її, при цьому не розділяючи між праведником і грішником. Аллах говорить:
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
«Бійтесь спокуси, яка уразить не тільки тих із вас, хто був несправедливим. І знайте, що Аллах суворий у покаранні» (8:25).
Ібн Аббас, коментуючи цей аят, сказав: «Аллах наказав віруючим не дозволяти засуджуваному бути серед них, інакше їх спіткає покарання Аллаха».
___________________________
1. Хадіс достовірний. Навів ат-Табарані в «Аль-Муджам аль-кабір», «Аль-Муджам аль-аусат», «Аль-Муджам ас-сагір» від Абу Хурайри, Ібн Аббаса, Абу Муси аль-Ашарі, Сальмана аль-Фарісі, Абу Умами, Кабіси ібн Бурми, Умму Саляма.
2. Навели Ахмад в «Муснад», Ібн Абу Шайба в «Мусаннаф», ат-Табарані в «Аль-Муджам аль-кабір», аль-Байхакі в «Шуабу аль-іман», ас-Суюті «Аль-Джамі ас-сагір», при цьому відмітивши його як достовірний. Аль-Хайсамі в «Маджмау аз-заваід» сказав: «Навів Ахмад, і це його версія, а також навів ат-Табарані <…> їх передавачі заслуговують на довіру (сікат), хоча у відношенні деяких із них є розмови, але це не несе якої-небудь шкоди».
3. Навів Муслім в «Сахіх».
4. Навів Муслім в «Сахіх» від Хузайфи, Бухарі в «Сахіх».
5. Навів Муслім в «Сахіх».